Baylars Startet 3.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2022 Hva bør brukes etter at rust er fjernet på kjøl? Trenger tips til hva jeg bør smøre på og hvordan. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2022 Epoxyprimer Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Baylars Svart 3.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2022 Bare det og bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2022 (redigert) Jeg brukte Ferro-Bet rustfjerner før epoxyprimer... 5-6 strøk med epoxyprimer før bunnstoff Redigert 3.Februar.2022 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2022 Det beste er å sandblåse kjølen for å fjerne all rust, og så prime den med epoxy- Epoxy 5-6 lag som skaper en "vanntett" lag, som skal holde saltvannet ute. Men rust på kjølen kan også komme fra båten. Elektrisk lekasje kan føre til rustangrep på kjølen, og da vil det ikke hjelpe med epoxy. Tips her http://webserver.flak.no/vbilder/80000.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2022 Hvis du titter på 'byggingen av Hulda', så primet jeg undervannsskroget i 2021. Antall ganger man skal prime, les på boksen. Kvalitetsprimere refererer gjerne til malingtykkelse, antall kvadrat/liter, etc. Topp primere som jeg har brukt er Jotun, Hempel og International. Disse fabrikantene har datablader som spesifiserer hvordan preparere- og hvorledes overflaten skal være før man påfører primer med anbefalt verktøy under gitte værforhold. Grei bruksanvisning. Antall strøk er ikke vesentlig for produkter til proffmarkedet. Vesentlig er prosentvis andel tørrstoff i primeren. De malingleverandørene som ligger lavt, oppgir ikke slik informasjon, vil jeg tro. En 10000-tonner blir ikke påført 6 lag primer. Det blir banka på ett lag. Hulda oppnådde mer enn anbefalt malingtykkelse med kost og 3 lag. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2022 Ny primer som berre treng to lag: https://www.maritim.no/jotun-barrier-primer-komp-b-1-liter Vurderer å prøve denne på stålkjølen til våren. Vil forhåpentlegvis spare litt tid i høve til å legge på fleire lag. Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 3.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2022 Glimrende, takker for tipsene! Tenker denne våren blir det å flikke. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.