Jump to content

I hvilken høyde bør motorheis monteres?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg får motorheis til min Suzuki DF140 uti neste uke, og så skal den monteres hos Suzuki-forhandleren Lindesnes Båtsenter (der båten har stått i noen uker, egentlig for å vente på undervannshus, men etter hvert også motorheis), forhåpentligvis fredagen, men ellers over neste helg. Men i hvilken høyde skal jeg be dem om å montere den? Jeg har litt problemer med formen på båten, for hvis motoren står for høyt, blir det litt turbulens, som så gjør at propellen kan slippe i de verste bølgene. Samtidig vil jeg ha motoren helt oppe av vannet for å unngå groe på den, og i størst mulig grad unngå groe på motorfestet. Båten har en markert V-bunn, som bildene viser:

image.png.0393a7e12d9e0e5bce3692572bbe7012.png

image.png.1448324b01b61c0c8477270f0473f433.png

Heisen er en T-H Marine 65002 CMC som flytter motoren 14 centimeter bakover (noe som også ifølge folk her på forumet som kan sånt bør hjelpe fordi motoren er borte fra hekken, i mindre turbulent vann), og den har en vandring på 12,7 centimeter. Bør jeg da be om at den blir satt med kavitasjonsplata fem centimeter under bunnen i motorheisens laveste stilling og så bruke de åtte centimeterne som da er igjen til høyden, eller er det undvendig å gå så langt ned? Det blir jo også lettere å endre høyden på motoren når jeg har den på land ved å løsne boltene og bruke motorheisen mot en bukk eller lignende, men det er greit å ha et utgangspunkt som vanligvis vil fungere.

Mastiff skrev for 6 timer siden:

Bør jeg da be om at den blir satt med kavitasjonsplata fem centimeter under bunnen i motorheisens laveste stilling og så bruke de åtte centimeterne som da er igjen til høyden, eller er det undvendig å gå så langt ned?

Hvorfor vil du ha muligheten til å gå så langt ned?

Jeg  ville montert motor/lift slik du kan få "kavitasjonsplaten" til å flukte med bunn,  ihvertfall ikke lavere.

Hvis poenget med lift er å få motor opp av sjøen, så må jo mere høyde være bedre? Feks for powertrimmotor...

Greit, takk. Så det er ikke noe poeng i å gå under bunnen med plata. Jeg har hatt stående med plata et par centimeter over bunnen, og da har den som sagt kunnet spinne i noen tilfeller, avhengig av vinkelen jeg treffer sjøen i og tydeligvis også hvordan den er lastet. med flere teiner har den lettere for å gjøre det. Ganske naturlig, for da blir jo vektfordelingen  litt foran midten. Propellen er altså ikke oppe i lufta, men den spinner under vann, antakeligvis på grunn av turbulensen fra bunnen. Så da ber jeg dem om å montere den så laveste punkt er i flukt med bunnen.

Da jeg kjøpte båten, var motoren montert ett hakk lavere enn jeg har den nå, så da var den kanskje tre centimeter under bunnen med plata.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Til større setback til høgere opp i allefall. Om du er plaget med at propellen slipper så vil en skikkelig stålpropell løse dette.  Det nevnes ikkje så ofte blandt dens egenskaper men en alupropell slipper heilt når det først skjer og en må slakke heilt av mens en skikkelig stålpropell bare slurer litt og tar grep igjen uten noe drama. 

Bra at det funker sånn med setback, takk! Og interessant. Problemet er at jeg kjører mye i uryddig farvann for å ta ruser, teiner og sånt. Og det hender at jeg slår borti noe. Det vil bli veldig dyrt i lengden med stålpropell, også fordi den vel lett kan skade undervannshuset når den treffer noe, mens en alupropell vanligvis bare får skader selv. Sånn har det vært for meg helt fram til i mars i fjor, da jeg traff en tømmerstokk under vann. Finna brakk av og det var bare ett blad igjen av propellen. Da holdt undervannshuset ti måneder, så røyk det her for en drøy måned siden. Men da måtte jeg også kjøre tilbake til land på ett av fire propellblader... :giggle:

Det er mange faktorer som spiller inn ved monteringshøyde. Slik at det kan være vanskelig å treffe innertier i første forsøk. I vert fall om du har litt uvanlig bruksområde.

Uansett er det alltid bedre at motor står for lavt enn for høyt. Jeg hadde prøvd først med å montere i de gamle bolte hullene, slik at det ikke blir unødige hull i hekken.

Har du problemer med at propell går i bunnen, kan du lave noe slikt som skydd.

https://www.watski.no/-112ym

Redigert av F. Hansen (see edit history)

@F. Hansen Heisen blir montert på vel den eneste måten den kan, det er monteringen av motoren på heisen som skal varieres, i tillegg til selve heisens bevegelse. Så hull i hekken blir det uansett ikke.

Og jeg så på de der i fjor, men fant ut at siden jeg i snitt bruker en propell til 1500 kroner i året, og den beskyttelsen omtrent fordobler bensinforbruket ved 2/3 gass var det ikke verd det. Jeg regner ikke med å få noen så harde sammenstøt igjen på lenge at jeg ødelegger undervannshuset. Det var jo den ene gangen på rundt 20 år med rask båt.

Normalt skal det ikke være behov for å ha anti ventilasjons plata lavere enn 25mm under kjølen, særlig ikke når du har heis som bygger bakover.

Vannlinjen har du på båten. Slik at du kan trimme motor fullt opp og sikte om motor er fullt over vannlinjen, mens den står på land. Bare vær obs på at ikke du får problemer med styresylinder når du trimmer opp.

Alt i alt bedre å montere for lavt, enn for høyt, slik at propell ikke spinner når du skal bakke med mye last foran i baugen.

Redigert av F. Hansen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...