willmasta
Oggiwara'en skrev 39 minutter siden:Takker og bukker! Her var det mange flotte innspill.
Tar gjerne i mot flere.
Godt å lese at flere her ikke kobler bort solcellepanelene når motoren(e) går og at det heller ikke er noen konflikter mellom Solcelle og batterilader.
Jeg håper ut i fra det jeg leser at jeg skal kunne vedlikeholdslade forbruksbatteriene med ett eller to 100W solcellepaneler i hjemmehavn. Skal også teste om ikke batteriladeren kan få hvile største delen av året i hjemmehavn. Det kan spare noen kroner i strømutgifter. Tror også det kan holde med kun solcellepanel(er) på helgeturer i vinterhalvåret når ikke kjøle/fryseboksen går døgnet rundt. For uansett vil batteriene(2x100ah forbruk) bli ladet fra motor/dynamo i mange timer om dagen. Nyinnkjøpt kompressor kjøle/fryseboks bruker en god del mindre strøm enn det 36 år gamle kjøleskapet som takket for seg. Holder også på å bytte ut alle lyskilder til LED lys. Alt dette vil redusere strømforbruket ombord.
Ikke direkte svar på tråden, men kan informere om at mine solceller 2x60w holder kjøleboksen min gående fra mai til september uavhengig av lading fra landstrøm. Har den stående på minimum når jeg er lenge borte fra båten. Kjører den opp på mer futt når jeg bruker båten. Innbiller meg at jeg da kan spare meg for negative konsekvenser av eventuelle feil ved strømopplegg i havna. Før var jeg stort sett koblet til alltid når jeg lå i havn. Begrenset med lading fra motor også. Dynamo lader bare ca 15-20 ah og blir lite brukt. Lykke til med solceller ?