Jump to content

Gjensidige går bort fra 15 års motorskadeforsikring

Tom Rør

Recommended Posts

Da jeg fikk fakturaen på båtforsikringen, så jeg at Gjensidige hadde gjort om fra 15 til 10 år på motorskadeforsikringen.

Dette sto med liten skrift på forsikringsbeviset og som en setning i endringer på side 3.

Den båten jeg har nå, har jeg hatt hos Gjensidige  i 8 år, og de velger da å forandre vilkårene på en løpende forsikring. Ikke nok med det, men de satt også opp premien med over 2000;.

Altså et vesentlig dårligere produkt, til en ikke ubetydelig høyere pris.

Er det bare dem som gjør sånn om dagen, eller er dette en trend?

Tom Rør skrev for 8 timer siden:

Da jeg fikk fakturaen på båtforsikringen, så jeg at Gjensidige hadde gjort om fra 15 til 10 år på motorskadeforsikringen.

Dette sto med liten skrift på forsikringsbeviset og som en setning i endringer på side 3.

Den båten jeg har nå, har jeg hatt hos Gjensidige  i 8 år, og de velger da å forandre vilkårene på en løpende forsikring. Ikke nok med det, men de satt også opp premien med over 2000;.

Altså et vesentlig dårligere produkt, til en ikke ubetydelig høyere pris.

Er det bare dem som gjør sånn om dagen, eller er dette en trend?

Jeg kan ikke svare på båtforsikringene hos Gjensidige men har vært trofast kunde i en årrekke på hus, bil etc. Da jeg fikk årets faktura og oppdaget at den var rimelig "duggfrisk" tross kundeutbytte besluttet jeg å sjekke pris i noen andre selskaper. Kun store anerkjente selskaper, de små tvilsomme holder jeg meg unna.

Resultatet var at for hus/bil samt tre andre forsikringer (ikke båt) sparer jeg 7 tkr på å bytte selskap. Det skal også sies at det er andre selskaper som er dyrere enn Gjensidige. Har utfordret Gjensidige på dette og avventer tilbakemelding.

Om du er KNBF medlem etc. vil jeg anbefale å sjekke prisen for båten i Tryg. Kan du dra på med noen andre forsikringer i tillegg tror jeg det er verdt å sjekke. Toppfart ferielastet båt er under 30 knop på din, det er viktig å få med da det går en grense over/under her prismessig. Tryg har 15 år på maskinskade.

Jeg har Gjensidige på alt i Norge.. 

Sikkert ikke de billigste, men se har et godt rykte ved oppgjør...

Og husk å trekke fra kundeutbytte du får på prisen...da er de ofte ikke så dyr likevel.. 

Forandringer fra 15 til 10 år var jo litt kjip...særlig etter som du nærmer deg grensen...

Kanskje noe som går igjen på flere selskaper når de ser kunden nærme seg de 10 årene..?

Har også båten i Gjensidige og opplever maskinforsikringen veldig trygg. 

Hvem andre er det som har det av de større aktørere utenom Tryg? 

Har liten erfaring med Pantenius (?), hvordan er de? 

Jeg kommer nok trolig til å endre leverandør til en med maskinskade om dette er korrekt, selv om jeg er veldig fornøyd de få (2) gangene jeg har hatt kontakt med de. Egen trygghet veier tyngre enn ønsket om deres utbyttestørrelse. 

Mvh

Tor Arild

Ida Marie III skrev 40 minutter siden:

Jeg har Gjensidige på alt i Norge.. 

Sikkert ikke de billigste, men se har et godt rykte ved oppgjør...

Og husk å trekke fra kundeutbytte du får på prisen...da er de ofte ikke så dyr likevel.. 

Hugs at du ein betalar premie med skattlagt inntekt.

Kundeutbytte må du skatta av.

Det er altså betre med ein lågare premie, og tilsvarande lågare kundeutbytte.

