svendmb Startet 18.Januar.2022 Del på Facebook Startet 18.Januar.2022 Har noen erfaringer med denne; https://bestmarin.no/products/bunnstoffjerner-5-l-1852-marin-clean Skal til med å fjerne gammelt bunnstoff i år og vurderer forskjellige produkter... Sitér dette innlegget Link to post
andii Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 Har ikke prøvd den nye utgaven men den utgåtte utgaven fra samme produsent var helt ekstremt bra. Gresset visnet og kom aldri tilbake der jeg stod å brukte den. Blir vel ikke overrasket om den nye utgaven inneholder litt færre giftstoffer . Post gjerne en erfaring hvis du tester den nye! Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 18.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 Takk for tilbakemelding, skal oppdatere her hvis jeg ender opp med dette produktet. Måtte du ha mange runder for å få vekk alt bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Jeg benyttet tapetklister, kaustisk soda og vann. 12 år med bunnstoff forsvant. Grunningen ble igjen. Brukte høytrykksspyler. Gresset tok ikke skade. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Wallas Service Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 MALINGSFJERNER Lag din egen lutblanding Dersom du ønsker å lage din egen lutblanding, kan du bruke følgende oppskrift: 1 kg soda (lut), kaustisk soda 6 l vann (kaldt) 5 ml Zalo Ca 500 gram tapetklister i pulverfom Bruk hansker, og gjerne briller under blandingen av ingrediensene. Hell vannet i en plastbøtte, tilsett luten litt etter litt i vannet under omrøring. Unngå søl (briller/hansker!). Bland aldri motsatt !! Hell i Zalo under lett omrøring, og deretter tapetklister litt etter litt. Bruk helst drill med visp under denne blandingen. Massen strykes på overflaten som skal renses, bruk fiberkost (går ikke i oppløsning). La den virke 1-2 timer (gjør prøvefjerning med skrape). Middelet bør holdes fuktig i virketiden, gjerne med en dusjflaske med vann. Skrap av massen, eller bruk høytrykksspyler (lavere trykk på treverk). Luten bør nøytraliseres med eddiksyrevask; blandingsforhold 1-1,5 dl eddiksyre pr liter vann. Påføres med sprøyte, og spyles av etter en virketid på ca 15-30 min. La overflaten tørke godt før videre behandling. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
1stPeregrine Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Wallas Service skrev for 4 timer siden: MALINGSFJERNER Lag din egen lutblanding Dersom du ønsker å lage din egen lutblanding, kan du bruke følgende oppskrift: 1 kg soda (lut), kaustisk soda 6 l vann (kaldt) 5 ml Zalo Ca 500 gram tapetklister i pulverfom Vad är Zalo för något? Finns det någon som vet en svensk motsvarighet? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 YES oppvaskmiddel?? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
svendmb Svart 19.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Wallas Service skrev for 4 timer siden: MALINGSFJERNER Lag din egen lutblanding Dersom du ønsker å lage din egen lutblanding, kan du bruke følgende oppskrift: 1 kg soda (lut), kaustisk soda 6 l vann (kaldt) 5 ml Zalo Ca 500 gram tapetklister i pulverfom Bruk hansker, og gjerne briller under blandingen av ingrediensene. Hell vannet i en plastbøtte, tilsett luten litt etter litt i vannet under omrøring. Unngå søl (briller/hansker!). Bland aldri motsatt !! Hell i Zalo under lett omrøring, og deretter tapetklister litt etter litt. Bruk helst drill med visp under denne blandingen. Massen strykes på overflaten som skal renses, bruk fiberkost (går ikke i oppløsning). La den virke 1-2 timer (gjør prøvefjerning med skrape). Middelet bør holdes fuktig i virketiden, gjerne med en dusjflaske med vann. Skrap av massen, eller bruk høytrykksspyler (lavere trykk på treverk). Luten bør nøytraliseres med eddiksyrevask; blandingsforhold 1-1,5 dl eddiksyre pr liter vann. Påføres med sprøyte, og spyles av etter en virketid på ca 15-30 min. La overflaten tørke godt før videre behandling. Supert! Dette skal prøves. Sitér dette innlegget Link to post
1stPeregrine Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Wallas Service skrev 37 minutter siden: YES oppvaskmiddel?? Ok tack, diskmedel helt enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Bruker samme oppskrift som mr Wallas men uten Zalo. Viktig med briller og hansker. Og har du et gammel bord som skal lutes så sett det ved siden av.... Sitér dette innlegget Link to post
andii Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 (redigert) Fin oppskrift. Det skal jeg prøve neste gang. Redigert 20.Januar.2022 av andii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Wallas Service skrev On 19.1.2022 at 16.50: Luten bør nøytraliseres med eddiksyrevask; blandingsforhold 1-1,5 dl eddiksyre pr liter vann. Påføres med sprøyte, og spyles av etter en virketid på ca 15-30 min. La overflaten tørke godt før videre behandling. Hei. Hvor sterk syre er det snakk om her? Er det 35% eddiksyre, slik du kan få kjøpt i dagligvarehandelen vi snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Kaustisk soda får du i malerbutikken. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Korsfjord Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Faxen skrev for 3 timer siden: Kaustisk soda får du i malerbutikken. Kaustisk soda har jeg (om det var mitt innlegg du svarte på) spørsmålet var om 35% eddik er det som omtales, eller om det er sterkere saker som må til. Eddiksyre finnes i ulike konsentrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 9.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2022 @svendmb hvordan ble resultatet? Jeg har startet på samme jobb på min 42 fots seilbåt. Forsøkte bakerste 1/3 part av båtem med Soromap bunnstoffjerner jeg hadde liggende. Påførte godt, ventet en time påførte så et strøk til og ventet to timer mens jeg holdt det fuktig med vannsprøyte. Skrapte så før jeg spylte. Fikk av 3-4 lag med bunnstoff og til gelcoat noen steder. Så med Soromapen må jeg evnt gå over båten 3-4 ganger (båten er 15 år gammel så jeg gjetter 15 lag bunnstoff) Mao blir det vel mye jobb, før jeg går løs på 1852 versjonen eller den hjemmelagede til @Wallas Service hadde det vært fint med noen erfaringer. kalk eller tørrisblåsing er jo også et alternativ, men frykter det blir dyrt på såpass stor båt. (Ca 45m2 overflate bunnstoff) Ikke kjempeimpomert over resultatet med Soromap bunnstoffjerner: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.