tobixen
Jeg prøver meg på en liten oppsummering så langt ...
Et av spørsmålene jeg stiller meg er om det er noen nytte i å ha ruter plassert høyt? Den eneste av empiri så langt er at man i dype bukter som på Svenner fyr kanskje havner i "mobilskygge", hvorpå det kan nytte å ha antenne høyt i masta:
5 hours ago, Code0 said:Når vi ligger på Svenner i mobilskygge setter vi en mobil på ‘delt internett’ og heiser den opp i masta med spinnakerfallet. Har vi flaks få vi signal da. Antar vi ikke hadde fått bedre signal med en antenne på samme plass..
Jeg har også noen erfaringer med å være uttaskjærs med mobiltelefon (særlig svenskekysten fra Göteborg til Helsingborg, samt Østersjøen) - mobilsignalene later til å komme og gå, av og til forsvinner de når man er 5 nm fra land, andre ganger kommer man seg på nett 25 nm fra land. Jeg har et inntrykk av at jeg har større sannsynlighet for komme meg på nett dersom jeg holder telefonen relativt høyt, men jeg har ikke gjort noen grundige undersøkelser på dét.
Noen i tråden har ruter eller antenne i targabøyle, så vidt jeg kan se er det ingen som rapporterer at de har ruter i mast. Tilgjengelighet (f.eks. ved ønske om å bytte SIM-kort) kan medføre at targabøyle er bedre enn mast, dersom man har muligheten til å velge.
Flere i tråden hevder å ha fått vesentlig bedre dekning og/eller bedre "bedre internett" ved å bytte enten mobilleverandør eller utstyr, og det hintes om at dette er viktigere enn plassering. Konkret har Telenor stort sett bedre dekning enn bl.a. Telia og ICE. (jeg spekulerer i om det kan være smart å ha f.eks. svensk SIM-kort i Norge, for å kunne roame fritt).
Det blir ellers advart både mot lange antennekabelstrekk samt mot å ha ethernettkabel i nærheten av VHF-antennekabel - men det siste er antageligvis ikke noe problem dersom man velger skjermet (STP) relativt moderne (minimum CAT 6A) kabel.
Jeg har enda ikke gjort meg opp noen mening om hva jeg går for. Jeg tenker imidlertid at det kan være kjekt å ha kablet nett mellom en R'Pi med HomeAssistant og en ruter - men dersom jeg kan greie meg uten kabel, så ser jeg for meg å greie meg med mobiltelefon i noen år til (ha en relativt gammel mobiltelefon liggende i båten for at båten skal kunne være "koblet på" mens jeg ikke er der - men viktig med 4G-støtte, 3G-basestasjonene er lagt/legges ned).
For rutere 4G/5G -> WiFi for utendørs bruk er Glomex Webboat, Teltonika, QuWireless og TP-Link blitt nevnt:
6 hours ago, Escaro said:(...) veldig fornøyd med [Glomex Webboat Lite Evo 4G]
https://seatronic.no/glomex-webboat-lite-evo-4g-og-wifi-antenne (...)
https://www.maritim.no/glomex-webboat-4g-lite-internett-antenne
5 hours ago, Ytterstad said:
Glomex Webboat Lite er egentlig en Teltonika RUT240 router og er litt overpriset.
QuWireless har noen fine hus til Teltonika hvis man ønsker å sette sammen selv. Modellene med dobbel sim-kort virker veldig interessante.
1 hour ago, Arne Henriksen said:Jeg har i flere år hatt en Glomex WebBoat 3G og da 3G-nettet ble lagt ned tenkte jeg å erstatte innmaten med en nyere Teltonika-ruter. Kjøpte en RUT955 fra Kjell & Company (...) klarte aldri å dytte mer enn 15MBps gjennom den hverken mot 4G eller interne wifi'n i huset (...) kjøpte en TP-Link Archer MR600 og den har vært suveren.
(Edit: TP-Link Archer var neppe ment å stå utendørs, men ettersom den er blitt varmt anbefalt fortjener den uansett noe oppmerksomhet. Den kan også brukes sammen med OpenWRT tror jeg, det er et stort pluss i min bok ...)