Jump to content

Hvor går båtferie din i 2022 ?

Rookie_332

Recommended Posts

Vestlandssong skrev for 4 timer siden:

Nokon spesielle havner eller uthavner du vil trekke fram som et "must" å få med seg på sørlandet og Vestlandet sør for Hardangerfjorden? :)

Enig med Trond123. 

Var innom mange steder, så må nesten innom loggen for å ta frem hukommelsen. ? 

Fritt etter teflon-minnet; Var innom Haugesund og noen mindre steder sør/øst for Haugesund. 

Men pga innkommende "storm" gikk vi rett til Mandal via Egersund, så videre til Åros camping (for barna) og direkte til Lillesand. Snudde der og gikk til Nilen og noen andre mindre viker og bukter, så Kristiansand (dyrepark) og via "kanalen" tilbake til stavanger, haugesund og til slutt hardangerfjorden. 

Skjønner ikke hvordan det tok 3 uker men vi likte alle stedene vi var. Første båtferie for oss ? kan ikke gå gale så lenge været er ok, og ikke HELE båtforumet er på tur samtidig på samme sted. ?

Det var vel stort sett bare i lillesand det var trangt om plassen, men ellers ok. 

Anbefaler "havneguiden" for planlegging av turen. Tror det finnes to tilsvarende tjenester. Vi satt opp et par steder i hvert område, og så tok vi dagen som den kom. Første gang jeg ikke har planlagt turen i hel.

Etter to år i Ryfylket, og to i Hardangerfjorden med fantastisk vær, setter vi i år kursen nordover etter gammalt. Går Stord-Selje på to etapper. Der skal SagaBoats få bytte fenderlist og litt andre ting. Deretter settes kursen inn Nordfjorden. Regner med vi tar med oss Knutholmen på veien. Der er mye godt for magen. Lite kjent med uthavnsplasser innover der, men vi får forske litt på veien. Skal uansett bli topp å feriere i Sogn og Fjordane.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Jeg har ikke 100 prosent bestemt meg ennå, heller ikke når... Men som så mange andre så frister det å dra nedover til Sverige i år, og kanskje rekke en tur innom Danmark også. Men samtidig er det kanskje der alle drar i år, slik at det blir roligere hjemme? 

Alternativet er Telemarkskanalen, men da føler jeg at jeg bør ha mannskap - frister ikke å begynne å lære seg slusing første gang alene...

Som et tredje alternativ er det aktuelt med en ny Sørlandstur, men kanskje litt forlenget slik at jeg får utforsket Rogaland/Hardanger og Sognefjorden.

Jeg får nok ikke tatt gjemmekontor i den utstrekningen jeg har hatt de to siste sommerne, men jeg tror det skal være mulig å få tatt noen vakter.

Dato er ikke bestemt, men det blir utenom fellesferien. Jeg har frist til å bestemme meg til før eller rett etter påske.

Sannsynligvis blir det en oppdelt ferie med en bolk i mai/juni og bolk nummer to i august/september. Jeg har i tillegg noen ekstra feriedager som ble overført fra i fjor.

Rookie_332 skrev for 17 timer siden:

Spennende noen av stedene du har vært før som du kan anbefale da mye av stedene tenker vi også å besøke ?

Har vært alle stedene jeg listet opp, og kan vel anbefale dem alle! @Rookie_332 ;) 

Har en forkjærlighet for fiskehamn på Malmøen(mulig den egentlig heter noe annet), trangt å komme inn, og ligger rett på asfalt kanten, men er noe med stemning, badeplasser og atmosfære, med våre 50fot, var det vel litt i overkant å ligge der.

Marstrand er en høydare, Väderöarna i maks vær(bør være bra vær om du ikke kommer innenfor "molo")

Käringön er utrolig flott, første gang vi var der, fikk vi inntrykk av rolig, bedagelig plass, med koselige gater ala Lyngør, bare mye mer. Sist gang var det en veldig party preget i gjesthavn, ble kjørt på, fikk ripe i anker forut, mens han andre nesten fikk kondemnert båten..

