Jump to content

Gult belegg i vanntank

Kappa

Recommended Posts

Vi har i mange år hatt et gult belegg inne i vanntankene. Selv om vannet hverken lukter eller smaker dårlig, er det guffent å tenke på belegget. Av frykt for evig grums svevende i vannet, har vi aldri forsøkt å vaske tankene. Bare desinfisert dem av og til - vanligvis hver vår.

Belegget er nok alger. Noen med erfaringer fra rengjøring?

Frykten for evig grums i vannet er nok berettiget.. 😝 Fikk noe tilsvarende for mange år siden i min første skute. Brukte sitronsyre den gang for å få det ut, men det tok tid.. Veldig mulig at det er andre midler som fungerer bedre. Siden det er organisk tenker jeg ‘Krystallsoda’ som vi pleide å bruke til å rense gamle vinballonger ol med. 

Har vært hysterisk mhp tilsetting av slikt ‘konserveringsmiddel’ på tanken siden den gang og aldri hatt tilsvarende senere. 

Har brukt oppvaskmaskintabletter og klorløsning med godt resultat (plasttanker, ikke aluminium) for å bli kvitt biofilm og gammelt grums i tankene. Så lenge løsningen får stå et par dager (også i slanger/rør) virker det som den løser opp det meste av belegg. Får i alle fall ikke ekle flak av flagellater i tannbørsten lengre (kan minne om akvariefiskmat, både av utseende og lukt), noe som i første omgang fikk meg til å ta tak for en skikkelig rens.

Skal du få det ordentlig rent holder det ikke med kjemikalier. Du må skrubbe hver kvadratcentimeter. Bruk da noe å skure med som ikke riper.

Du kan desinfisere vann og beholder med 1 teskjed klorin (5ml) per 10 liter vann. Det må så stå i 30 minutter før det er desinfisert. Men, det vil sette smak på vannet. En god idé vil derfor være å skure grundig med utblandet klorin. Skylle så gjennom (en gang holder). Så fylle opp tanken til randen med 5ml klorin/10 liter vann, og så la dette stå en stund (feks en halvtime eller noen timer), og så tømme, fylle opp til randen med rent vann, tømme igjen, og så fylle rent drikkevann til randen. Du vil da ha en veldig ren tank uten klorsmak på vannet. Bare ikke bruk klorin tilsatt granbarlukt e.l.

PS! En ting å tenke på er at påfyllingsrøret ikke vil få anledning til å stå i klorblandingen lenge nok til å bli desinfisert. Det kan derfor være lurt å hele rett mengde ublandet klor ned i tanken via påfyllingsrøret og la det stå noen minutter, før man så siden fyller på  det rene vannet. Å benytte en spruteflaske eller en annen anordning for å sørge for at kloren sprer seg på hele rørveggens innside kan kanskje være en idé det også?

Noen eksperter mener at man bør gjøre omhyggelig rengjøring før hver sesong, og at det er umulig å forhindre belegg på innsiden av tanken - jeg vet selv ikke hva som er sant, bare at kjemi alene ikke vil fjerne belegg. Selv pleier jeg bare å skylle gjennom med klor før begynnelsen av hver sessong og alltid fylle tanken full etter hver tur. Jeg er også påpasselig å ikke fylle vann som jeg mistenker ikke er helt bra. Det kan gå mange år mellom hver gang jeg gidder å skrubbe. I forbindelse med vinterlagring tømmer jeg grundig og kjører igjennom med rødsprit (frostvæske).

I motsetning til hva mange tror så har vann ubegrenset holdbarhet (tusener av år), men det mister sin friske "smak" relativt fort - feks pga tap av oksygen. Plasttanker er dessuten ikke 100% tette og vil absorbere lukt fra sine omgivelser - i motsetning til rustfritt stål eller glass. Selv med ymse groe i tanken tror jeg det skal en del til før du blir syk eller at vannet smaker forfærdelig - det er nok mest en mental greie vil jeg tro (selv om det sikkert inneholder fantasilioner mer bakterier osv enn vannet i springen hjemme).

