tobixen
8 hours ago, Oggiwara'en said:Men kan solcellepanel(er) med MPPT regulator(er) og batterilader på landstrøm lade samme batteri(er) samtidig uten at noe galt skjer?
Og kan solcellepanel(ene) lade batteri(ene) samtidig med at motoren går uten at det går ut over Dynamo etc?
Jeg ser to ulike tolkninger av spørsmålet i trådtittel. Det ene er om en MPPT-regulator kan kobles sammen med landstrømlader og/eller motorlader uten at noe går galt. Der er jeg veldig enig med de fleste andre som har svart her - ingenting skal kunne gå galt, både MPPT-laderen, generatoren og landstrømsladeren skal tåle å kobles til et batteri som står under ladespenning uten at noe går galt. I likhet med andre her har heller ikke jeg hatt negative erfaringer med å kombinere flere slike ladekilder samtidig. @Escarohar en ordning hvor regulatoren kobles fra ved motorgange - det bør ikke være nødvendig, men dynamoen gir jo fra seg mye "støy", det kan ha innvirkning på elektronikken i MPPT'en (for tyve år siden greide jeg å ødelegge en laptop ved å koble den rett på bilbatteriet under kjøretur - gikk fint så lenge jeg hadde batteri i laptop'en, men da jeg koblet ut laptopbatteriet døde laptopen). (Når jeg leser innlegget hans en gang til, så ser jeg at det er for å beskytte motorregulatoren og ikke MPPT'en - det gir ikke mening i mitt hode, tipper det er noen veldig sære garantivilkår fra leverandørens side kanskje)
Den andre tolkningen: kan man dra lading av både landstrømslader/motorlader og solcellepaneler samtidig? Altså, som i at man drar mindre strøm fra landstrømskontakten, eller påfører motoren mindre motstand dersom sola skinner på panelene? Er det noen som vet? Dette er noe som kan være litt relevant når man har båten stående "i bås" i lengre tid i strekk, men tilkobling til dyr landstrøm og et visst strømforbruk (eller når man er i gjestehavn med forbruksmåling og stive strømpriser ... slik det ofte er i utlandet).
Der tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar - jeg tror svaret kan være både ja og nei (men nå synser jeg, så hvis noen vet dette bedre enn meg, så korriger meg om jeg tar feil):
- Dersom batteriet er ganske utladet (eller landsstrømsladeren er underdimensjonert) så vil ladespenningen i startfasen av landstrømsladingen være såpass lav at MPPT-regulatoren fortsatt vil gi "full pupp" mot batteriet.
- På et eller annet tidspunkt vil ladespenningen fra batteriladeren bli såpass høy at MPPT-regulatoren vil koble ut lading fra solcellepaneler.
- Når landstrømsladeren mener at batteriet er ferdig oppladet, vil den gå tilbake til "floatspenning", da kan det hende at MPPT-laderen vil kunne bidra noe til å dekke eventuelt forbruk i båten.