Jump to content

Webasto isolasjon

Merzedes

Recommended Posts

Kjøpte isolerte varmluft rør (grå slange med neopren stoff) fra Maritim. Fikk montert disse etter mye arbeid med trekking av disse. Glad og fornøyd startet jeg webastoen, men lykken varte ikke lenge. Rørene krympet og trekte seg mye sammen. Satte på mere slangeklemmer, men da revnet slangen på flere plasser. Konklusjon min er at disse slangene ikke holder mål. Kan det være at de ikke er beregnet for 5 kw varmere?  Har nå etter mye bruk av fremmedord bestilt ordinere uisolert slange. Blir å trekke alle slangene med glava strømpe. Noen som har hatt samme problemet. 

Jeg monterte slike på første strekket fra varmeren og videre, Hadde i tillegg isolasjons strømte utenpå der.

Etter kort tid forsvant luftstrøm inne i båten, og strømpen lakk, så jeg åpnet, og finner da ren ståltråd spiral inne, alt det andre var smeltet nesten vekk.

Så ja, helt ubrukelig etter min vurdering.

20210414_165907.jpg.977f7f8366c926ecf6aa8bb7a6022057.jpg

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Rettelse her, da jeg ser på siden til Maritim at disse kun tåler 100 grader.

Blir ganske så varmt spesielt på det første stykke ut fra varmeren. Så der ville jeg ikke tatt sjans å bruke disse. Sjøl om de gamle svarte også kun står til 100, så vil nok de holde mye bedre enn disse skum/plast greier.

Men du må å sjekke at varmer får nok frisk luft. Flyttet nettopp min varmer fra motorrommet til rommet langs siden av båten oppe. koblet da innluft til et vanlig plast luftinntak i skute siden.

Da fikk jeg plutselig en jævla varme utluft på varmeren å holdt på å smelte den svarte slangen.

Det viser seg at varmer ikke klare suge nok luft inn via dette inntak. Satte da på et T-stykke så den suger både fra utsiden å rommet bak benk/byssa. Da kom det fart på lufta, å jeg kom ned i normal temp uten smelte fare. Har da isolert med glava strømpe..

Så ville sjekke at den klare suge nok luft, til å holde rett temp.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Styringen til kinavarmeren min påstår den har over 200C inni kammeret når den kjører, så at utgående luft er over 100C helt inntil varmeren tror jeg glatt...

Målte vel rundt 170 grader når den fikk for lite luft hehe Så ble bra varmt. Tenker den ligger rundt 100 rett rundt utblåsing nå. Skal se om jeg husker å måle når engang jeg kommer meg hjem fra jobb.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Har disse slangene på min Eberspãcher D5 med mange uttak, forgreninger og tildels lange slanger. Ingen problemer med temperatur (smelting/overvarme). Men en må huske på å montere slangene i riktig lutretning (merket med pil på slangen).

Bruker samme type slanger på Eberspãcher defroster 10 kW uten problemer av noe slag, her er også lange slanger, forgreninger og uttak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...