Et viktig moment for å motvirke dannelse av groe av ymse slag er å forhindre lysgjennomtrengning og luft. På mange båter vil man feks kunne se at gelcoaten/glassfiberen er semitransparent og at den slipper gjennom lys. Er vanntanken laget av plast vil det da slippe gjennom lys inn til vannet og gi bedre vekstvilkår for alger og bakterier. Å kle tanken med feks aluminiumsfolie og/eller male innsiden av glassfiberen med en lystett maling vil hjelpe. Jeg ville ikke malt selve vanntanken da kjemien kan lekke gjennom plasten. Malingen kan også feste dårlig på plast, og i verste fall forringe plasten.

Å hermetisere tanken fra ytre omgivelser er vanskelig. Du trenger feks en åpen ventil for å slippe luft inn for å unngå vakuum ved både tømming og påfylling. Men, å fylle tanken full til randen vil jo redusere mengden luft ifht væske, samt vanntankoverflate. En paranoid Petter Smart ville kanskje kunnet designet en vannlås på lufteventilen - men vi trenger da ikke monsterforsikring heller?

Et VELDIG godt tips er å kun fylle vann av kjent god kvalitet. Å fylle vann på feks Koster er som kjent en dårlig idé.

Et annet godt tips er å la vannet renne lenge nok til at stillestående vann fra gummislangene på bryggeanlegget har fått rent gjennom. Er det mye trafikk på anlegget, feks i en gjestehavn, så er ikke dette noe å tenke på. Men i hjemmehavn - så ja.

Et siste stalltips er å ha en halvmeters skjøtestykke til vannslangen - et skjøtestykke som du kun benytter til vannfylling og oppbevarer tørt og smussfritt. Har du et langt skjøtestykke vil det bli vanskelig å få ut alt vannet fra slange kveilen - og du vil ha stillestående vann i slangen. For kort og du vil ikke få den langt nok ned i påfyllingsrøret. Den viktigste grunnen til dette skjøtestykke skjønner du når du ser en annen stappe slangen fra bryggeanlegget ned i septiktanken sin.

Du kan gjøre lurt i å stikke påfyllingsslangen godt ned i påfyllingsrøret for å forhindre at du skyller med deg evt groe som kan ha dannet seg langs hele rørets lengde?? Jeg bare spekulerer her.

Selv så er jeg ikke så veldig påpasselig. Jeg liker å fylle femliters dunker og halvannenliters flasker med drikkevann mellom hver tur. Vannet på tanken benyttes til hygiene og matlaging, kun. Dette dreier seg for min del ikke bare om å ha rent og smakfult vann å drikke - men jeg liker drikkevannet mitt kaldt. Jeg har alltid enten en 5 liters dunk eller en halvannen liters flaske med vann i kjøleboksen. Men jeg rynker ikke på nesen av å få servert vann rett fra tanken heller - selv om det har ligget på tanken en måneds tid.

Redigert av zooper (see edit history)
Kappa skrev for 3 timer siden:

Vi har i mange år hatt et gult belegg inne i vanntankene.

ta en test og  fyll  klorinvann  1 cm over bunn mulig du slipper og skrubbe.

.Hva slags materiale er det i tanken?   med denne skyllemetoden får en vasket oppunder tanktoppen.

Jeg tar en  klorinvask av vanntanken hver vår,  men ikke hvis en har  aluminiumstank. 

Og  tar en  skylling av tanken en gang eller to i sesongen, har  hatt drikkevann på tanken siden 87. 

Etter du har skrubbet tanken ta en skylling av tanken og  fyll tanken helt full med klorin vann og la det stå et døgn.

Før en starter på skylling, pump endel klorinvann gjennom kranene i båten og la det stå til skyllingen er ferdig, skyll så til det er drikkenes vann  i kranene.(med pumpen)

Den let

bilde

Lilleborg sier

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har faktisk laget en aluminiumstank på 20 liter med en stort mannlokk på ene siden med egen pumpe. Litt tungvint kanskje, men hver vår løfter jeg tanken ut tar av mannlokket og vasker rent. Denne operasjonen tar 30 min. Eget påfyllingslokk og vendebryter ved armatur ved pentry. Og dette er kun ment til drikkevann. For meg føles dette helt ok. Og selvsagt hurtigkoplinger på slangene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...