Dette har eg tatt opp med Gjensidige fleire gangar.

Er det mulig å stille et lite spørsmål til dere som har slik motorforsikring ? ( kunne kanskje ha googlet meg frem til et svar fra forsikringsselskapene, men det er ofte bedre å spørre noen som har erfaring). Nå har ikke motorforsikring vært så aktuelt for meg siden de fleste båtene jeg har eid har vært eldre enn 15 år, men er det noe krav til vedlikehold for at forsikringen skal gjelde? Er det f.eks krav til at regelmessig service og vedlikehold etter anbefaling fra motorprodusent er fulgt for at forsikringen skal gjelde, eller er det tut å kjør i 15 år ?

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 1 time siden:

Er det mulig å stille et lite spørsmål til dere som har slik motorforsikring ? ( kunne kanskje ha googlet meg frem til et svar fra forsikringsselskapene, men det er ofte bedre å spørre noen som har erfaring). Nå har ikke motorforsikring vært så aktuelt for meg siden de fleste båtene jeg har eid har vært eldre enn 15 år, men er det noe krav til vedlikehold for at forsikringen skal gjelde? Er det f.eks krav til at regelmessig service og vedlikehold etter anbefaling fra motorprodusent er fulgt for at forsikringen skal gjelde, eller er det tut å kjør i 15 år ?

Jeg vil anta at hvis det ved en motorskade viser seg at motoren er stemoderlig behandlet, og at skaden skyldes dette, vil nok selskapet sette ned foten.

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Vanligvis ved motor/drivverk er det tilstrekkelig å dokumentere at service/vedlikehold er fulgt etter produsentens henvisninger, f.eks ved en godt dokumentert loggbok/kvitteringer.

En annen ting er vel at skader har vel en tendens til å skyldes grunnstøtinger f.eks og dermed andre vilkår/dekning.

Takk for svar @Tom Rør.  Grunnen til at jeg spør henger litt sammen med hvorfor eventuelt prisen på slik forsikring øker.

Jeg har kjøpt «ny» bruktbåt 3 ganger siden 2016. I forbindelse med hvert kjøp, har det vært en periode der jeg har sett på diverse potensielle objekter. 

Erfaringsmessig så har det vært veldig stor forskjell på hvordan tidligere eier har behandlet og vedlikehold båten. 

Et eksempel er at jeg kjørte en 7 timers distanse (en vei, tilsammen 14) for å i utgangspunktet sluttføre en avtale på en etter eiers utsagn «strøken» båt. På befaring var det meste ikke i nærheten av strøkent, men når jeg påpekte at forfilteret var halvfullt av vann (se bilde), så repliserte eier at det var han ikke klar over og han visste heller ikke hvordan det drenertes og hadde heller aldri gjort det. Men tanke på at jeg selv har erfart hva vann i diesel kan gjøre med dyser og dieselpumpe og det faktum at han hadde eid båten i 7 år, ble det følgelig ikke noen handel. 

Med den avsporingen til grunn, er mine tanker det, at hvis det ikke er noen tydelige krav til vedlikehold, så betaler alle de pliktoppfyllende båtfolket prisen for de som ikke følger opp dette og således blir følgene den økte forsikringspremien og eventuelt kortere forsikringsperiode. 

Som nevnt i forrige post, så har jeg ikke erfaring fra slik forsikring. Så dette må anses som spekulasjoner og løse påstander, men jeg jeg synes spørsmålet er betimelig. Man vet jo at dette også er mye av samme mekanismer som spiller inn i andre typer forsikringer også.

04F4D883-5F00-4823-BC2F-645F1B8FF5B0.jpeg.796d8dd6bb85e0e24f90da60604af571.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

oberst1 skrev 7 minutter siden:

Vanligvis ved motor/drivverk er det tilstrekkelig å dokumentere at service/vedlikehold er fulgt etter produsentens henvisninger, f.eks ved en godt dokumentert loggbok/kvitteringer.

