Jump to content

Gjensidige går bort fra 15 års motorskadeforsikring

Tom Rør

Recommended Posts

I forbindelse med drivlinje-/motordekning lærte jeg i dag at Fender Marine har vilkår som for meg virket litt spesielt; servicer og vedlikehold skal være årlig utført av autorisert verksted minst siste 3 år med dokumentasjon...

Er dette noe andre selskaper har formulert også? Utelukker at eier kan utføre egen service. 

1 hour ago, oberst1 said:

I forbindelse med drivlinje-/motordekning lærte jeg i dag at Fender Marine har vilkår som for meg virket litt spesielt; servicer og vedlikehold skal være årlig utført av autorisert verksted minst siste 3 år med dokumentasjon...

Er dette noe andre selskaper har formulert også? Utelukker at eier kan utføre egen service. 

I så fall er det nesten bedre å gjøre service selv (om man kan det), og sette av differansen mellom prisen på det og service på autorisert verksted på et "motorfond". 

Redigert av 5nacks (see edit history)
19 fot skrev for 21 timer siden:

Er det noen som kan se ut ifra forsikringsvilkårene fra Gjensidige (se bilde) hva egenandelen er ved skade på ladekabel for hybridbil?

jørn skrev for 16 timer siden:

2000kr står det der.

Ifølge kundebehandler og takstmann hos Gjensidige er svaret ditt dessverre feil. Riktig svar er visst 8000 kr.

Jeg tolket selv forsikringsvilkårene til Gjensidige på akkurat samme måte som deg, og kom også selv frem til at det måtte være 2000 kr i egenandel. Meldte så inn den skadede ladekabelen og det kom kjapt et svar om at saken er til behandling og antatt egenandel er 2500 kr (hvor det tallet kommer fra aner jeg ikke). Etterhvert kom det svar om at  saken var ferdigbehandlet, og det er en egenandel på 8000 kr, som er mer enn kostanden ved skaden (siden jeg hadde valgt en rimeligere lader enn den ødelagte originalen).

Begrunnelsen for så høy egenandel var visst noe sånt som at skaden var utenfor laderen (ledninger er jo gjerne utenfor, men når det er et eget punkt om det så burde jo det gjelde). Jeg har også spurt Gjensidige hva det står nederst i høyre kolonne, på samme linje som ladekabel for hybrid (altså der det står 2000 kr).

Oppdatering etter jeg skrev spørsmålet mitt og du svarte er at saksbehandler skulle få takstmann til å se på det en gang til. Så får vi se hva det blir til.

Men dette viser jo hvertfall at det som kan se ut som grei dekning ikke er fullt så greit når man har fått en skade og eget forsikringsselskap for første gang iløpet av mine ca 20 år (og ca 400.000 km) som forsikringskunde skal dekke noe annet enn steinsprutskade.

Forøvrig er det mye rart å se i forsikringsbetingelser hvis man leser litt nøye.

Etter å ha fått et tilbud fra Vesta for noen år siden så måtte jeg kontakte dem og si ifra at jeg dessverre ikke oppfylte kravene de satte. Jeg hadde nemlig ikke aircondition på båthengeren min slik de krevde. Jeg kunne visst se bort fra det punktet viste det seg (men hvorfor det  i det hele tatt havnet der vet jeg ikke).

Og en annen båtrelatert sak fra forsikringsbetingelsene er at til og med min 15 fots forholdsvis åpne With Vital har forsikring som også dekker overfart til Svalbard. Jeg tror ikke akkurat det er så veldg forsvarlig med de bølgene som kan oppstå der og  langt fra hjelp. Og det blir jo ikke bedre av at  båten må lastes med ca 300 liter drivstoff (og det er før man har tatt med sikkerhetsmarginer og tatt hensyn til at forbruket øker når vekten av båten nesten dobles).

oberst1 skrev for 14 timer siden:

Akkurat dette spurte jeg Tryg om, da jeg sjekket forsikring gjennom KNBF og de bekreftet at jeg kunne gjøre service selv iht anbefaling fra leverandør. Men jeg må da kunne dokumentere at jeg hadde gjort det, ved hjelp av kvitteringer på deler og bilder.. Men det var ingen krav til historikk. 

• 7 måneder senere...

Da er båtforsikringen endret fra Gjensidige til Tryg etter 30 år. Begrunnelse: Gjensidige endret vilkårene vedr motorhavariforsikring fra 15 til 10 år - uten varsel og uten endring i pris. Tryg har fortsatt 15 år og premien ble betydelig lavere. 
Tror jaggu jeg skal sjekke flere forsikringer og se hvordan jeg kommer ut…

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Tranen2 skrev for 16 timer siden:

Da er båtforsikringen endret fra Gjensidige til Tryg etter 30 år. Begrunnelse: Gjensidige endret vilkårene vedr motorhavariforsikring fra 15 til 10 år - uten varsel og uten endring i pris. Tryg har fortsatt 15 år og premien ble betydelig lavere. 
Tror jaggu jeg skal sjekke flere forsikringer og se hvordan jeg kommer ut…

Det er lurt å gjøre før skade.

Vi ventet for trodde ikke noe skulle kunne skje med godt vedlikeholdt motor fra 2010.

Men etter havari i sommer så ble det dyrt å vente. 

Vi byttet vi også.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...