larole Startet 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2022 Det gjelder en "vanlig kinavarmer" og motorrommet er i en Viksund Futura med en 220 Mercruiser Cummins. Det blir vanlig temperatur som jeg vil anslå til ca. 40 grader nedi der. Er dette et spor som er verdt å forfølge, eller legges det dødt her og nå? Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Jeg har en Mikuni 3Kw i motorrommet. Aldri noe problemer. Men jeg har laget en "motorkassett" isolasjon rundt 3 sider av motor og rikelig ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 I min Viksund har eg ein 4kw Wallas i motorrommet. Veldig fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Går fint. Men du bør hente luft utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Ingen problem,men du må henta friskluft utanfrå samt brennluft til varmaren Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Kan motoren hente forbrenningsluft fra motorommet så kan selvfølgelig dieselvarmeren det samme. Støtter det å hente friskluft utenfra ellers vil alt inne lukte varm motor. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Er greit å bruka forbrennings luft fra motorrom dersom da er tilstrekkelig med ventilasjon,men dersom da er forlite ventilasjon så kan ein få undertrykk i motorromet,då slite varmaren med å fungera. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Ka i all verden for slags motorrom har for lite lufttilførsel for det absolutt minimale som en diesel varmer bruker? Ja Og attpåtil så det blir vacuum Den var god Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Tenk bare på hva som skjer hvis du må åpne motorromsluka hvis du i det hele tatt klarer det, når det er vakuum i kjelleren. Skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 På min båt henter vi luft til motorvarmeren i den ene ventilasjonskassen (det er 2 store ventilasjonskasser for motorventilasjon, en på hver side) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Når da gjeld under trykk/lite tilgang på luft i motor rom og varmar som er plasert der, så har eg erfart dette på 2 stk båtar, som kunden trøbla med varmaren,henta brennluft uten fra og problemet var vekke, Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Cerberus skrev On 17.1.2022 at 14.04: Ka i all verden for slags motorrom har for lite lufttilførsel for det absolutt minimale som en diesel varmer bruker? Ja Og attpåtil så det blir vacuum Den var god Vis hele sitatet Det er vel snakk om når motor og varmer går samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Er jo ikkje unormalt at ein har varmaren på når ein kjører båt, Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Veldig vanlig særlig i tiden før og etter fellesferien. Har Mikuni varmer i motorrom sammen med en Yanmar 170 hk og slik har det vært i nesten 30 år. Har aldri opplevd noe ubehagelig i så måte. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 17.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2022 Nei da er jo da eg anntyda,dersom motor rommet er skikkeleg ventilert så får du ikkje noko problem,men ikkje alle motorrom er da, Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Pedersen Svart 18.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2022 Kan jeg plassere dieselvarmer i motorrom? Ja det kan du gjøre. Husk bare på ikke lag mer bøy på rørene enn det som står i bruksanvisningen. Tror de kan bøyes til 90 grader. Ikke lag flere bøyer på røret enn kun 1. Gjelder eksos. Monterer du varmer i motorrommet må du dra eksosen ut fra motorrommet. Jeg hadde planlagt ta ut eksosen til luftingen for motorrommet. Er mulig gjøre det på min båt. Er lufting på begge sider. Vil tro du har det samme på din. Blås litt røyk i åpningen. Se hvilken vei luften går. Blir ikke bra om eksos blir sugd inn i motorrommet under bruk. Ellers kan du bare borre hull for eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.