En annen ting er vel at skader har vel en tendens til å skyldes grunnstøtinger f.eks og dermed andre vilkår/dekning.

Dette har jeg også tenkt litt på; hvor mange skader/haverier er det egentlig som ikke skyldes ytre påvirkning (grunnstøtning, stokk i vannet o.l.) eller dårlig vedlikehold/utslitte deler og som heller ikke kan reklameres til produsent? Er det noen som har noen gode eksempler når maskinskaden har gitt utbetaling?

Kallethekid skrev 1 time siden:

Dette har jeg også tenkt litt på; hvor mange skader/haverier er det egentlig som ikke skyldes ytre påvirkning (grunnstøtning, stokk i vannet o.l.) eller dårlig vedlikehold/utslitte deler og som heller ikke kan reklameres til produsent? Er det noen som har noen gode eksempler når maskinskaden har gitt utbetaling?

Jeg i Cuxhaven  to uker i 2017 med motortrøbbel. Da hadde hovedkabelstokken på den ene maskinen brent, og den var tilnærmet umulig å oppdrive i verden. Da fikk jeg bruk for motorskadeforsikringen, og det viste seg at det funket som det skulle.

Og med plussforsikring i tillegg, så fikk vi dekket alle utgifter, samt penger for tapt ferie.

Tom Rør skrev for 8 timer siden:

Jeg i Cuxhaven  to uker i 2017 med motortrøbbel. Da hadde hovedkabelstokken på den ene maskinen brent, og den var tilnærmet umulig å oppdrive i verden. Da fikk jeg bruk for motorskadeforsikringen, og det viste seg at det funket som det skulle.

Og med plussforsikring i tillegg, så fikk vi dekket alle utgifter, samt penger for tapt ferie.

Godt eksempel! Høres ut som om du var glad for forsikringen der og da...

Kallethekid skrev 46 minutter siden:

Godt eksempel! Høres ut som om du var glad for forsikringen der og da...

Jeg satt stor pris på den da, og ble særdeles skuffet de valgte å gå bort fra dette. De var helt fantastiske i denne spesifikke saken. Takstmannen fulgte oss opp underveis, så vi ble godt ivaretatt.

I den krisen vi var i da, viste også baatplassen.no seg å være det fantastiske forumet vi alle er så glad i.

Skinnet vårt ble reddet av @Fru Jacobsen den gangen, da det var tilnærmet umulig å skaffe delen vi manglet.

Tom Rør skrev On 26.1.2022 at 23.25:

Gjensidige hadde gjort om fra 15 til 10 år på motorskadeforsikringen.

Hva kommer det av tro. 

Høres ut som det er et underskudds forsikring med 15 år.

Er motorene de lager i dag av en elendig kvalitet, eller er det mangel på vedlikehold som er årsaken. ?

Ellers er jeg fornøyd med servicen til gjensidige.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 4 uker senere...

Hadde Gjensidige før, men da jeg la merke til at man betaler skatt av utbytte man får tilbake. Og da er de ikke billigst. 

Fikk på bil og hus en heftig økning et år, sendte mail og spurte hvorfor. Fikk til svar at det var grunnet at det hadde mye utbetalinger pga flomskader på hus og skader på bil grunnet snø. Minnet dem på hvor jeg bodde og sa vi har snø en eller to ganger i året og huset er i skrånende terreng langt fra elver eller vann. Endte med en 100lapp i økning...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Generelt reforhandler jeg alle mine forsikringer hvert 2., eller 3. år. Årets reforhandling gjorde at jeg gikk fra årspremie på 32500,- (hus, 2 biler og båten) til 28500,- Fra Gjensidige til Sparebank1. Jobben tar litt tid (sjekke forsikringsbetingelser - at de er tilnærmet like) men timelønna er høy. TIPS; Sjekk om det er på tide å reforhandle lånet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...