Jump to content

Falcon Fantino 26 med KAD32 erfaring

magnumlars

Recommended Posts

Vurderer nevnte båttype og har forstått det slik at denne båten trenger litt maskinkraft for å komme seg opp i plan med litt last. Det er jo mange ulike motortypar i desse, og nokre har kad32. Opplevast denne båten som undermotorisert med denne motoren for ein familie på dagstur? Eg er ikkje avhengig av høg toppfart, men ønsker å kunne marsje på 20-23 knop. 

Nokon med erfaringer å dele? 

Synes Båttypen virker bra med et tøft skrog og lavt tyngdepungt! Ser de fleste har beskjeden toppfart. Jeg vil tro egenskapene på skroget fortjener å ha marsjfart på 30!  Har ikke personlig erfaringer. Syntes prosjektet med 300hk påhenger var kult!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

magnumlars skrev for 11 timer siden:

Vurderer nevnte båttype og har forstått det slik at denne båten trenger litt maskinkraft for å komme seg opp i plan med litt last. Det er jo mange ulike motortypar i desse, og nokre har kad32. Opplevast denne båten som undermotorisert med denne motoren for ein familie på dagstur? Eg er ikkje avhengig av høg toppfart, men ønsker å kunne marsje på 20-23 knop. 

Nokon med erfaringer å dele? 

Hadde selv denne med KAD43. Deler skepsisen din da den har ganske skarp V-bunn og ikke all verdens bæring i lav marsjhastighet. Vil vel påstå at dette skroget fortjener effekten i en KAD43 men hadde stått seg bedre med litt mindre vekt. Du sparer bare drøyt 70 kg ned fra KAD43 til 32. Her en gammel tråd om temaet: 

Jeg marsjet greit i 32 knop med KAD43 og toppet på 38/39 så den trenger ikke all verdens effekt. KAD43 var vel 230 hk/216 på propell. Men som sagt en forholdsvis tung motor. Skulle jeg kjøpt Falcon i dag ville jeg gått for lettere motorisering med minst like mye eller mer effekt enn KAD43. Den ‘flyr’ nok med CMD320 men den er vel i samme vektklasse som KAD43? Blir da ‘kilen’ i lav planefart vil jeg tro. Er også temmelig stappa i motorrommet med rekkesekser. En D3-220 eller tilsvarende størrelse motor (i kg) vil jeg tro er optimalt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...