Jump to content

Kjøp av ny 20 HK påhengsmotor. Hvilket merke?

Carlin

Recommended Posts

Hei! 

Vi vurdere å kjøpe helt ny båt og motor etter alltid ha hatt gamle og brukte båter, og påhengsmotorer som støtt må fikses noe på. 

Nå frister en sommer uten frustrasjon. 

Lurer på om noen har erfaringer/informasjon med 20 HK som er på markedet nå mtp forbruk, cm3, vekt, brukervennlighet, pris og kvalitet. 

Suzuki, Mercury, Yamaha og Tohatsu er vel de som er mest aktuelle. 

Skal ha motor med styrekult og el start.

Skal stå på en åpen 15-16 fots båt på ca 300 kg. 

Takker for innspill og gode svar

Redigert av Carlin (see edit history)

Alle de nye 20 hk motorer som selges i dag , er vel gode motorer. Prismessig kan det nok være noen forskjeller, er jo også kampanjer på en del motorer. Ville dessuten ha like mye i tankene at forhandler/verksted er nærme hjemstedet, slik at man slipper å kjøre milevis når det gjelder f.eks. service/reklamasjoner, etc. Har selv en Honda i dag , på femte sesongen, og er super fornøyd med denne motoren.

Eg ville òg sett på prisane på service.

I november kjøpte eg ein ny Suzuki 60 hk. Eg er godt nøgd med motoren, og den er har blitt brukt ca. 100 timar i året.

Motoren har heller ikkje registerreim, og det betyr rimelegare (les mindre dyr) service.

Til våren er det tid for 200 timars service. Det kostar ca. 8500. Det inkluderer òg skifte av impeller.

Dette er over 10 % av nypris. Det er ikkje aktuelt....

Ask

Carlin skrev for 10 timer siden:

Skal ha motor med styrekult og el start.

Skal stå på en åpen 15-16 fots båt på ca 300 kg. 

Jeg har en 14 foter med ca samme vekt, og 30hk. Den er faktisk ikke større enn den må være, kunne godt vært 40hk. Er det snakk om 20hk for å unngå båtførerbevis etc?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 13 timer siden:

Jeg har en 14 foter med ca samme vekt, og 30hk. Den er faktisk ikke større enn den må være, kunne godt vært 40hk. Er det snakk om 20hk for å unngå båtførerbevis etc?

Nei, det er det ikke. 

Er for å få båten i plan med flere personer i. 

Samtidig så vil vi ikke ha altfor stor og tung motor, og båten kommer til å bli mest brukt med 2 personer i. 

Hovedbruker er pensjonist og vil ha styrekult vs rattstyring og da tenker vi at 20-25 HK er nok. 

Anbefaler Mercury! Mercury har mange forskjellige spesifikasjoner på hvordan du vil ha din motor. El-start, el-tilt, forskjellige propeller er noen av dem.

Stort sett alle Mercury-motorer er EFI motorer som vil si at det er elektronisk innsprøytning.

enslagsgjest skrev for 23 timer siden:

Du får ikke tak i en E-tec overligger da? Er vel siste sjansen man har på å få tak i noe slik.

Det er noe som absolutt hadde vært interessant, men der har de vel alle solgt ut det de hadde? 

Da de dumpet prisene på dem så hadde jeg slått til på en 50 HK til en annen båt jeg har, men alt var utsolgt. 

Redigert av Carlin (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...