Shore Startet 31.Januar.2022 Del på Facebook Startet 31.Januar.2022 Min forholdsvis enkle kalesje går i oppløsning og jeg vurderer å sy ny selv, med hjelp av kona. Har muligens maskin som klarer jobben, men det skal jeg dobbeltsjekke når jeg får noen stoffprøver m.m. Spørsmålet er hva slags stoff, tråd, glidelås, plast til vinduer m.m. jeg trenger, hva dere er fornøyd med og hvor det kjøpes. Må sette opp et lite budsjett for å sjekke om det i det hele tatt vil være gjennomførbart. Ser det er en del alternativer, men lett å gå seg vill. Eksisterende kalesje er typisk hjemmegjort i et ganske tynt stoff og med ganske tynne vinduer, men har vært helt ok. Båten er gammel, jeg er gammel, så det skal ikke nødvendigvis være absolutt øverste hylle, men dog. Har fulgt noen andre tråder om emnet, men håper å få en grei oppsummering her. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
shipahoy Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 Har ikke sydd selv, men her kan du finne priser https://www.baatkalesje.com/. Her er mange nyttige tips https://www.sailrite.com/How-To-Projects-Guides/DIY-Projects/Marine-Projects Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 (redigert) Hvis dere har en tilstrekkelig gammel symaskin, så vil den antakelig klare jobben :-) Tenker pre 80-tallet, gjerne 60-tallet. Hvis du legger ut produsent og modellbetegnelse på maskinen så går det an å få et ganske klart svar på dette :-) Mht stoff, så er gullstandarden i dag Sunbrella. Det er et tykt gjennomfarget akrylstoff som tåler UV særdeles godt, men det tåler forholdsvis lite mekanisk slitasje. Ok pris her i landet er https://netthandel.seilmakeren.no/p/14347/kalesjeduk-metervare . Du kan få samme stoffet vesentlig rimeligere fra Amerikanske Sailrite, men frakten kan være avskrekkende. Fordelen med Sailrite er at de har alt du trenger, så du kan kjøpe alt av glidelås og vindus-vinyl og annet isenkram derfra . Et alternativt stoff som jeg liker godt er TopNotch 9, det er gjennomfarget polyester som er UV-stabilt, og som også tåler mekanisk slitasje. Det har en mer plastikk-aktig følelse enn Sunbrella, men er fint å sy med. Og det er vesentlig rimeligere enn Sunbrella. Nærmeste leverandør som jeg kjenner til er https://shop.solentsew.co.uk/1/1100/top-notch-9-60-fabric . Sailrite har samme stoff. Jeg har hørt om at folk har brukt Dralon til kalesje, men jeg synes det stoffet som Stoff & Stil selger her i Norge er for lett. Finnes en rekke andre stoff-alternativer, disse er hva jeg har erfaring med... Mht instruksjoner så er jeg 100% enig med @shipahoy. Sailrite har ekstremt gode instruksjonsvideoer som viser arbeidet fra A til Å. Å sy egen kalesje er et medium til stort prosjekt, litt avhengig av hvor stor kalesjen er og hvor vant man er til sying. Men om fruen har ok med erfaring med maskinen, så kan det være et utmerket samarbeidsprosjekt tenker jeg. Lykke til og hold oss oppdatert på hva dere velger og gjør :-) Redigert 31.Januar.2022 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 31.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 Takk for supre råd så langt. Båten er en forholdsvis liten, men bred dame på 27 fot, så ikke så avskrekkende størrelse. Kalesjen i dag er hel, men jeg kunne tenke meg å dele den i 3 paneler med glidelås, slik at det blir mindre samenhenhengende å tukle med under sying og enklere å pakke bort, nærmest som en sprayhood med tilhørende kalesje. Har noen gamle Singere, tror også en 201 i samlingen, prosjektet lykkes eller strander antagelig på om prøvesying med den vil lykkes. Skal sjekke i nærmeste fremtid. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Guest Thostr Svart 31.Januar.2022 Del på Facebook Svart 31.Januar.2022 20 minutes ago, Shore said: Takk for supre råd så langt. Båten er en forholdsvis liten, men bred dame på 27 fot, så ikke så avskrekkende størrelse. Kalesjen i dag er hel, men jeg kunne tenke meg å dele den i 3 paneler med glidelås, slik at det blir mindre samenhenhengende å tukle med under sying og enklere å pakke bort, nærmest som en sprayhood med tilhørende kalesje. Har noen gamle Singere, tror også en 201 i samlingen, prosjektet lykkes eller strander antagelig på om prøvesying med den vil lykkes. Skal sjekke i nærmeste fremtid. En Singer 201, av mange anerkjent som det mest solide Singer noen gang har laget til hjemmemarkedet, vil garantert gjøre susen! Om du ikke får bra stingkvalitet så handler det om spenning på over ev undertråd, prøv ut med to lag stoff. Høres lurt ut å dele opp kalesjen ja. YKK Vslon er et bra valg for glidelås. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Går du for Sunbrella, velg Sunbrella pluss hvis du vil ha noe som er vanntett ... Snakker av erfaring her. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 (redigert) Jeg har sydd sprayhood selv. Benyttet Sunbrella kalesjestoff og 0,4mm tykke vinduer. Ble veldig godt fornøyd. Benyttet YKK #10 Vislon glidelås. Alt (bortsett fra kalesjevinduene) kjøpte jeg hos Sailerate i USA. Greie priser, men litt dyr frakt, så totalen ble kanskje omtrent som å handle i Norge. Men fordelen er at Sailraite har ALT du trenger. De ruller også opp kalesjestoffet på en papprull i full bredde før de sender slik at du får et stoff uten bretter, Anbefaler også å investere i en "hotknife" til kutting av stoffet. Dette er samme type som de har i butikker som selger tauverk. Kutter du med en slik unngår du at stoffet rakner. Du kan også bare kutte hull til vinduene ute å måtte sy bånd over eller brette inn kanten. Har laget en liten beskrivelse av hvordan jeg gikk frem når jeg sydde sprayhood: Ny sprayhood (hjemmesydd) - Seilbaaten Lykke til - dette klarer dere! Redigert 2.Februar.2022 av seilbaaten (see edit history) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
enslagsgjest Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Er enig med alle som anbefaler YKK glidelås. Blir for dumt å spare på glidelåsen på en slik ting. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Camargue44 Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Jeg har også byttet mange vinduer, sydd over gamle sømmer, satt inn glidelåser, sydd kalesje presenning til joller etc. Mitt råd er å kjøpe materiale fra et kalesjeverksted. Da får man gode råd og gode/riktige materialer. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Jeg sydde min egen kalesje for noen år siden, kjøpte alt foruten stoff og vindu fra denne karen https://www.hovedsmann.no leverer raskt og veldig gode produkter 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 3.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2022 Takk for ytterligere tips. @seilbaaten det var en flott gjennomgang av ditt prosjekt, meget informativt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.