Jump to content

Hva anbefales å gjøre etter rustfjerning på kjøl?

Baylars

Recommended Posts

Det beste er å sandblåse kjølen for å fjerne all rust, og så prime den med epoxy- Epoxy 5-6 lag som skaper en "vanntett" lag, som skal holde saltvannet ute.

Men rust på kjølen kan også komme fra båten. Elektrisk lekasje kan føre til rustangrep på kjølen, og da vil det ikke hjelpe med epoxy. 

Tips her

http://webserver.flak.no/vbilder/80000.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du titter på 'byggingen av Hulda', så primet jeg undervannsskroget i 2021. Antall ganger man skal prime, les på boksen. Kvalitetsprimere refererer gjerne til malingtykkelse, antall kvadrat/liter, etc. Topp primere som jeg har brukt er Jotun, Hempel og International. Disse fabrikantene har datablader som spesifiserer hvordan preparere- og hvorledes overflaten skal være før man påfører primer med anbefalt verktøy under gitte værforhold. Grei bruksanvisning. Antall strøk er ikke vesentlig for produkter til proffmarkedet. Vesentlig er prosentvis andel tørrstoff i primeren. De malingleverandørene som ligger lavt, oppgir ikke slik informasjon, vil jeg tro. En 10000-tonner blir ikke påført 6 lag primer. Det blir banka på ett lag. Hulda oppnådde mer enn anbefalt malingtykkelse med kost og 3 lag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...