Jump to content

Lithium batteri som kortslutter når det lades

mils

Recommended Posts

Forlot båt med omlag 85% SOC (Bluetooth BMS) på et li batteri. Ingen laster knyttet til batteri. Plutselig var batteriet dødt etter 3 uker og når jeg forsøker lade det igjen så kutter sikringen på kursen til lader (50A lader) etter at det kommer små gnister når jeg setter på siste kabelsko. Satt opp med ladesyklus til AGM batteri (lader har ikke li funksjon- andre opsjon er GEL eller calcium) og tror vel ikke det skal spille noen rolle sålenge BMS er ok. Bluetooth lar meg i det minste koble til, men forstår ikke hva prb er. 
noen ide om hva som er galt? Li batteriene markedsføres jo med at de kkke skal tape ladning selv om det er kaldt. Celler som er kortslutta? Noe jeg kan gjøre for å finne det ut? 

mils skrev Just now:

Får kontakt m BT — 11.4v og 0% SOC - lik spenning over alle cellene . Kan prøve gel imorra, men rart om det skulle være utslagsgivende? 

Jeg ville testet laderen på et annet batteri. Eventuelt testet med en annen lader. Ser jo ut som batteriet skulle tatt i mot lading hvis ikke BMS har kuttet av en grunn da. Kulde f. eks. 

Det skrives ikke noe om detaljer på dette batteriet. Drop inn/annet, kapasitet i Ah? Det jeg kjenner til av litium batterier er de som bygges av enkeltceller. For disse er det ganske vanlig at BMS kutter tilkoblingen ved 2,5V på en celle, normalt da 10V for batteriet. Skulle ikke tro evt drop-inn var vesensforskjellige, og da virker det litt rart at det er helt tomt på 11,4V. Det er også forskjellige innstillinger på BMS'er mht temperaturbeskyttelse, noen kutter ut ladingen ved opptil flere plussgrader og skal videre opp før lading på nytt er mulig.. Det var jo ganske kaldt for noen uker siden. Kanskje går det også an å finne denne innstillingen i appen. 

Det er også ganske vanlig med mange tildels ukjente eller glemte strømtyver i en moderne båt. Om batteriet ikke er fysisk frakoblet, vil det ofte tappes. Nå har jo litiumbatterier god kapasitet og burde holde stand lenge, men det kommer jo også litt an på kapasitet. 

Lurer på om det faktisk var GEL innstillingen som var cluet. I tillegg en dårlig generator ute som kuttet etter kun 30 min belastning på GEL. Med AGM settingen kuttet generatoren umiddelbart.. Virker lade fint nå som jeg tok det med hjem og tilfører dyrekjøpte elektroner rett fra nett...

300 Ah batteri. Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det var utladet - kun koblet til en krets med ring-båten varm funksjonalitet som ikke har vært i bruk og som formodes ikke forbruke mye strøm. Har tidligere greid seg gjennom kuldeperioder ned mot -20 uten at den tapte mer enn 1-2% over en mnd. Var >80 sist jeg sjekket for 3 uker siden og ikke vært i nærheten av så kaldt nå som tidligere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...