Jump to content

Ny avgift på båtdiesel?

Arne2

Recommended Posts

For tiden er jo ofte "diesel med litt redusert avgift" dyrere enn annen diesel med rabatt (f.eks. 50 øre rabatt med Coop-kort på XY-7E).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Får gå bort å se hva prisen er her lokalt i mårå når jeg skal bort i båten å jobbe videre. Er jo kun 100m bort til tanken da.

Men er den oppe i samme pris som vanlig diesel minus rabatt. Ja da spørs om ikke båten for stå på lan resten av året, å billett til Thailand blir bestilt for noen måneder i sommer i stedet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Arne2 skrev for 12 timer siden:

Ser at prisen på båtdiesel ser ut til å ha gått opp i det siste. Det var noe snakk om å øke avgiften på båtdiesel.

Prisen på anleggsdiesel (det du kaller båtdiesel) er den samme som for "vanlig" diesel minus veibruksavgift.

Alle andre avgifter, bortsett fra den nevnte veibruksavgiften, er den samme, og betales for begge typer diesel.

CO2 avgiften har økt, eller skal øke, for samtlige typer drivstoff. Målet er visstnok en tredobling i løpet av de nærmeste årene.

Å spå fremtidige drivstoffpriser utenom dette er en øvelse for den salige Snåsamannen.

Redigert av Jannmar (see edit history)

14.65kr var liter prisen idag på den ene av de lokale bunkrings anlegg her i Egersund.

På Shell var den ca 20kr literen idag. Så er nu litt forskjell.

Det som er håpløst, er jo at den vanlige hopper opp/ned hele uken. fra ca 20 på maks til ca 16,70 på min.

Ser veibruksavgiften er 3,52/3,58 på diesel. Så med moms er det ca 4,40kr pr liter. Som igjen er det som skal være ca forskjellen.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Får ta en sjekk på de stasjonene som har kai, de som har vei er i alle fall dyre nok heromkring...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Tok opp båten med fulle tanker, så satser på det holder til uti Juni om jeg sjøsetter i Mars ;) 

Men klarer du å få en Inlander til å forbruke så mye diesel da @Okkaby?

Selv med et relativt høyt forbruk, så er båtlivet ganske rimelig uansett, 40 tusen kr ifjor kanskje, da er det inkludert 3uker på ferie og 64døgen i båten. Skulle vi reist 4 stk til Thailand eller Hellas i fellesferien, hadde vi fort bikka 60-70tusen tipper jeg, så prøver ikke syte så mye over dieselprisene (ennå),  billigere en feks i Sverige og DK ;) 

Førstefender skrev for 13 timer siden:

Tok opp båten med fulle tanker, så satser på det holder til uti Juni om jeg sjøsetter i Mars ;) 

Men klarer du å få en Inlander til å forbruke så mye diesel da @Okkaby?

Selv med et relativt høyt forbruk, så er båtlivet ganske rimelig uansett, 40 tusen kr ifjor kanskje, da er det inkludert 3uker på ferie og 64døgen i båten. Skulle vi reist 4 stk til Thailand eller Hellas i fellesferien, hadde vi fort bikka 60-70tusen tipper jeg, så prøver ikke syte så mye over dieselprisene (ennå),  billigere en feks i Sverige og DK ;) 

Med 270hk som er nye motor, så går det nok en goe del diesel i en sesong. Men må jo tanke mange plasser underveis.

Men går litt på fiskebåten også. Så hadde vi gått sammen 3-4 mann her lokalt å fått fylt en tank på 2000l hadde det vært greit. Men får se om ikke olje prisen går litt ned ut over våren, når kulden gir seg rundt om. 

Okkaby skrev 22 minutter siden:

Men får se om ikke olje prisen går litt ned ut over våren, når kulden gir seg rundt om. 

