Jump to content

Edit History

dude

dude

det virker jo som den får diesel. som ordtaket sier, ingen røyk uten diesel! om pumpa er tett vil den stanse da der er for lite varme til at flammevakta kobler inn (eller ut, alt ettersom man ser det) men dieselen som kommer vil bli forbrent, og ikke skape røyk.

Det er nok sot i bosset som glødepluggen sitter i som gjør at den ikke tenner. om den har høy nok spenning. dette er de følsomme på begge deler. henger forøvrig sammen. Dårlig diesel kan selvsagt også være en medvirkende grunn. Selv opplevd.

Om du har prøvd 5 - 6 ganger og starte den uten hell vil der ligge all dieselen som ble pumpet inn i varmeren som ikke er antent eller forbrent. denne vil i sin tur renne nedover i eksosslangen og fordampe og lage mye røyk ved nye forsøk. Både i bunn av selve varmeren og i eksposslangen. Sågar i tilluftslangen på forbrenningsluften vil det komme røyk ut om varmeren ikke tenner. Der alene kan det komme ganske mye røyk etterhvert ved flere misslykka forsøk. Utetthet i overgang mellom eksosrør og slange, utett slangeklemme kan også være et lekkasjepunkt.

Lyddemperen er utformet slik at der er masse hull inni slangen, som i sin tur går inn i en mellomstrømpe utenpå denne og innenfor ytterslangen. (knotete forklart, men det er derfor det er dedikert en spesiell retning å montere slangen. denne er merket med et bånd, med en pil mot heater) I enden mot varmeren der er det tettet med varmebestandig fugemasse av noe slag. Denne fugemassen forvitrer etterhvert, og slipper eksos/røyk tilbake innover. særlig utsatt om der er skarp knekk mellom eksosrør og lyddemper, eller bevegelse i det området. lange spenn, knappe knekker, eller andre hindringer i eksosslangen etter lyddemper vil øke motstanden og gjøre at røyk kommer lettere inn enn ut der den skal.  Kan være nok å fuge dette på nytt? Etter å ha fjernet alt det gamle og rengjort godt.

Jeg har nettopp funnet ut av dette selv, og er etter min mening veldig underkommunisert tema på dieselvarmere. Det er direkte livsfarlig om  det kommer eksos tilbake innover i eksosslangen. Særlig om varmeren står i rom med tilknytning til oppholdsrom eller om den tar tilluft fra samme rom som den står i og siden sprer rundt i båten. uansett skaper dette unødig dårlig lukt i båten og bør unngåes.

Selv har jeg nå lagt tilluft for forbrenningsluften rett over klemma til eksosslangen og overgangen. Evt lekkasje vil da bli sugd tilbake i forbrenningen. Marginalt selvsagt, kanskje mest placeboeffekt, men har testa med røyk, og jeg får lavere puls :smiley:

Lykke til.

dude

dude

det virker jo som den får diesel. som ordtaket sier, ingen røyk uten diesel! om pumpa er tett vil den stanse da der er for lite varme til at flammevakta kobler inn (eller ut, alt ettersom man ser det) men dieselen som kommer vil bli forbrent, og ikke skape røyk.

Det er nok sot i bosset som glødepluggen sitter i som gjør at den ikke tenner. om den har høy nok spenning. dette er de følsomme på begge deler. henger forøvrig sammen. Dårlig diesel kan selvsagt også være en medvirkende grunn. Selv opplevd.

Om du har prøvd 5 - 6 ganger og starte den uten hell vil der ligge all dieselen som ble pumpet inn i varmeren som ikke er antent eller forbrent. denne vil i sin tur renne nedover i eksosslangen og fordampe og lage mye røyk ved nye forsøk. Både i bunn av selve varmeren og i eksposslangen. Sågar i tilluftslangen på forbrenningsluften vil det komme røyk ut om varmeren ikke tenner. Der alene kan det komme ganske mye røyk etterhvert ved flere misslykka forsøk.

Lyddemperen er utformet slik at der er masse hull inni slangen, som i sin tur går inn i en mellomstrømpe utenpå denne og innenfor ytterslangen. I enden mot varmeren der er det tettet med varmebestandig fugemasse av noe slag. Denne fugemassen forvitrer etterhvert, og slipper eksos/røyk tilbake innover. særlig utsatt om der er skarp knekk mellom eksosrør og lyddemper, eller bevegelse i det området. lange spenn, knappe knekker, eller andre hindringer i eksosslangen etter lyddemper vil øke motstanden og gjøre at røyk kommer lettere inn enn ut der den skal.  Kan være nok å fuge dette på nytt? Etter å ha fjernet alt det gamle og rengjort godt.

Jeg har nettopp funnet ut av dette selv, og er etter min mening veldig underkommunisert tema på dieselvarmere. Det er direkte livsfarlig om  det kommer eksos tilbake innover i eksosslangen. Særlig om varmeren står i rom med tilknytning til oppholdsrom eller om den tar tilluft fra samme rom som den står i og siden sprer rundt i båten. uansett skaper dette unødig dårlig lukt i båten og bør unngåes.

Selv har jeg nå lagt tilluft for forbrenningsluften rett over klemma til eksosslangen og overgangen. Evt lekkasje vil da bli sugd tilbake i forbrenningen. Marginalt selvsagt, kanskje mest placebovirkning, men har testa med røyk, og jeg får lavere puls :smiley:

Lykke til.

dude

dude

Det er nok sot i bosset som glødeplggen sitter i som gjør at den ikke tenner. om den har høy nok spenning. dette er de følsomme på begge deler. henger forøvrig sammen. Dårlig diesel kan selvsagt også være medvirkende grunn.

Om du har prøvd 5 - 6 ganger og starte den uten hell vil der ligge all dieselen som ble pumpet inn i varmeren som ikke er antent eller forbrent. denne vil i sin tur renne nedover i eksosslangen og fordampe og lage røyk ved nye forsøk. Både i bunn av selve varmeren og i eksposslangen. Sågar i tilluftslangen på forbrenningsluften vil det komme røyk ut om varmeren ikke tenner. Der alene kan det komme ganske mye røyk etterhvert ved misslykka forsøk.

Lyddemperen er utformet slik at der er masse hull inni slangen, som i sin tur går inn i en mellomstrømpe utenpå denne og innenfor ytterslangen. I enden mot varmeren der er det tettet med varmebestandig fugemasse av noe slag. Denne fugemassen forvitrer etterhvert, og slipper eksos/røyk tilbake innover. særlig utsatt om der er skarp knekk mellom eksosrør og lyddemper, eller bevegelse i det området. lange spenn, knappe knekker, eller andre hindringer i eksosslangen etter lyddemper vil øke motstanden og gjøre at røyk kommer lettere inn enn ut der den skal.  Kan være nok å fuge dette på nytt? Etter å ha fjernet alt det gamle og rengjort godt.

Selv har jeg nå lagt tilluft for forbrenningsluften rett over klemma til eksosslangen og overgangen. Evt lekkasje vil da bli sugd tilbake i forbrenningen. Marginalt selvsagt, kanskje mest placebovirkning, men har testa med røyk, og jeg får lavere puls :smiley:

Lykke til.

• Create New...