Jump to content

Over og ut for CT Marine Elektronikk

Camargue44

Recommended Posts

Synd, men har dessverre dårlige erfaringer med CT Marine Elektronikk. Dårlig oppfølging av prosjekter, lange svartider på mail og generelt liten vilje til å ta på seg jobber. Mulig de har hatt liten kapasitet på monteringsjobber, men når jeg kommer og skal kjøpe elektronikk for 200k og de ikke kan ordne montering før om seks måneder så sier det seg selv at det ikke kan være lett å drive sunn butikk.

LAKA skrev 18 minutter siden:

Synd, men har dessverre dårlige erfaringer med CT Marine Elektronikk. Dårlig oppfølging av prosjekter, lange svartider på mail og generelt liten vilje til å ta på seg jobber. Mulig de har hatt liten kapasitet på monteringsjobber, men når jeg kommer og skal kjøpe elektronikk for 200k og de ikke kan ordne montering før om seks måneder så sier det seg selv at det ikke kan være lett å drive sunn butikk.

Jeg deler dessverre denne erfaringen. Da vi første gang tok kontakt for å bytte elektronikk og installere autopilot fikk jeg raskt svar om at det kunne de hjelpe til med, men så var det slutt, ikke flere svar eller annen oppfølging. Først da vi gikk via Raymarine på en båtmesse skjedde det noe, og da hadde det gått over ett år.

Deretter brukte de flere måneder på å montere utstyret i vår båt. De hadde glemt å bestille enkelte helt åpenbare deler så alt tok tid - vi fikk klarsignal 30 minutter før vi skulle på båtferie. På vei ut fra havna for 4 ukers ferie ble jeg oppringt med beskjed om at de hadde glemt å sette i kartbrikken, så vi måtte snu for å hente den. En halvtimes tid senere skulle jeg teste autopiloten, og da var sannelig kjedet løst så den fungerte ikke. Da gadd jeg ikke returnere, så det sjekket og fikset jeg selv ved første stopp. Og da kartplotteren skulle på service for å bytte skjerm noen år senere var den borte fra juni 2020 til april 2021.

Mitt inntrykk var at det gikk bedre når CT fikk ansatt noen til å ta det merkantile, så han selv kunne fokusere på "feltarbeid". Jeg har håpet at det bare har vært vi som var uheldige flere ganger, men jeg har i det stille mistenkt at det kanskje har vært mer systematiske problemer hos CT Marine. Og det er jo veldig synd, for det er definitivt behov for flere leverandører/montører av båtelektronikk. Jeg håper alle de ansatte kommer seg raskt videre og får seg nye jobber.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Renzir skrev for 3 timer siden:

Flere med negative erfaringer her. Min er dog stikk motsatt. Byttet alt over til litium med victron multiplus og cerbo i fjor sommer. Fikk veldig god hjelp og priser, estimater, jobb og oppfølging var helt utmerket. En større jobb utført prikkfritt. 

Jeg tror det ble bedre etterhvert. Da vi fikk montert elektronikk og autopilot i vår båt i 2015 hadde nettopp CT ansatt en administrativ person så han kunne fokusere på installasjoner. Jeg mistenker at han slet med logistikk og oppfølging så lenge det bare var han pga alt for mye å gjøre, og det virker som det hang igjen litt utover etter at de ble flere og fikk bemannet kontor/butikk.

Martine29 skrev On 27.1.2022 at 5.48:

Uggen følelse ang denne tråden. Er det helt ok å sette et firma i en offentlig gapestokk da gutter.. Det kan jo være underliggende årsaker her. Synes ikke vi skal holde på med slikt. 

Offentlig gapestokk? Det må være helt ok å dele noen erfaringer om et firma som nå har måttet kaste inn kortene. Forumet har gitt et nyansert bilde av firmaet, og det må da vel være greit?

skagenekspressen skrev On 26.1.2022 at 17.30:

Finnes det alternativer i indre Oslofjord? SG Marine melder at de ikke lenger tar

fritidsbåter

Som IT-mann burde jeg vel hoppe på og starte noe, men cybersikkerhet virker mye enklere og mindre stress enn å lære seg båtelektronikk og prøve å få ting til å snakke sammen… ??

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Popeye70 skrev 31 minutter siden:

Som IT-mann burde jeg vel hoppe på og starte noe, men cybersikkerhet virker mye enklere og mindre stress enn å lære seg båtelektronikk og prøve å få ting til å snakke sammen… ??

Det vanskeligste med cybersikkerhet er å få budsjett nok. ?

Stort sett budsjetteres det bra etter en større hendelse og så blir det mindre og mindre fram til neste gang man blir tatt med buksene nede. 

Hva skjedde egentlig med firmaet? La de ned eller ble de slått konkurs? Fikk innstallert Lithium batterier der ifjor som jeg er godt fornøyd med. Ting ble jo gjort omtrent som planlagt, men da laderen ikke virket fordi avstanden til batteriene var for stor, så ble det litt pes med telefoner og slikt. Da han kom i båten for å fikse det, så fortalte han at han hadde 50 ubesvarte anrop, men kutymet vare å alltid ringe opp igjen. Hørtes ikke bærekraftig ut.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har samme erfaring som mange her. Trivelig folk men det gikk litt fort i svingene. Tinga funka ikke og det ble mange turer frem og tilbake. Fikk satt inn en autopilot som fuska, trolig pga en feil i software. Fikk på sesong 3 etter instalasjon byttet i helt nytt og da funka det.