Kanskje prisen får seg en dip men så går den oppover til sommeren når

amerikanren skal ha ferie har vi hørt de siste tyve årene.
Jeg som trodde de ikke hadde rett på ferie engang :giggle:

Men regjeringsskifte her hjemme var jo bra for de som er opptatt av drivstoffpriser 

Redigert av pipe (see edit history)
On 2/1/2022 at 5:22 PM, Okkaby said:

Ser veibruksavgiften er 3,52/3,58 på diesel. Så med moms er det ca 4,40kr pr liter. Som igjen er det som skal være ca forskjellen.

Takker for mye interesant info fra mange. Prisen har gått opp her like sønnafor (Stavanger) men en forskjell på ca 4,40 det kan nok fortsatt stemme.

Dette har jo også med moral og etikk å gjøre. Skal man ha en god samvittighet, så fyller man jo på så billig diesel på båten som det kan la seg gjøre, i alle fall så lenge el-prisene er slik som de er.

Arne2 skrev On 31.1.2022 at 21.25:

Ser at prisen på båtdiesel ser ut til å ha gått opp i det siste. Det var noe snakk om å øke avgiften på båtdiesel.

Er det nosn som vet om det ble endringer i avgiften eller om økte priser har andre årsaker?

Det er nok bare oljeprisen som har gått opp. Ingen endring i avgiftspolitikken på båt diesel. Med siste tids fokus på bensin/diesel priser og strøm så tviler jeg på at det blir noen endring på avgiften med det første, det er nok grense for hvor upopulær regjeringen tør å gjøre seg…

R.O skrev 39 minutter siden:

Det er nok bare oljeprisen som har gått opp. Ingen endring i avgiftspolitikken på båt diesel. Med siste tids fokus på bensin/diesel priser og strøm så tviler jeg på at det blir noen endring på avgiften med det første, det er nok grense for hvor upopulær regjeringen tør å gjøre seg…

CO2 avgiften er allerede vedtatt å økes med 28% i statsbudsjettet for 2022.

R.O skrev for 4 timer siden:

Får ikke det til å stemme heller. 

Når oljeprisen går opp, setter drivstoffprisen opp. Når oljeprisen går ned, settes drivstoffprisen opp. For å kompensere for lavere inntjening på oljeprisen. Mener å huske vi hadde oljepris på opp mot 146 dollar pr fat for noen år siden. Riktignok til en annen dollar kurs. Var vel ca 2008, med dollar på rett over 5kr men likevel lav bensinpris på rett under 9 kroner.

Så drivstoffpris går opp enten olja går opp eller ned...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kjetil1 skrev On 5.2.2022 at 0.26:

Får ikke det til å stemme heller. 

Når oljeprisen går opp, setter drivstoffprisen opp. Når oljeprisen går ned, settes drivstoffprisen opp. For å kompensere for lavere inntjening på oljeprisen. Mener å huske vi hadde oljepris på opp mot 146 dollar pr fat for noen år siden. Riktignok til en annen dollar kurs. Var vel ca 2008, med dollar på rett over 5kr men likevel lav bensinpris på rett under 9 kroner.

Så drivstoffpris går opp enten olja går opp eller ned...

Akkurat som strømprisen da. Er det lite vann, pris opp, er det mye vann pris opp. Enkel logikk, vi må betale uansett.

Hilsen

Lurvetass

Roger jo skrev 8 minutter siden:

Ser billigeste Energi1olje  er kr 9,59  til 12,99  Oslo. / Bamble.

Bare å fylle noen m3. Blir det krig borte i Ukraina, så tenker jeg olje prisen holder seg ganske så høyt lenge. Å uansett vil den nok ikke falle stort mot sommeren. Så da blir ikke diesel noe billigere heller.

Fru Jacobsen skrev 19 minutter siden:

Mulig 30-50 og større med to store diesler kan bli verre å selge om dette fortsette

Tror nok det jeg også, men de selger fremdeles store båter i både Sverige og Danmark.

Veldig mange seilbåter i Sverige da, om det skyldes bare dieselpriser eller andre ting vet jeg ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...