Marius Jonsson Startet 18.Januar.2022 Del på Facebook Startet 18.Januar.2022 (redigert) Hei, Jeg ønsker å delfinansiere en 50-fot motorseiler med lån. Men jeg behøver et lån med fast rente. Jeg har kontaktet DNB, Sparebank 1 og den lokale sparebanken, og de sa at de ikke kunne tilby noe lån med fast rente. Vet du om et selskap som tilbyr båtlån med fast rente? Vennlig hilsen Redigert 18.Januar.2022 av Marius Jonsson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 (redigert) Velkommen til Baatplassen. Det billigete er å øke boliglånet. ellers blir det kortsiktige lån https://dinero.no/forbrukslan/?dineropd=asdfMb11sok&gclid=CjwKCAiA55mPBhBOEiwANmzoQo-V1Jh9pqq1ER9BG05g-ce1QXZu-WXPo0AmzIYnHUCSsRuFlQABUhoCT6cQAvD_BwE . Når båten er i skipsregisteret NOR , kan den brukes som sikkerhet (panteobjekt) slik at du kan ta opp lån. Redigert 18.Januar.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marius Jonsson Svart 18.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 (redigert) Langsiktige lån med fast rente og sikkerhet i båt (og ikke eiendom) er umulig? Jeg kan registrere i skipsregisteret. Er det lovfestet eller en annen mekanisme som er begrensning? Redigert 18.Januar.2022 av Marius Jonsson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 (redigert) https://www.sdir.no/fritidsbat/registrere-fritidsbat-i-nor/hvorfor-velge-frivillig-registrering-av-baten-i-skipsregisteret-nor/ http://www.kastloss.no/hvordan-fa-et-batlan-med-pant-i-baten/ https://xn--ln-yia.no/båtlån https://www.smartepenger.no/nyheter/1927-dette-er-de-billigste-batlanene Redigert 18.Januar.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marius Jonsson Svart 18.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 (redigert) Takk takk for informasjon om skipsregisteret. Jeg skjønner det er mulig å ta pant i båt. Men det jeg lurer på er svar på en av følgende: (1) Er det ‘kategorisk umulig’ å få et lån ‘med fast rente’ og ‘med sikkerhet i båten’? For eksempel, er det forbudt jfr norsk lov? Jeg ser at du implisitt sier det er umulig, men jeg håper på en begrunnelse slik at jeg kan gi opp båtdrømmen. Eller (2) Hvilket låneprodukt tilbyr fastrente til båt? Jeg spør ikke om et forbrukslån uten sikkerhet. Jeg spør ikke om pant i eiendom. Vennlig hilsen Redigert 18.Januar.2022 av Marius Jonsson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 Fastrenteavtale er det såvidt jeg bare mulig å få på to typer lån i det norske markedet for privatpersoner: Boliglån og studielån. Fastrentelån med pant i båt har det nok ikke vært nok interesse for til at det har blitt vanlig. At rentene generelt har vært lave lenge, og kunnskap om det faktum at fastrente i bunn og grunn er et veddemål mot banken din (gjett hvem som vanligvis vinner..) har nok ikke hjulpet på etterspørselen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 Kanskje du finner noe info på finansportalen.no Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 (redigert) Denne er i en av linkene https://www.smartepenger.no/markedsoversikter/1165-batlanskalkulator Redigert 18.Januar.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kallethekid Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 Er det noen spesiell grunn til at du vil ha fastrente? Historisk sett har vel rørlig rente som regel lønnet seg og hvis du vil sikre deg mot renteøkning, kan du jo sette av litt penger nå som renten er lav. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 (redigert) Tipper det er mulig å få en avtale direkte med en bank, men da til en høy fastrente. Hva med som nevnt over å late som du har 3% høyere rente enn den du starter med og sette på buffer konto. De fleste banker har vel en maks på 10 år på båtlån, så da burde du være dekket. Alternativt bare betale ned fortere med bufferen. Altså at du betaler mer enn nødvendig hver måned nå med en imaginær rente 3-4% prosentpoeng over aktuell pris og fortsett med samme sum. Redigert 19.Januar.2022 av willmasta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 7 hours ago, Kallethekid said: Er det noen spesiell grunn til at du vil ha fastrente? Historisk sett har vel rørlig rente som regel lønnet seg og hvis du vil sikre deg mot renteøkning, kan du jo sette av litt penger nå som renten er lav. Tenker akkurat det samme. Det er jo akkurat nå det er mest gunstig å ha lån. Jeg har ingen tro på at renta vil stige dramatisk sånn som vår situasjon er nå. Er veldig mange her i Norge som ikke klarer å betjente lånene sine om vi får en drastisk økning. Klarer du ikke å betjene lånet så bør du jo heller ta pant i båten om det er store summer vi snakker om her!