Jump to content

Oppvaskmaskin i båt, valg av type

Martin_

Recommended Posts

Den Electroluxen var jo og veldig fin. Og ganske mye rimeligere.  Fisher & Paykel ser ut til å koste rundt kr 10 000,-  Tåler de greit frost om vinteren?  230V inverter og en god batteribank for å drive den? Vannforbruket er vel ikke all verdens på en så liten maskin...

Om de tåler frost veit jeg ikke. Må i så fall sikkert forsøke å drenere, men den er ikke laget for frost:giggle:

I min skute er det varme året rundt, så ikke noe problem for meg. 

Når det gjelder vannmengde så er jeg usikker, men jeg har bare 400 liter med vann, og den bruker ikke avskrekkende mye.

Jeg har koblet den på vannet fra berederen, så den trekker ikke så mye strøm, maks 1280W (6A)

Modell nr: ESL25000RO

Type: WQP6-3705

Har samme breddemål som en vanlig innfelt oppvaskmaskin, men omtrent halve høyden. Den inneholder en skuff tilsvarende nederste skuff i en vanlig maskin.

Jeg er superfornøyd, da jeg måtte ha en pga krav i ernæringsvirksomhet. 

Kjøre på inverter går fint om den og batteriene er dimensjonert for det. Kan maskinen tilkobles varmtvann så er det en del å spare. Alternativ koble den til varmtvann via termostarmatur slik at vanntemperatur kan reguleres inn. Slike maskiner tar som regel ca 2,5 time på et normalprogram og trekker under en kilowatt. Så inverter er en god ide, kontra det å kjøre generator bare for dette.

Det beste er å bruke en armatur som er både trykk og temperatur styrt. Jeg bruker Oras. Akter på innsiden av akterspeil, til dusj på plattform, til vaskemaskin og spyleuttak. Et i bysseskap som går til oppvaskmaskin, spyling av frontvinduer via magnetventil og uttak fremme for spyling av ankerkjetting og båtvask.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...