Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Skal du få det ordentlig rent holder det ikke med kjemikalier. Du må skrubbe hver kvadratcentimeter. Bruk da noe å skure med som ikke riper.

Du kan desinfisere vann og beholder med 1 teskjed klorin (5ml) per 10 liter vann. Det må så stå i 30 minutter før det er desinfisert. Men, det vil sette smak på vannet. En god idé vil derfor være å skure grundig med utblandet klorin. Skylle så gjennom (en gang holder). Så fylle opp tanken til randen med 5ml klorin/10 liter vann, og så la dette stå en stund (feks en halvtime eller noen timer), og så tømme, fylle opp til randen med rent vann, tømme igjen, og så fylle rent drikkevann til randen. Du vil da ha en veldig ren tank uten klorsmak på vannet. Bare ikke bruk klorin tilsatt granbarlukt e.l.

PS! En ting å tenke på er at påfyllingsrøret ikke vil få anledning til å stå i klorblandingen lenge nok til å bli desinfisert. Det kan derfor være lurt å hele rett mengde ublandet klor ned i tanken via påfyllingsrøret og la det stå noen minutter, før man så siden fyller på  det rene vannet. Å benytte en spruteflaske eller en annen anordning for å sørge for at kloren sprer seg på hele rørveggens innside kan kanskje være en idé det også?

Noen eksperter mener at man bør gjøre omhyggelig rengjøring før hver sesong, og at det er umulig å forhindre belegg på innsiden av tanken - jeg vet selv ikke hva som er sant, bare at kjemi alene ikke vil fjerne belegg. Selv pleier jeg bare å skylle gjennom med klor før begynnelsen av hver sessong og alltid fylle tanken full etter hver tur. Jeg er også påpasselig å ikke fylle vann som jeg mistenker ikke er helt bra. Det kan gå mange år mellom hver gang jeg gidder å skrubbe. I forbindelse med vinterlagring tømmer jeg grundig og kjører igjennom med rødsprit (frostvæske).

I motsetning til hva mange tror så har vann ubegrenset holdbarhet (tusener av år), men det mister sin friske "smak" relativt fort - feks pga tap av oksygen. Plasttanker er dessuten ikke 100% tette og vil absorbere lukt fra sine omgivelser - i motsetning til rustfritt stål eller glass. Selv med ymse groe i tanken tror jeg det skal en del til før du blir syk eller at vannet smaker forfærdelig - det er nok mest en mental greie vil jeg tro (selv om det sikkert inneholder fantasilioner mer bakterier osv enn vannet i springen hjemme).

Et viktig moment for å motvirke dannelse av groe av ymse slag er å forhindre lysgjennomtrengning og luft. På mange båter vil man feks kunne se at gelcoaten/glassfiberen er semitransparent og at den slipper gjennom lys. Er vanntanken laget av plast vil det da slippe gjennom lys inn til vannet og gi bedre vekstvilkår for alger og bakterier. Å kle tanken med feks aluminiumsfolie og/eller male innsiden av glassfiberen med en lystett maling vil hjelpe. Jeg ville ikke malt selve vanntanken da kjemien kan lekke gjennom plasten. Malingen kan også feste dårlig på plast, og i verste fall forringe plasten.

Å hermetisere tanken fra ytre omgivelser er vanskelig. Du trenger feks en åpen ventil for å slippe luft inn for å unngå vakuum ved både tømming og påfylling. Men, å fylle tanken full til randen vil jo redusere mengden luft ifht væske, samt vanntankoverflate. En paranoid Petter Smart ville kanskje kunnet designet en vannlås på lufteventilen - men vi trenger da ikke monsterforsikring heller?

Et VELDIG godt tips er å kun fylle vann av kjent god kvalitet. Å fylle vann på feks Koster er som kjent en dårlig idé.

Et annet godt tips er å la vannet renne lenge nok til at stillestående vann fra gummislangene på bryggeanlegget har fått rent gjennom. Er det mye trafikk på anlegget, feks i en gjestehavn, så er ikke dette noe å tenke på. Men i hjemmehavn - så ja.

Et siste stalltips er å ha en halvmeters skjøtestykke til vannslangen - et skjøtestykke som du kun benytter til vannfylling og oppbevarer tørt og smussfritt. Har du et langt skjøtestykke vil det bli vanskelig å få ut alt vannet fra slange kveilen - og du vil ha stillestående vann i slangen. For kort og du vil ikke få den langt nok ned i påfyllingsrøret. Den viktigste grunnen til dette skjøtestykke skjønner du når du ser en annen stappe slangen fra bryggeanlegget ned i septiktanken sin.