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Goodspeed Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 (redigert) Om bankene har gitt avslag så hør gjerne med dem om begrunnelse. Jeg skulle ikke tro at det er noe i lov som er til hinder for at du kan få fastrente på lån sikret med pant i noe annet enn eiendom. Ta f.eks billeasing, så tilbys det her fastrente i leasingperiode. Selv om leasing er en litt avartet fetter av et vanlig billån, så er det fortsatt lånefinansiering i bunn. Det kan nok hende at det fra bankenes side er en risikovurdering som ligger til grunn. I motsetning til fast eiendom så kan verdiutviklingen på en båt variere mer over år, og det derfor er vanskelig å komme med en generell fastrente til finansiering av båter- renten skal jo til syvende og sist reflektere risikoen på finansieringen/utlånet. Samtidig så har båtlån en kortere løpetid enn boliglån, i tillegg til at det hos en del banker ligger en begrensning i hvor gammel båten kan være før lånet må være innfridd. Men igjen, dette kan nok bankene du har fått avslag på svare mer konkret på. Hva er grunnen til at du må ha fastrente? Dersom grunnen er at det absolutt ikke er rom for økt rente, så er jo det alternativ å heller senke listen litt, heller enn å måtte gi opp hele båtdrømmen. Som flere har vært inne på - fastrente er en del høyere enn den flytende renten pt, så du kan jo bygge opp en liten rentebuffer på differansen som du kan tære på i perioden etter at den flytende rente er høyere enn det fastrentenivået du ser for deg. Det er nå en forventning i (bank)markedet om at renten skal opp, og en fastrente vil da kalkulere inn dette, slik at det ikke nødvendigvis vil være slik at den flytende renten etter 1 eller 2 rentehevinger vil ha tatt igjen fastrentenivået. Uansett, lykke til med båtjakten - håper finansiering ordner seg. Redigert 19.Januar.2022 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Hedwig Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Marius Jonsson skrev for 11 timer siden: (1) Er det ‘kategorisk umulig’ å få et lån ‘med fast rente’ og ‘med sikkerhet i båten’? For eksempel, er det forbudt jfr norsk lov? Jeg ser at du implisitt sier det er umulig, men jeg håper på en begrunnelse slik at jeg kan gi opp båtdrømmen. Eller (2) Hvilket låneprodukt tilbyr fastrente til båt? Jeg spør ikke om et forbrukslån uten sikkerhet. Jeg spør ikke om pant i eiendom. Vennlig hilsen Har aldri sett det tilbudt, men det er nok neppe forbudt. Du kan jo forsøke å høre med bankene. Tviler, men man vet aldri. Men om jeg var den ville da første spørsmål være "og hvorfor trenger du fastrente"? Ville så tenkt at både du og båten var høyrisiko, lurt på hvordan vedlikeholdet ville bli gjort på denne båten hvis du føler at du trenger fastrente og hvor mye den ville synke i verdi hvis du sparer på vedlikeholdet. Så ville banken antagelig ha sagt nei, eller gitt deg en så høy rente at flytende rente uansett ville vært billigere om så oljen drar inflasjonen og dermed renten opp adskillige prosentpoeng. Så spørsmålet blir vel om det er økonomiske eller andre grunner til at du trenger fastrente? Og en 50 fots båt er DYRT. Både i vedlikehold, havn og alt annet. Er dessverre redd for at dette kan bli litt vanskelig :/ Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Da det ofte koster hundretusner å ha og holde en 50fots båt ( inkusive verditap) blir renta en uvesentlig kostnad. Det ligger tråder her med folks regnskap for å ha større båt. Mange med betydelige årsbeløp. Skal man holde en slik båt i topp stand så er løpende utgifter store, kun avløst av enda størrre uforutsette utgifter. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Vi vet jo ikke bakgrunnen til at Tråstarter MÅ ha fastrente. men er det fordi økonomien er marginal til å betjene lånet, så virker hele opplegget dødfødt. Hanto1 er inne på noe vesentlig! Personlig er jeg en av de sære som ikke liker å ha mye gjeld, og har verken billån eller båtlån! men skulle jeg hatt båt til 1,5-2mill så måtte jeg tatt opp lån. Da hadde jeg lagt det på huslånet i så fall Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Martine29 Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Hvis man må låne en slik sum for å få tilgang til "drømmebåten" så tror jeg det kan bli et pengesluk ut av en annen verden. Som flere er inne på så vil nok rentesats bli en liten del av totaliteten, jeg tenker på driftsutgifter, opptak, båtplass etc. Men det var vel ikke dette TS spurte om og regner med at han også har bakt dette inn i "regnestykket". Men for all del, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Jonsson Svart 19.