Vittig
9 hours ago, Ytterstad said:
3 hours ago, Milzit said:Her er videoen hvor han også sakker med om selve setupen først:
Vi har også Hanse i bestilling. Men nå er han her litt mer teknisk anlagt og gjør ting selv enn meg...:-) Det er også en annen video hvor han har satt opp raspberry pi med sensorer osv. Frister litt å få det fra Hanse med kabling og alt, mulig de også oppgraderer til noe annet en Glomex som de har levert tidligere, vi har ikke byggestart før til høsten.
La oss bryte ned oppsettet
ut ifra det jeg finner i videoene blir handleliste noe som:
Teltonika rutx09(4g modem/router) = 3390 kr
Teltonika rutx10(WiFi router/aksesspunkt)= 3000-4000 kr
Quwireless antenne/boks=1000-2000 kr
cat 7 kabel=500 kr
power over ethernet injector/POE switch=500-1500 kr
dekksgjennomføring = 500-1000 kr
+ annet installasjonsmateriell
totalt minimum 8890 kr
Klarte ikke finne noen priseksempler på Teltonika rutx10 her i Norge men hvis jeg skal bruke de andre routerne til Teltonika som eksempel så regner jeg med at det ligger på et sted mellom 3 og 4 tusen.
Det han får er en antenne på toppen av masten der han nesten ikke mister noe av signalet før det når routeren. Baksiden er et svært komplisert og dyrt oppsett, som krever mye tid å installere som igjen introduserer mange feilkilder.
Til referanse betalte jeg 700kr for en brukt tp-link mr600 som jeg ennå ikke har vært uten signal på. Den har også cat 6 LTE og 802.11ac WiFi som oppsettet over. Den tok det meg 15 minutter å kappe ledning på, legge opp ledning med sikring fra batteri, terminere, sette på krympestrømper og skru fast i skott. Den har også vært dønn stabil.
Han har valgt en : https://quwireless.com/quspot-rutx09 som gir 4dbi gain på 4g. Med det budsjettet ville jeg nok heller satt opp noen skikkelige antenner på toppen. Helt greit 4g-routervalg så lenge du ikke ønsker høyere båndbredde når du først bruker så mye penger. til referanse så får du svært mye bedre antenner når du først skal bruke så mye penger som fks: https://nettbutikk.emcom.no/antenner/antenner/poynting-omni-493-4g-5g-marineantenne-617-3800-mhz-kraftig-4g-5g-antenne-111366-p0000027722. Den gir 9dbi gain(vanvittig mye bedre enn 4dbi) på 4g.
Argumentasjonen for at antenne skal stå på toppen av masten var at han var en del i uthavn med øyer som skygget for signalet. Skulle gjerne sett de uthavnene han refererte til. Jeg har ennå igjen og oppleve å miste signal i uthavn men kanskje andre har erfart det?
Tror han ville hatt samme opplevelse ute på havet med den routeren festet på pullpit eller targabøyle. Hadde forsåvidt vært svært interessant å teste en vanlig 4g router med fastmonterte antenner mot den løsningen eller for den saks skyld med 2 stk. av de antennene jeg refererte til og satt de på pullpit.
For å komme med enda litt kritikk til slutt så klarte jeg ikke å finne noe sted i videoene at han terminerte skjermingen på tp-kabel mot jord(sjø) noe som gjør skjermingen ubrukelig.
For å komme med noe positivt til slutt så er det en kul løsning. Det han snakker om på slutten av den tekniske videoen er en vanlig VPNløsning som er innebygd i de fleste moderne routere. Fint for å kunne monitorere ting på en sikker måte hjemmefra. Jeg har det sånn selv. DDNS er også et must da du får ny ip fra ISP med jevne mellomrom.
Korriger meg gjerne hvis det er noe jeg har bommet på.