magnumlars Startet 3.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2022 Vurderer nevnte båttype og har forstått det slik at denne båten trenger litt maskinkraft for å komme seg opp i plan med litt last. Det er jo mange ulike motortypar i desse, og nokre har kad32. Opplevast denne båten som undermotorisert med denne motoren for ein familie på dagstur? Eg er ikkje avhengig av høg toppfart, men ønsker å kunne marsje på 20-23 knop. Nokon med erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Synes Båttypen virker bra med et tøft skrog og lavt tyngdepungt! Ser de fleste har beskjeden toppfart. Jeg vil tro egenskapene på skroget fortjener å ha marsjfart på 30! Har ikke personlig erfaringer. Syntes prosjektet med 300hk påhenger var kult! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Skrotnisse Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Vi hadde en 200 hk motor i vår, da gjorde den 32 knop på maks. Rask i plan var den også. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 9 minutes ago, Skrotnisse said: Vi hadde en 200 hk motor i vår, da gjorde den 32 knop på maks. Rask i plan var den også. men potensialet til skroget er vel mye mer!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Skrotnisse Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Sikkert, men vi gamlinger har det ikke så travelt, og setter pris på et moderat forbruk. Dessuten tror jeg nok at med større motor (les; tynge motor) blir den verre å få i plan. Motor står ganske langt akterut. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 magnumlars skrev for 11 timer siden: Vurderer nevnte båttype og har forstått det slik at denne båten trenger litt maskinkraft for å komme seg opp i plan med litt last. Det er jo mange ulike motortypar i desse, og nokre har kad32. Opplevast denne båten som undermotorisert med denne motoren for ein familie på dagstur? Eg er ikkje avhengig av høg toppfart, men ønsker å kunne marsje på 20-23 knop. Nokon med erfaringer å dele? Hadde selv denne med KAD43. Deler skepsisen din da den har ganske skarp V-bunn og ikke all verdens bæring i lav marsjhastighet. Vil vel påstå at dette skroget fortjener effekten i en KAD43 men hadde stått seg bedre med litt mindre vekt. Du sparer bare drøyt 70 kg ned fra KAD43 til 32. Her en gammel tråd om temaet: Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 (redigert) Min ex svigerbror har en med 32, men jeg selv synes det er for lite. Har vært med han noen turer og selv så mener jeg at båten liker seg i høyere fart. Det jeg har sett så må han gå på full guffe for at den skal trives. Synes båten blir «stresset» om han ikke går med full hendel. Redigert 4.Februar.2022 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2022 Cmd 320 tror jeg hadde vært ok i denne båten da vil jeg troat man marajer fint i 30kn Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2022 Perfekt motor for en Bella Falcon hadde vel vært 6 sylindret Steyr på 290hk? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Fantino Svart 5.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2022 Jeg marsjet greit i 32 knop med KAD43 og toppet på 38/39 så den trenger ikke all verdens effekt. KAD43 var vel 230 hk/216 på propell. Men som sagt en forholdsvis tung motor. Skulle jeg kjøpt Falcon i dag ville jeg gått for lettere motorisering med minst like mye eller mer effekt enn KAD43. Den ‘flyr’ nok med CMD320 men den er vel i samme vektklasse som KAD43? Blir da ‘kilen’ i lav planefart vil jeg tro. Er også temmelig stappa i motorrommet med rekkesekser. En D3-220 eller tilsvarende størrelse motor (i kg) vil jeg tro er optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 12.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2022 Det vart kjøp av falcon fantino med 41-P ombord. Synes motoren passar båten fint sjølv om den er seig å få over kneika og i plan. Men for meg oppveger velprøvd mekanisk dieselmotor for alle bakdelene. 41-motoren surra bedagelig på 3000 rpm i fin marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.