Komodo
Tja. Eller for å si det på en annen måte. Når propellene er så skadet som disse så må de vel strengt tatt avbalanseres uansett. Men hvis målet er å sjekke ut om propellene fungerer på båten, så hadde jeg nok ikke kostet på avbalansering. Det du gjør ved å sparkle opp en tæringsskade er jo å erstatte metall som er tæret vekk med plast. Når metallet tæres vekk kommer jo en balansert propell ut av balanse, da mister den vekt på et punkt. Dersom du lodder eller sveiser opp skaden, har du teoretisk sett fått den tilbake i balanse. Dersom du sparkler opp skaden erstatter du det manglende metallet som har en egenvekt på ca 8,7 med plast som har en egenvekt på ca 1,3 (tatt ut av hodet). Dvs at du kanskje kommer litt nærmere balanse enn å ikke gjøre noe. Men i tillegg til ubalansen så får du jo et tap pga propellbladenes form.
Lagt til:
Hvis du sandblåser gropene du skal sparkle opp trenger du ikke å prime først, men bruk en sparkel som gir god binding. Denne epoxysparkelen har jeg god erfaring med til diverse skader. Jeg kjøper den hos Båtbua her i Fredrikstad: