Jump to content

Hvor går båtferie din i 2022 ?

Rookie_332

Recommended Posts

3 hours ago, pacuare said:

Men det kan enkelt gjøres raskere, brukte 3 uker, og da hadde vi over en uke i havn. Mitt foretrukne alternativ er en uke til brest, og ta det rolig derfra. 

En uke fra Oslo til Brest?  Da antar jeg at turen går på vestsiden av Danmark?  Minnes at det gynget ganske bra den ene gangen vi seilte den veien :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 6 minutter siden:

En uke fra Oslo til Brest?  Da antar jeg at turen går på vestsiden av Danmark?  Minnes at det gynget ganske bra den ene gangen vi seilte den veien :-)

Har seilt både via Kiel og direkte fra Dover. Skal være dårlig vær før jeg igjen bruker tid på østsiden av Danmark. Bruker heller den tiden i Frankrike. Eller Nederland. Har opplevd både drømmeforhold og storm i nordsjøen, så greit å vente på værvindu. Er lantidsvarselet sørvest kuling vinner Kiel kanalen. 

Familiebåter under salg og overlevering mars. 

Ingen langtur med 3-4 uker i strekk i sommer. 

Har derimot en 27" rib som nå får kjørt seg. Blir Airbnb, fyr/kystled hytter og evt en og annen overnatting på hotell på Koster. 

Blir annerledes, men det skal bli morsomt det og! :)

pacuare skrev for 3 timer siden:

Har seilt både via Kiel og direkte fra Dover. Skal være dårlig vær før jeg igjen bruker tid på østsiden av Danmark. Bruker heller den tiden i Frankrike. Eller Nederland. Har opplevd både drømmeforhold og storm i nordsjøen, så greit å vente på værvindu. Er lantidsvarselet sørvest kuling vinner Kiel kanalen. 

Vi reiser på ferie nedover denne sommeren, Kiel-kanal forrige gang, nå blir det utsiden av Danmark og så langt vi orker om det er værvindu til det på førsteetappen.

Så Tønsberg-Den Helder er håpet, men det ender vel i drittvær og en million småetapper og kanaler :rolleyes:

Redigert av Enzo (see edit history)

for me this season its visiting a few guest harbours starting with Oscarsborg and traveling down around the south area but i do in the future fancy trying a trip to the UK via Sweden, Denmark down to the Netherlands and across but thats some extra planning to think about when i feel ready for it :)

Blir debut med båt på ferie på oss i  år. Ble båteier i august 2021 (:
Leid hus i Arendal et par uker, kjører ned båten i ett strekk i starten av ferien. Planen er å bruke en ukes til på returen til Drøbak.  Spent på hvordan det er å overnatt i en 23" DC. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev for 7 timer siden:

Blir debut med båt på ferie på oss i  år. Ble båteier i august 2021 (:
Leid hus i Arendal et par uker, kjører ned båten i ett strekk i starten av ferien. Planen er å bruke en ukes til på returen til Drøbak.  Spent på hvordan det er å overnatt i en 23" DC. 

Spennende vi var nye første reis sept 2019 og nå fått 2 fulle sesonger på skuldrene som begynner sakte og senke seg ??

Siden poden fikk skrekken for store bølger i fjor over Lista så blir denne sommeren i all hovedsak å trygge og skape gode opplevelser. 

Satser på at båtfolket er sulteforet på svenskekysten så vi får god plass på vei innover Oslofjorden.. 

Hvor familievennlig er Aker brygge i fellesferien? Går det, eller bare å styre unna?

I år som de to siste årene, blir det Telemarkskysten i 4 uker,  muligens en tur til Bolærene hvis det er rolige vindforhold.

Sverige i sommer er totalt uaktuelt,  nå som det antageligvis er slutt på reisebegrensninger skal vel " alle" nedover der og da er det lite kos spør du meg.

Så lenge det er godt vær, lite stress og fin badetemperatur, spiller det liten rolle hvor jeg drar med båten. Det viktigste er å være på båttur?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

• 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...
On 2/9/2022 at 2:21 PM, pacuare said:

Ett par måneder høres bra ut. Men det kan enkelt gjøres raskere, brukte 3 uker, og da hadde vi over en uke i havn. Mitt foretrukne alternativ er en uke til brest, og ta det rolig derfra. 

Mulig vi møtes på turen, vurderer samme område. 

Det kan enkelt gjøres tregere også.  Startet fra Gdansk 7. juli, er enda ikke kommet til Portugal engang - men det er vel viktigere å kose seg, samt ta hensyn til værmeldig (og enkelte steder også tidevannsstrøm) enn å komme seg raskest mulig frem :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Lars H. skrev On 9.2.2022 at 15.14:

De to siste sommrene på svenskekysten var herlige, godt med plass i alle havner. Det eneste vi merket til korona var bruk av munnbind i butikkene. Vi måtte riktignok en tur innom Sponvika for å vise koronapass for å komme inn i Norge igjen, men greit nok det. i 2020 var vi nedover mellom 20/5 - 10/7, og nå sist i 2921 fra 6/6 til 1/9. Serveringssteder er vi uansett ikke innom. Alt etter været, drar vi nok nedover før 17. mai en gang og blir der uten fast retur.

Det ble som jeg antok, avreise 16. mai og hjem etter drøyt 3 måneder, eller nøyaktig 104 fantastiske feriedager.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har nettopp gått gjennom loggen for perioden 1 juni til nå.

Hadde da en pause uten noe båt aktivitet i Juli grunnet start på nytt jobb prosjekt.

Men kom frem til jeg har gått 545nm og brukt 769L diesel. 

En tur til Rekefjord først i Juni, og så ellers fra Egersund nordover å holdt meg i Ryfylke hele sommeren.

Er en heldige med været de neste helgene, så blir det tur da også. Så kanskje totalen passere 650 nm før en er hjemme i Egersund i oktober.

Å må si meg fornøyde med drivstof forbruket på nye motor. 1,41L pr nm er ikke gale, når mye av tiden har gått i 10-14knop, så er lite økonomisk når båten da ploger litt for mye. Å nok litt for mye groe under etter båten lå stille hele juli.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Ja er billig å kjøre snekke @Lars H.

Går litt mer suppe på en halv/helplaner.

Ligger jeg i 7 knop, så er jeg godt under literen også.

Ellers har det generelt vært Mye mindre båter på sjøen og i Gjestehavner i år.

Personlig liker jeg det godt med den mengde båter som var i år. Ingen trengsel i havner å en kan slappe av uten mas.

At det så har blitt veldig mye ankerdram likevel, tyder jo på, det ofte var de rette folkene en traff i havna

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Første hele sesong på oss i år.  Kjøpte ny båt i august så da ble det skifte fra bensin til diesel. Seriøst anfall av "3 meter" syken etter overnattinger i en trang DC

Yamarin 571 NM, ca 800 liter bensin, 4 overnattinger. 

Bavaria 121 NM, ca 200 liter diesel, 3 overnattinger. (Så langt)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...