Jump to content

Hvordan koble fra Solcelle

SuperBlueser

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har forstått at man kan skade solcellepanelet om man kobler fra panelet når det får lys på seg. 

Jeg har også forstått at regulatoren fra dynamoen kan bli forvirret om solcelleanlegget står på slik at den ikke lader like godt som om det kunne gjort om solcelleanlegget er frakoblet

Spørsmålet er da om noen har en god løsning for å koble fra solcelleanlegget?

Bryter man kretsen fra panelet på noe vis?

Bryter man kretsen til batteriet

Forslag? Bryter man kretsen bare med en bryter?

og hvordan kan man bryte kretsen ved dashboardet? Kunne man brukt et rele av noe slag?

Det beste rådet er å la det henge. Kan ikke skjønne hvorfor dynamoregulator skulle ta skade av å ‘se’ høy spenning på batteriet. Da tar den seg bare en pause i så fall og dynamo varer lenger. Men ofte ‘vinner’ dynamoen da, slik at solcelleregulator bakker av. Jeg og flere andre har all lading inn på et pkt (dynamo, MPPT, landstrøm). Går helt fint og null behov for å kople fra.

Skal du kople fra for andre grunner så skal vel solceller koples fra regulator før regulator koples fra batterier. Og skal en være hysterisk kan en dekke til solcellene før en gjør det. Men jeg har manuell bryter mellom solcellene og regulator som jeg har brukt et par ganger ifm mekking på anlegget.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...