tobixen
On 2/12/2022 at 11:10 AM, Swingswong said:Ikke at det er noen unnskyldning, men antall fritidsbåter som tømmer toalettet i sjøen på vinteren er nok ikke så mange.
On 2/12/2022 at 4:31 PM, Hulda said:Nå skal man ikke være kravstore @ydalir. Kommunen må tross alt investere i 20 kvadratmeter isolasjon og vifteovn i pumpehuset. Og så kan det komme is. Og det kan bli glatt på bryggekanten og man kan ramle i vannet. Det finnes ikke grenser for hvor mange argumenter som kan fremmes for ikke å øke utgiftene.
Det er vel en viss sammenheng her. Dersom mange hadde brukt pumpen vinterstid, så hadde det vel vært kostnadsforsvarlig å holde en pumpestasjon frostfri. Det er jo faktisk også en miljøkostnad med vedlikehold,drift og frostsikring av septikpumpestasjoner, jeg ser det slett ikke som opplagt at det vil være noen "netto" miljøgevinst av vinterdrift av pumpestasjonene. Da burde kanskje heller kommunen ha lempet litt i lokal forskrift, og tillatt toalettømming i sjø f.eks. nord for Bevøya vinterstid. Dersom en kommune har tømmeforbud så synes jeg de forplikter seg til også å tilby landtømming.
Forøvrig synes jeg det er ganske ekkelt å tenke på hvor mange som bor fast i båter vinterstid som aldri blir flyttet noe sted. De fleste har vel sikkert et tilbud i landtoalett, men jeg sliter med å tro at landtoalettet alltid blir brukt. Særlig dersom man har små barn ombord kan det være noe utfordrende å insistere på at landdoen alltid blir brukt, det har jeg litt erfaringer med.
Men, dette er meget off-topic i forhold til trådemnetittel.