Fikk i mellomtiden satt inn en ny vhf men montøren var litt uheldig og dro ut en ledning til tenninga samtidig. Da ble det ikke noe start på motoren. Men han skal ha for at han satte familielivet på vent en lørdag ettermiddag og kom sporenstreks i båten og fiksa problemet. 

Popeye70 skrev for 14 timer siden:

Inne på noe der (:  Sleit med å finne noen til å montere VHF i fjor høst, CT marine var de eneste som gadd å svare på henvendelse.. 
Burde være et marked her

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Uten erfaring om CT mer enn at jeg vært innom. Tror definitivt at det er et marked å fylle, dog er det en strevsom jobb med dårlige arbeidsforhold (trange rom og dårlig stilling).

Jeg er utdannet elektriker og kyndig på båt (lav spenning). Gikk raskt etter lærlingtiden min over til å drive med IT men savner noen ganger den fysiske jobben, så da tar jeg en båt-elektriker jobb eller to per år (f.eks. få ut alt av en gammel seilbåt og bygge ny løsning er typiske jobben), og jeg kan si at det holder definitivt med noen få runder om året. Kunne ikke ha tenkt meg å ligge i et skott og trekke kabler året om. Det er min tanke om hvorfor de fleste elektrikere holder seg til land. Der kan man som oftest stå oppreist.

I tillegg tenderer de fleste markeder der privatpersoner er kunden til å være mindre betalingsvillig enn bedrifter eller statlige aktører. Dog er dette ikke noe jeg merket til, de få jeg hjelper er så takknemlig at de betaler godt, da de som oftes har prøvd å komme i kontakt med masse firmaer først men aldri fått svar.

Redigert av Båtglad-mann (see edit history)

Jeg har tidligere drevet et foretak som leverte og installerte skipselektronikk. Det tok ikke lang tid før en skjønte at lystbåtmarkede var det bare å holde seg langt unna. Å montere en så enkel ting som en radar i en lystbåt krevde ofte dobbelt så mye arbeid som å installere den samme enheten i et yrkesfartøy. Kabler skal ikke ses så hele helvettes innredningen måtte demonteres for å få ting slik kunden ville ha det. Og faren for og få en ripe på noe var alltid til stede med påfølgende erstatningskrav. I tillegg skulle det jo ikke koste noe.

Å drive med den slags mot lystbåtmarkedet er etter min erfaring dødføtt.

Enig med @Båtglad-mann og @Bårdp. Det er tidkrevende å gjøre ting skikkelig, og under trange forhold. Betalingsviljen er ofte stor, for duppeditter og bling bling, men for manuell arbeid, og gjerne mye som ikke synes, skal det helst være gratis. Har man aldri krøket seg nedi en båt og gjort slikt arbeid, skjønner man heller ikke hvor tidkrevende det er. Når det i tillegg blir forventet at du skal gjøre det for 50kr timen, og få kjeft for at det ikke er ferdig med en gang, skjønner jeg at det blir langt mellom slike bedrifter. 

Bårdp skrev 54 minutter siden:

Å drive med den slags mot lystbåtmarkedet er etter min erfaring dødføtt.

Dette er nok dessverre ganske sant. Lystbåtmarkedet krever mye, men skal betale lite. Hvis man skal lykkes så bør man være villig til å jobbe mye og tåle mye. 

dennrick skrev for 13 timer siden:

Hva skjedde egentlig med firmaet? La de ned eller ble de slått konkurs? Fikk innstallert Lithium batterier der ifjor som jeg er godt fornøyd med. Ting ble jo gjort omtrent som planlagt, men da laderen ikke virket fordi avstanden til batteriene var for stor, så ble det litt pes med telefoner og slikt. Da han kom i båten for å fikse det, så fortalte han at han hadde 50 ubesvarte anrop, men kutymet vare å alltid ringe opp igjen. Hørtes ikke bærekraftig ut.

I følge Båtmagasinet begjærte de seg selv konkurs med ca 3 mill i gjeld.

Kallethekid skrev On 29.1.2022 at 11.02:

I følge Båtmagasinet begjærte de seg selv konkurs med ca 3 mill i gjeld.

De tapte også et stort søksmål på tampen av 2021, så tipper det var den direkte foranledningen til konkurs. Jeg mener å huske at saken endte med utgifter i størrelsesorden 700k for CT Marine Elektronikk. 

CT Marine gikk konkurs på grunn av en ikke båtrelatert sak.

De fleste jeg snakker med er svært fornøyde med CT marine. Utfordringen i båtbransjen er at "alle" skal ha jobben gjort på samme tid. På vinteren glemmer folk at de har båt og båtpengene låses inn i safen.

Den gode nyheten er at Høcom har startet opp i Leangbukta. De tilbyr de samme tjenestene som CT marine. Salg service og montering. Jeg har vært innom butikken og der har de stor utstilling med elektronikk.

Redigert av Seilbåten123 (see edit history)
Seilbåten123 skrev 1 time siden:

Den gode nyheten er at Høcom har startet opp i Leangbukta.

Det er jo bra for oss i indre Oslofjord. Må være nylig, ser ikke noe på hjemmesiden deres enda. Jeg har lenge vært imponert over tilfanget av båtrelaterte butikker i Oslo-område, sammenlignet med havner i utlandet. Skulle ha håndholdt VHF og prøvde å kjøpe en i Gibraltar, det gikk dårlig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...