Du kan gjøre lurt i å stikke påfyllingsslangen godt ned i påfyllingsrøret for å forhindre at du skyller med deg evt groe som kan ha dannet seg langs hele rørets lengde?? Jeg bare spekulerer her.

Selv så er jeg ikke så veldig påpasselig. Jeg liker å fylle femliters dunker og halvannenliters flasker med drikkevann mellom hver tur. Vannet på tanken benyttes til hygiene og matlaging, kun. Dette dreier seg for min del ikke bare om å ha rent og smakfult vann å drikke - men jeg liker drikkevannet mitt kaldt. Jeg har alltid enten en 5 liters dunk eller en halvannen liters flaske med vann i kjøleboksen. Men jeg rynker ikke på nesen av å få servert vann rett fra tanken heller - selv om det har ligget på tanken en måneds tid.

zooper

zooper

Skal du få det ordentlig rent holder det ikke med kjemikalier. Du må skrubbe hver kvadratcentimeter. Bruk da noe å skure som ikke riper.

Du kan desinfisere vann og beholder med 1 teskjed klorin (5ml) per 10 liter vann. Det må så stå i 30 minutter før det er drikkbart. Men, det vil sette smak på vannet. En god idé vil være å skure grundig med utblandet klorin. Skylle gjennom. Så fylle opp med 5ml klorin/10 liter vann, og så la dette stå en stund (feks et døgn), og så tømme og skylle gjennom en gang til. Du vil da ha en veldig ren tank uten klorsmak på vannet. Bare ikke bruk klorin tilsatt granbarlukt e.l.

Noen eksperter mener at man bør gjøre omhyggelig rengjøring før hver sessong, og at det er umulig å forhindre belegg på innsiden av tanken - jeg vet selv ikke hva som er sant. Selv pleier jeg bare å skylle gjennom med klor før begynnelsen av hver sessong og alltid fylle tanken full etter hver tur. Jeg er også påpasselig å ikke fylle vann som jeg mistenker ikke er helt bra.

I motsetning til hva mange tror så har vann ubegrenset holdbarhet (tusener av år), men det mister sin friske "smak" relativt fort - feks pga tap av oksygen. Plasttanker er dessuten ikke 100% tette og vil absorbere lukt fra sine omgivelser - i motsetning til rustfritt stål eller glass

Et viktig moment for å motvirke dannelse av groe av ymse slag er å forhindre lysgjennomtrengning. På mange båter vil man feks kunne se at glassfiberen er semitransparent og at den slipper gjennom lys. Er vanntanken laget av plast vil det da slippe gjennom lys. Å kle tanken med feks aluminiumsfolie og/eller male innsiden av glassfiberen med en lystett maling vil hjelpe.

Å hermetisere tanken fra ytre omgivelser er vanskelig. Du trenger feks en åpen ventil for å slippe luft inn. Man, å fylle tanken full vil jo redusere mengden luft. En paranoid petter smart ville kanskje kunnet designet en vannlås på lufteventilen - men vi trenger da ikke monsterforsikring heller?

Et VELDIG godt tips er å kun fylle vann av kjent god kvalitet. Å fylle vann på feks Koster er som kjent en dårlig idé.

Et annet godt tips er å la vannet renne lenge nok til at stillestående vann fra gummislangene på bryggeanlegget har fått rent gjennom.

Et siste stalltips er å ha en halvmeters skjøtestykke til vannslangen - et skjøtestykke som du kun benytter til vannfylling. Har du et langt skjøtestykke vil det bli vanskelig å få ut alt vannet fra kveilen - og du vil ha stillestående vann i slangen. Den viktigste grunnen til dette skjøtestykke skjønner du når du ser en annen stappe slangen fra bryggeanlegget ned i septiktanken sin.

Selv så er jeg ikke så veldig påpasselig. Jeg liker å fylle femliters dunker og halvannenliters flasker med drikkevann mellom hver tur. Vannet på tanken benyttes til hygiene og matlaging kun. Dette dreier seg for min del ikke bare om å ha rent og smakfult vann å drikke - men jeg liker drikkevannet mitt kaldt. Jeg har alltid enten en 5 liters dunk eller en halvannen liters flaske med vann i kjøleboksen.

• Create New...