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 (redigert) Årsaken til fastrente er en forventning om at styringsrenta er 10% før 2025 med massiv inflasjon og ønsker derfor å ha en shortposisjon på norsk krone. Innspill om mulige selskaper tas fremdeles imot med takk. Redigert 19.Januar.2022 av Marius Jonsson Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Sjekk på Sparebank1. https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat.html Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Marius Jonsson skrev 31 minutter siden: Årsaken til fastrente er en forventning om at styringsrenta er 10% før 2025 med massiv inflasjon og ønsker derfor å ha en shortposisjon på norsk krone. Innspill om mulige selskaper tas fremdeles imot med takk. Den var kreativ og frisk🤑. Jeg håper du tar feil, men den energikrisen som Europa (spesielt Tyskland) har bestemt at vi skal ha fremover, er pris og inflasjonsdrivende, så helt usannsynlig er det ikke. Kanskje et strømkollaps i vinter får dem på helt andre tanker. Husker vi betalte 16% rente på boliglånet, når prisene var helt i dass. (92). Det eneste jeg har angret på var at jeg ikke hadde mulighet for å kjøpe 8 leiligheter til den gangen. Bare husk at når du har fastrente, kan salg av båten i bindingsperioden være risikosport, siden du har bundet renta for en gitt periode og vil kreve deg for tap / gevinst for å gå ut av avtalen. Med stigende renter er gjerne banken mer enn villig til å kjøpe deg ut av fastrente også🤔. husk også at med 10% rente er det ikke så mange kjøpere til båten heller, og veldig mange som skal selge, så verdien av båten kollapser også. Du skulle ikke ha lånet Euro/USD eller GBP også da for å vedde på at de gjør minst like dumme valg som norske politikere? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Jeg må innrømme jeg ikke skjønner dette. Har man ikke mulighet til å betjene båtlånet så har man ikke råd til å eie vedlikeholde og forsikkre båten heller. Man kan ikke ta opp et langsiktig lån uten å måtte takle svigniger på renta. 10% rente og inflasjon har jeg ingen tro på! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Hvis man tror på et slikt scenario i 2025 så hadde jeg ikke lånt penger til båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 hanto1 skrev 3 minutter siden: Hvis man tror på et slikt scenario i 2025 så hadde jeg ikke lånt penger til båt.. Enig. Ta opp en stor long posisjon i et luksusgode som er blant de første til å stupe i pris om renten går opp er neppe en god løsning om man tror på slike renter. Det lukter litt for mye klassisk økonomisk teori av dette, selv om det sikkert er gjennomtenkt. Kan heller ikke se hvordan dette skulle skje da energi vil være en av de viktigste driverne for inflasjon, og sånn verden har posisisjonert seg nå så er det energi som kommer til å gå i været. Da har Norge gode kort. Uansett, håper ikke TS har rett, for da snakker vi økonomisk sammenbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 (redigert) Marius Jonsson skrev On 19.1.2022 at 17.48: Årsaken til fastrente er en forventning om at styringsrenta er 10% før 2025 med massiv inflasjon og ønsker derfor å ha en shortposisjon på norsk krone. Innspill om mulige selskaper tas fremdeles imot med takk. Hva tenker du om usd og 10% rente mtp statsgjelden i usa? Og hva skjer med nok da? Og hva med kinas økonomi? 10% rente og massiv inflasjon? Inflasjonen er nære 10% i usa. Forventer du hyper inflasjon? Fortsatt negative renter som i dag? I dag taper man 5% i året på å sette penger i us bonds… om du vil hedge inflasjon er det andre ting enn båtlån du kan bruke. Jeg vet ikke om noen banker som tilbyr fastrente på båtlån. Fastrente lån i bolig er mulig. Det er fortsatt svært lave fastrenter Redigert 20.Januar.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 @Marius Jonssonhvilken rente vil du godta på 10 års fastrente? 11% i 10 år? siden du antar 10% i 2025. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Nå spør trådstarter om noen kjenner til foretak som tilbyr fastrente med båt som sikkerhet. Samtidig ser TS for seg en galopperende inflasjon om kort tid. Ref. også analysen til @Bitteliten, som er kortfattet og forståelig for en middelmådig ingeniør som meg. Og summen av det jeg har skjønt er galloperende inflasjon og kollaps i markedet. Om spådommen treffer. Slik sett vil låneobjektets verdi komme i fritt fall. Kan ikke tenke meg at noen seriøse låneaktører med firmanavn vil gi fastrente med slike utsikter. I min ungdom kjente jeg til slike aktører, men de er forlengst gått ut av tiden. Med blomster og velsignelser, besteborgere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.