Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

7 hours ago, tobixen said:

Vi vurderer Middelhavet i år.

Masta er nede nå ifbm vedlikehold, så jeg tenker litt på å gå gjennom kontinentet.  Det blir jo en helt ny opplevelse for min del, har relativt begrensede erfaringer med elver og slusing.  Uansett blir det noe seilas på rom sjø.  Båten står i Gdansk, det går innenlandsruter vestover fra Wisla, men med dybde 1.30 meter, så det fungerer åpenbart ikke med seilbåtkjøl, så da må det minimum seiles et par dager vestover.

Fra Szczecin til Berlin/Mittelkanal finnes det også muligheter, men da er det snakk om 1.60 meter dybde, og båten stikker 1.80.  Er det noe håp om høy vannstand dersom det regner mye?  Kanskje finne på noe Reodor-Felgen-greie og løfte båten 20 cm opp vha hundrevis av brusflasker?  Neppe.  Vi kan gå innenlands til Peenemünde, men derfra til Kiel er det jo et stykke (vi har seilt Gdansk-Kiel før, men ikke uten mast og seil).

Fra Kiel bør vel resten av turen være grei; Kielkanalen, Elbe, Mittelkanal, Rhein, Rhein-Rhone, Rhone ... men hvor lang tid tar det, og hvor mye koster det?

Og er det vits i å spekulere på det i det hele tatt?  Fruen vil ta turen via Nordsjøen, og det er jo fort hun som bestemmer.  Jeg har estimert en ukes seilas til Cuxhaven, en uke fra Cuxhaven til Brest, en uke fra Brest til Porto, og enda en uke til Gibraltar.  Det er ren seiltid med varierende vindforhold - med alt for mye sur motvind (eller landligge mens man venter på bedre vær) kan det bli mer - og i tillegg blir det nok en god del stopp underveis - så det går vel raskt et par måneder bare å komme seg til Gibraltar.

tobixen

tobixen

7 hours ago, tobixen said:

Vi vurderer Middelhavet i år.

Masta er nede nå ifbm vedlikehold, så jeg tenker litt på å gå gjennom kontinentet.  Det blir jo en helt ny opplevelse for min del, har relativt begrensede erfaringer med elver og slusing.  Uansett blir det noe seilas på rom sjø.  Båten står i Gdansk, det går innenlandsruter vestover fra Wisla, men med dybde 1.30 meter, så det fungerer åpenbart ikke med seilbåtkjøl, så da må det minimum seiles et par dager vestover.

Fra Szczecin til Berlin/Mittelkanal finnes det også muligheter, men da er det snakk om 1.60 meter dybde, og båten stikker 1.80.  Er det noe håp om høy vannstand dersom det regner mye?  Kanskje finne på noe Reodor-Felgen-greie og løfte båten 20 cm opp vha hundrevis av brusflasker?  Neppe.  Vi kan gå innenlands til Peenemünde, men derfra til Kiel er det jo et stykke (vi har seilt Gdansk-Kiel før, men ikke uten mast og seil).

Fra Kiel bør vel resten av turen være grei; Kielkanalen, Elbe, Mittelkanal, Rhein, Rhein-Rhone, Rhone ... men hvor lang tid tar det, og hvor mye koster det?

Og er det vits i å spekulere på det i det hele tatt?  Fruen vil ta turen via Nordsjøen, og det er jo fort hun som bestemmer.  Jeg har estimert en ukes seilas til Cuxhaven, en uke fra Cuxhaven til Brest, en uke fra Brest til Porto, og enda en uke til Gibraltar.  Det er ren seiltid med varierende vindforhold - med alt for mye sur motvind (eller landligge mens man venter på bedre vær) kan det bli mer - og i tillegg blir det nok en god del stopp underveis - så det går vel raskt et par måneder bare å komme seg dit.

• Create New...