Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Å ramle i sjøen kan fort ende i at andre må assistere for at du skal kunne spise ditt neste måltid mat.

Det er essensielt at:

-Du kan varsle fra der du er.

-Varselet fanges opp av noen som kan gjøre noe med det.

-Redningsressurser når fram, og klarer å finne deg.

Personlig nødpeilesender er riktig når man ferdes på åpent hav.

For sommers bruk, har også Gule sider på sjøen appen 'MoB' funksjon. Likeledes har portabel (eller portable slaveenhet) VHF med distress mulighet for varsling. De er ikke like pålitelige, men bedre enn ingenting.

Mulighet for å komme ombord igjen fordrer at båten ligger stille og at en stige er tilgjengelig fra vannet.

Dødmannsknapp, helst fjernstyrt men i det minste tilkoblet fører, og en stige som kan betjenes fra vannet er avgjørende for om dette er mulig.

Det kan også gjøres tiltak for å redusere sjansen for å ramle i vannet.

En Porta Potti, et ausekar eller en 'Siri' kan utgjøre en vesentlig sikkerhetsforskjell når naturen melder sine behov, spesielt når sjøgangen i topplokket er større båtens.

Fallsikring og gode rekker kan være andre tiltak i denne kategori.

Husk at de fleste som forulykkes på sjøen skjer innaskjærs, i godt vær og liten eller ingen fart.

Oppfordrer alle til å tenke igjennom sin egen situasjon, og hvilke forbedringer man selv bør gjøre før sesongen starter igjen.

Jeg ønsker meg aller helst at alle medlemmer her (og alle som ikke er det) er med oss til høsten også.

Havarita

Havarita

Å ramle i sjøen kan fort ende i at andre må assistere for at du skal kunne spise ditt neste måltid mat.

Det er essensielt at:

-Du kan varsle fra der du er.

-Varselet fanges opp av noen som kan gjøre noe med det.

-Redningsressurser når fram, og klarer å finne deg.

Personlig nødpeilesender er riktig når man ferdes på åpent hav.

For sommers bruk, har også Gule sider på sjøen appen 'MoB' funksjon. Likeledes har portabel (eller portable slaveenhet) VHF med distress mulighet for varsling. De er ikke like pålitelige, men bedre enn ingenting.

Mulighet for å komme ombord igjen fordrer at båten ligger stille og at en stige er tilgjengelig fra vannet.

Dødmannsknapp, helst fjernstyrt men i det minste tilkoblet fører, og en stige som kan betjenes fra vannet er avgjørende for om dette er mulig.

Det kan også gjøres tiltak for å redusere sjansen for å ramle i vannet.

En Porta Potti, et ausekar eller en 'Siri' kan utgjøre en vesentlig sikkerhetsforskjell når naturen melder sine behov, spesielt når sjøgangen i topplokket er større båtens.

Fallsikring og gode rekker kan være andre tiltak i denne kategori.

Husk at de fleste som forulykkes på sjøen skjer innaskjærs, i godt vær og liten eller ingen fart.

Oppfordrer alle til å tenke igjennom sin egen situasjon, og hvilke forbedringer man selv bør gjøre før sesongen starter igjen.

Jeg ønsker meg aller helst at alle medlemmer her og alle som ikke er det er med oss til høsten også.

• Create New...