Jump to content

Mikuni MY30 ryker og eksos kommer inn i kabin (med video)

Appelsin

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt en Bavaria 32 med en Mikuni My30 varmer. Vi slet med få den i gang og forsøkte sikkert 5-6 ganger uten hell. Etter tips fra forrige eier startet den ved å forsøke på nytt rett etter den skrudde seg av etter 3-4 minutter som vanlig. Da gikk den normalt. 

MEN, det røyk noe veldig fra under varmeren etter oppstart. Røykla båten. Det ble nesten bra etter en times gange, men litt skeptisk for om det er en eksoslekkasje eller om den kan ha brent av noe overflødig diesel eller lignende. 

Noen tanker? :) (det er en del tråder om denne varmeren, men har ikke helt sett samme problemstilling)

Evt noen som har tips til en ny eksossdange som passer denne varmeren. 

Se videoklipp her: https://youtu.be/C_Wvs2SsxRs

Bjørkski skrev 12 minutter siden:

Sjekk at det ikke er eksos/lyddemper som er ødelagt, det hente med min Mikuni. Du for kjøpt ny eksos/lyddemper på Maritim.no, både Ø24 og Ø28 husker jeg rett.

28mm til denne.

Byttet nettopp på min, da jeg flyttet den til nye plass i båten.

Skulle korte inn min eksos slange, å kuttet så klart i feil ende, da det gikk i mobil samtale samtidig. Så ble en dyr samtale hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Har opplevd dette før på en Mikuni. Det var pakningene i varmeren som var blitt dårlig/morken og det lakk eksos til varmluften inne i varmeren. Kan repareres, men dårlig med deletilgang på dem nå. At den ikke tenner er nok soting i bosset (brennkammeret). Vi byttet varmeren til slutt. Gikk et par år før viften røk.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

shipahoy skrev 6 minutter siden:

"Out of Stock" for både glødeplugg og pakninger.

https://mvheating.co.uk/mikuni-my30

Hadde alt på lager når jeg sjekket for et årstid siden.

Men er vel kanskje covid ramt de også.

Er jo ganske så mange rundt om som sliter med levering av deler nu å siste året.

Har sjøl vurdert om jeg skal bytte ut min. Har en billig kina kopi i kjelleren som jeg vurderte å hive i båten. Men blir nok kjøpt en nye av litt bedre kvalitet om jeg skal bytte. Men ikke noe Eber/webasto til de syke priser de har.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

marius skrev 10 minutter siden:

Vil anbefale å sjekke spenning til varmer under oppstart. Bruker mye strøm i starten, og med tynne ledninger kan det fort bli for lav spenning til varmer.

Trekker ca 15ah under gløding.

Men det har ikke noe med røyk å gjøre. Er lekkasje en plass for at eksos røyk skal komme ut i båten.

Det er to moglege årsaker til unormal røyk ( av betydning ) frå ein slik varmar:

- Lekkasje i eksosslange / tilkoplingar.

- Lekkasje i tetningar rundt brennkammer.

Om varmaren tenner etter fleire bomstartar vil den forbrenna unormalt stor dieselmengde i ein periode, men dette skal forsvinna ut i eksossystemet om dette er tett. 

Denne varmartypen er i utgangspunktet robust, men mi erfaring er at når glødeboss / plugg byrjar å verta dårleg, så resulterer dette i auka antal bomstartar. Desse bomstartane resulterer igjen i oppstartar med uforbrent diesel i brennkammeret, som igjen fører til ekstra påkjenning på interne pakningar og eksos. 

Har ein kome til dette punktet i spiralen, ksn det vera lurt med full overhaling av varmaren og bytte av eksosslangen. Lekkasje på eksossida skal ikkje tolererast.

StHårek skrev for 1 time siden:

Samme problem på min mikuni, også hos meg var det eksosslangen med lyddemper som hadde brudd inne i lyddemperdelen. Ny slange på maritim og alt fungerte.

