Jump to content

Falcon Fantino 26 med KAD32 erfaring

magnumlars

Recommended Posts

Vurderer nevnte båttype og har forstått det slik at denne båten trenger litt maskinkraft for å komme seg opp i plan med litt last. Det er jo mange ulike motortypar i desse, og nokre har kad32. Opplevast denne båten som undermotorisert med denne motoren for ein familie på dagstur? Eg er ikkje avhengig av høg toppfart, men ønsker å kunne marsje på 20-23 knop. 

Nokon med erfaringer å dele? 

Synes Båttypen virker bra med et tøft skrog og lavt tyngdepungt! Ser de fleste har beskjeden toppfart. Jeg vil tro egenskapene på skroget fortjener å ha marsjfart på 30!  Har ikke personlig erfaringer. Syntes prosjektet med 300hk påhenger var kult!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

9 minutes ago, Skrotnisse said:

Vi hadde en 200 hk motor i vår, da gjorde den 32 knop på maks. Rask i plan var den også.

men potensialet til skroget er vel mye mer!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

magnumlars skrev for 11 timer siden:

Vurderer nevnte båttype og har forstått det slik at denne båten trenger litt maskinkraft for å komme seg opp i plan med litt last. Det er jo mange ulike motortypar i desse, og nokre har kad32. Opplevast denne båten som undermotorisert med denne motoren for ein familie på dagstur? Eg er ikkje avhengig av høg toppfart, men ønsker å kunne marsje på 20-23 knop. 

Nokon med erfaringer å dele? 

Hadde selv denne med KAD43. Deler skepsisen din da den har ganske skarp V-bunn og ikke all verdens bæring i lav marsjhastighet. Vil vel påstå at dette skroget fortjener effekten i en KAD43 men hadde stått seg bedre med litt mindre vekt. Du sparer bare drøyt 70 kg ned fra KAD43 til 32. Her en gammel tråd om temaet: 

Min ex svigerbror har en med 32, men jeg selv synes det er for lite. Har vært med han noen turer og selv så mener jeg at båten liker seg i høyere fart. Det jeg har sett så må han gå på full guffe for at den skal trives. Synes båten blir «stresset» om han ikke går med full hendel. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg marsjet greit i 32 knop med KAD43 og toppet på 38/39 så den trenger ikke all verdens effekt. KAD43 var vel 230 hk/216 på propell. Men som sagt en forholdsvis tung motor. Skulle jeg kjøpt Falcon i dag ville jeg gått for lettere motorisering med minst like mye eller mer effekt enn KAD43. Den ‘flyr’ nok med CMD320 men den er vel i samme vektklasse som KAD43? Blir da ‘kilen’ i lav planefart vil jeg tro. Er også temmelig stappa i motorrommet med rekkesekser. En D3-220 eller tilsvarende størrelse motor (i kg) vil jeg tro er optimalt.

Det vart kjøp av falcon fantino med 41-P ombord. Synes motoren passar båten fint sjølv om den er seig å få over kneika og i plan. Men for meg oppveger velprøvd mekanisk dieselmotor for alle bakdelene. 41-motoren surra bedagelig på 3000 rpm i fin marsjfart 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...