Jump to content

Portabelt solcellepanel til solcelle generator?

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en liten solcelle generator som jeg kan ta med meg med i båten og på camping. Jeg trenger et ca. 200 watt stort solcelle panel som jeg kan ta med meg og sette/henge opp med behov. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke solcelle panelet så mye siden batteri banken vil holde mer enn nok til mitt forbruk. Skal jeg på langtur kan jeg også lade batteriet via 12v. Det er sjelden jeg ligger på en plass over flere dager. Jeg har sett litt på Ecoflow river sitt solcellepanel. Det er 160W og leverer ifølge det jeg kan lese meget jevn effekt i forhold til mange andre panel. Minuset er at det koster over 5 penger. Syns det er dyrt når jeg kanskje ikke kommer til å bruke det så mye. Noen andre solcelle panel jeg kan bruke som ikke koster skjorten? Generatoren jeg skal kjøpe har rundt 750 watt timer. Hvis jeg skal klare å lade den opp mens det er god sol må jeg ha et panel som er rundt 200 watt. Maks er 200... Ecoflow sitt er oppgitt til 160, men jeg ser det leverer mellom 100 og 140 under gode forhold. De selger et på 110w også, men det leverer rundt 70-80watt under gode forhold. Da tar det over 10 timer å lade den opp. Med det på 160W bruker en nesten halve tiden under gode forhold. 

solcelle.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Generelt så avhenger effekten på panelet mye av vinkelen det har mot sola. 
Jeg har ingen erfaring med foldbart panel, men jeg ser at de er dyre i forhold til vanlig faste paneler med glass. Sparelys selger fleksible paneler som er lette å ha med å gjøre og de er noe rimeligere, men de tar plass.

Et 750wh batteri vil ta litt tid å lade opp med et 160w panel. 8-9 timer under helt ideelle forhold om jeg ikke tar feil, noe som nesten er en hel Norsk sommer :saint:

Observer at det finnes mange slike batteribanker med elendig kvalitet, virker en stund for så å dø helt. En fin innpakning garanterer absolutt ikke innholdet.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Barbaria skrev for 13 timer siden:

Generelt så avhenger effekten på panelet mye av vinkelen det har mot sola. 
Jeg har ingen erfaring med foldbart panel, men jeg ser at de er dyre i forhold til vanlig faste paneler med glass. Sparelys selger fleksible paneler som er lette å ha med å gjøre og de er noe rimeligere, men de tar plass.

Et 750wh batteri vil ta litt tid å lade opp med et 160w panel. 8-9 timer under helt ideelle forhold om jeg ikke tar feil, noe som nesten er en hel Norsk sommer :saint:

Observer at det finnes mange slike batteribanker med elendig kvalitet, virker en stund for så å dø helt. En fin innpakning garanterer absolutt ikke innholdet.

Ja, en må flytte solcelle panelet etter solen. Derfor er et flyttbart panel praktisk slik at man kan vinkle det for å få best mulig lys. 

Ecoflow garanterer at batteriet holder minst 80 % kapasitet etter 500 fulle oppladinger. Det samme garanterer Apple for sine iphone – og de blir ladet mye mer... Ecoflow bytter også celler hvis du sender den inn for overhaling. Det er også diverse firma i Norge som bytter celler på slike sammen med elsykkel batterier osv for en billig penge. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Knallipadden skrev for 5 timer siden:

garanterer at batteriet holder minst 80 % kapasitet etter 500 fulle oppladinger. Det samme garanterer Apple for sine iphone – og de blir ladet mye mer... Ecoflow bytter også celler hvis du sender den inn for overhaling. Det er også diverse firma i Norge som bytter celler på slike sammen med elsykkel batterier osv for en billig penge. 

Det finnes alternativer som bruker LFP-batterier framfor NMC som potensielt vil gi 5x levetid på batteriene. 

Jeg har en Bluetti på vei. :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...