Skal åpne min varmer for å rense den og må vel bare kjøpe meg en eksosslange å ha i reserve. Hvilken diameter er det på den? 

det virker jo som den får diesel. som ordtaket sier, ingen røyk uten diesel! om pumpa er tett vil den stanse da der er for lite varme til at flammevakta kobler inn (eller ut, alt ettersom man ser det) men dieselen som kommer vil bli forbrent, og ikke skape røyk.

Det er nok sot i bosset som glødepluggen sitter i som gjør at den ikke tenner. om den har høy nok spenning. dette er de følsomme på begge deler. henger forøvrig sammen. Dårlig diesel kan selvsagt også være en medvirkende grunn. Selv opplevd.

Om du har prøvd 5 - 6 ganger og starte den uten hell vil der ligge all dieselen som ble pumpet inn i varmeren som ikke er antent eller forbrent. denne vil i sin tur renne nedover i eksosslangen og fordampe og lage mye røyk ved nye forsøk. Både i bunn av selve varmeren og i eksposslangen. Sågar i tilluftslangen på forbrenningsluften vil det komme røyk ut om varmeren ikke tenner. Der alene kan det komme ganske mye røyk etterhvert ved flere misslykka forsøk. Utetthet i overgang mellom eksosrør og slange, utett slangeklemme kan også være et lekkasjepunkt.

Lyddemperen er utformet slik at der er masse hull inni slangen, som i sin tur går inn i en mellomstrømpe utenpå denne og innenfor ytterslangen. (knotete forklart, men det er derfor det er dedikert en spesiell retning å montere slangen. denne er merket med et bånd, med en pil mot heater) I enden mot varmeren der er det tettet med varmebestandig fugemasse av noe slag. Denne fugemassen forvitrer etterhvert, og slipper eksos/røyk tilbake innover. særlig utsatt om der er skarp knekk mellom eksosrør og lyddemper, eller bevegelse i det området. lange spenn, knappe knekker, eller andre hindringer i eksosslangen etter lyddemper vil øke motstanden og gjøre at røyk kommer lettere inn enn ut der den skal.  Kan være nok å fuge dette på nytt? Etter å ha fjernet alt det gamle og rengjort godt.

Jeg har nettopp funnet ut av dette selv, og er etter min mening veldig underkommunisert tema på dieselvarmere. Det er direkte livsfarlig om  det kommer eksos tilbake innover i eksosslangen. Særlig om varmeren står i rom med tilknytning til oppholdsrom eller om den tar tilluft fra samme rom som den står i og siden sprer rundt i båten. uansett skaper dette unødig dårlig lukt i båten og bør unngåes.

Selv har jeg nå lagt tilluft for forbrenningsluften rett over klemma til eksosslangen og overgangen. Evt lekkasje vil da bli sugd tilbake i forbrenningen. Marginalt selvsagt, kanskje mest placeboeffekt, men har testa med røyk, og jeg får lavere puls :smiley:

Lykke til.

Redigert av dude (see edit history)

Hei.

på selve eksosrøret er "koppen med stuss for friskluft" tredd innpå.Denne er løs, og kan vendes slik at man får tuten for friskluftinntak i den retning man vil.denne har en utvendig diameter på over 28mm og kan være oval etter tidligere klemme. dette gjør det vanskelig/ umulig å få tredd slangen innpå, og over begge rørene selvom det ytterste er splittet. Det kunne kanskje være en løsning å lage en splitt til på denne?. Her stikker eksosrøret ca 18mm nedenfor etter at denne er trukket opp på plass. det er disse 18mm  som er viktig at eksosslangen er trukket helt over og at der er tett,og fast så den ikke hopper av. Jeg varmet eksoslangen til  den var rød, men selv da gikk det ikke over denne doblingen. Trekker man den helt opp til doblingen vil denne likevel bli holdt godt på plass av klemmen.

Det kan bli litt lite plass til slangeklemme her, selv har jeg kappet ca 8mm av stussen på denne koppen for friskluft slik at der er 25mm anlegg for eksosklemme på selve eksosrøret.  Denne er løs, og trakk jeg av selve eksosrøret før jeg kappet.

Jeg brukte eksospasta beregnet for eksosanlegg på bil, og dette blir da potte tett.Kjørt minst 1500timer etterpå.

Redigert av dude (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...