Jump to content

Sail, nytt påhengermerke?

Janoho

Recommended Posts

Mener bestemt at 4 takt Yamaha produseres av Selva i Italia. Om det er Yamaha motor produsert på lisens eller om det etr Selva motor produsert med Yamaha merkes skal jeg ikke ha noen formening om.

Skrekk og gru, bra jeg ikke kjøpte Yamarin med yamaha 4-takt påhenger da..

Selva er jo kjent for ganske tvilsom pålitelighet.

Det ser ut som det blir en Bever 490 med Suzuki 50 HK 4-takt.

Noen som har erfaring, finner ikke noen test av den Beveren, bare 445 modellen.

Suzuki'en skal iallefall være tyst og bruke lite bensin grunnen innsprøytning.

Prisen ble ca. 124.000 kr

JOH

At Italienerne er i stand til å lage noe holdbart nekter jeg å tro på. Har selv klart å havarere motoren på en Alfaromeo så vitale motordeler lå strødd utover E18, og TOTALhavarere en Mazerati så de fleste i bydelen våknet av smellet som laget utoverbulk i panseret! Artig design? Ja! Holdbart? Nei! Da må det isåfall være noe spesielt med mopedene de produserer!

Og du tror ikke dette kan ha noe som helst med kjørestil å gjøre?

Men å smelle en MASSERARTI - kanskje en biturbo fra midten av 80 tallet og Michelinmann skinnseter - det er du nok ikke den første som gjør. Men de nye med Ferrari motor - de er jo fine.

Og du tror ikke dette kan ha noe som helst med kjørestil å gjøre?

Men å smelle en MASSERARTI - kanskje en biturbo fra midten av 80 tallet og Michelinmann skinnseter - det er du nok ikke den første som gjør. Men de nye med Ferrari motor - de er jo fine.

Nei, tror faktisk ikke det. AlfaRomeoen knakk veivakselen tvert av på. Maseratien var det omtrent ingenting igjen av innvendig, vet ikke nøyaktig hva som skjedde. Dette var en Maserati 3200 med ca.10000km på telleren. Garantien dekket heldigvis fabrikkny motor.

:nono: Kineserene er flinke til å kopiere men kvaliteten og matrialene på mange av de tekniske produktene er så som så. Personlig er jeg "dritt" lei kinesiske kopier av velfungerende tekniske innretninger til blandt annet båter, noe mange norske importører og leverandører har kastet seg over. Man har f. eks et produkt som vindusviskerker-motorer til båter. Her har du originalvarer som Roca (Italia) og Bosch (Tyskland) og mange kinesiske etterlikninger. Kinaproduktene er selvsagt noe rimeligere enn orginalene men innkjøpsprisen er mange ganger lavere enn orginalvarene og dette er jo grunnen til at mange av importørene har kjempe overskudd, i denne bransjen. Man kjøper noe som ser ut som noe annet.

Når jeg kjøper teknisk utstyr er jeg kresen og kjøpet ting jeg vet kvaliteten på. Jeg er rett og slett lei å kjøpe billig dritt.

:confused: Da bør vel valget være opp til hvær enkelt å kjøpe kinavarer til

halv pris. De vet hva de kjøper og dette kan"ryke" som du sier .. når som helst, og så kjøper de en ny..

hvor sikkert dette er må være opp til hvær enkelt å vurdere. For min egen del er det en forutsettning

å ha en motor du kan stole på og komme fra a til b .... :wink:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Maseratien var det omtrent ingenting igjen av innvendig, vet ikke nøyaktig hva som skjedde. Dette var en Maserati 3200 med ca.10000km på telleren. Garantien dekket heldigvis fabrikkny motor.

3200 er jo en lekker bil. Nydelig lyd i potta. Men det er turbomotor - stemmer ikke det? Eller er det en modell fra etter at "Felali" overok Maserati? Er fortsatt det analoge uret midt på dashbordet med ?

40 Hk 2-takt lignet mistenkelig på min 25 år gamle Yamaha 40 mht antall sylindre, slagvolum, motorvekt etc (uten at jeg husker "bore & stroke" helt eksakt)

40 Hk 2T Sail

Mener å huske at yamaha's gamle 2-syl hadde et sylindervolum på 592cc og var noe lettere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Joda, dette er forrige generasjon 40 med betegnelsen 40Q (origin) - blir solgt i asia og søramerika som E40X (J) i dag, (enkel arbeidsmodell) Har sågar sett et svensk firma avertere disse modellene på FINN som "nye" Yamaha til 34000.-

Uansett er volumet likt - 703ccm. Det er vel neppe Yamaha kvalitet hverken på alulegering, lakk eller noen som helst av de andre komponentene (Hva med kinesiske replicaforgassere? :nono: ) vil jeg tro - og hva med annenhåndsverdien? :diving: Jeg personlig ville nok kjøpt brukt av anerkjent kvalitet fremfor dette..... Vi blir dynga ned med søppel og kopier av bra produkter av alt som produseres snart, og dette går på salget løs for kvalitetsprodusenter. Til syvende og sist trekkes disse ned også da de ikke har råd til og avvise et marked som bare snart spør etter pris... :puke:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

???

Vel, min 1980 Yamaha 40 DE veier over 70 kg uten at jeg husker om det var 71 eller 73.

Du har sikkert rett, ang. vekta så tenkte jeg på 40 HROS (3-syl , kort stamme u/elstart) , den veide 67kg. Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mener å huske at yamaha's gamle 2-syl hadde et sylindervolum på 592cc og var noe lettere.

- Første generasjon 40 hadde vel dette volumet. Den bråkte noe jæv*** Dette tror jeg ble endret til 703ccm på slutten av 70 / begynnelsen av 80 tallet?? (Hvis jeg husker rett?)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Vedr SELVA; 2 takt er italienske motorer, som har vært på markedet i mange år i Europa. Har også 2t injection motorer som skal klare de nye utslippskravene. 4 takt motorene produseres i Japan av Yamaha, får blått deksel/dekor i Italia, ingen lisens produkter. Se bare på nøkler/instrumenter, står Yamaha på dem. Unntaket er 7,5 hk og 5/6 HK 4TAKT, de er italienske. Yamaha er deleier i fabrikken somogså produserer komponenter for andre, bla seildrev/gearhus etc. Ny importør 2005 (www.selva.no)

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...