Unger og far synes det er et artig avbrekk med Göteborg og Liseberg, noen fine øyer også på utsiden bla Rørø, som er vår favoritt.

Syd-Koster er også en perle :) 

Båtferie i år?? Hakk'e peiling. Blir vel en tur før 10. mai. For den dagen går bilen fra Strömstad, gjennom Tyskland, Østerrike til Italia. Sammen med maffiaen noen dager. Så nordover til Antwerpen og Brügge. Og retur til Son. 

Men for dere som skal nedover med båt. Stikk innom Varberg. Ta turen over til Anholt. Videre til Ebeltoft. Stikk innom Tunø By. Videre sydover til Rudkøbing, Svendborg, Ærøskøbing. Bare å plukke vilt. Faaborg er heller ingen dum plass. Flensburg, men det er visst i Tyskland. For oss starter Danmark syd for Limfjorden. Lesø er greit. Merk at om man legger seg i Vesterø Havn eller Østerby Havn, så går det en utmerket gratisbuss tvers over øya. 

I dag, kl. 10:50 er det tannlegen.... 

Hulda skrev 4 minutter siden:

Båtferie i år?? Hakk'e peiling. Blir vel en tur før 10. mai. For den dagen går bilen fra Strömstad, gjennom Tyskland, Østerrike til Italia. Sammen med maffiaen noen dager. Så nordover til Antwerpen og Brügge. Og retur til Son. 

Men for dere som skal nedover med båt. Stikk innom Varberg. Ta turen over til Anholt. Videre til Ebeltoft. Stikk innom Tunø By. Videre sydover til Rudkøbing, Svendborg, Ærøskøbing. Bare å plukke vilt. Faaborg er heller ingen dum plass. Flensburg, men det er visst i Tyskland. For oss starter Danmark syd for Limfjorden. Lesø er greit. Merk at om man legger seg i Vesterø Havn eller Østerby Havn, så går det en utmerket gratisbuss tvers over øya. 

I dag, kl. 10:50 er det tannlegen.... 

Helt enig. Som Ekte innfødt Fynbo. så kan det kun anbefales å tøffe rundt i det Sydfynske hehe

At det så er kort vei til bunkring av veldig mye billig mat/drikke i Flensburg, gjør jo ikke ting mindre moro.

Men skulle likt å finne en måte å fjerne/nøytralisere fargen fra den danske avgiftsfrie diesel, så en kunne fylle det når en tøffer rundt der nede, uten noen ville se det når en er tilbake på norsk mindre avgift belagt diesel.

Savner ungdoms prisen på ca 80øre literen hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

7 minutes ago, Okkaby said:

Men skulle likt å finne en måte å fjerne/nøytralisere fargen fra den danske avgiftsfrie diesel, så en kunne fylle det når en tøffer rundt der nede, uten noen ville se det når en er tilbake på norsk mindre avgift belagt diesel.

Jeg kjører nesten alltid rundt på norsk "avgiftsfri" diesel med fargestoffer ... kan det medføre sanksjoner i Danmark/Tyskland eller EU forøvrig?

(Kanhende det blir halvannet år før båten er tilbake i Norge, så blir nok minst en tankfylling i utlandet ... så må jeg antageligvis ha noe slags overganger til gassen etterhvert som gassflaskene blir tomme?)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

7 hours ago, tobixen said:

Vi vurderer Middelhavet i år.

Masta er nede nå ifbm vedlikehold, så jeg tenker litt på å gå gjennom kontinentet.  Det blir jo en helt ny opplevelse for min del, har relativt begrensede erfaringer med elver og slusing.  Uansett blir det noe seilas på rom sjø.  Båten står i Gdansk, det går innenlandsruter vestover fra Wisla, men med dybde 1.30 meter, så det fungerer åpenbart ikke med seilbåtkjøl, så da må det minimum seiles et par dager vestover.

Fra Szczecin til Berlin/Mittelkanal finnes det også muligheter, men da er det snakk om 1.60 meter dybde, og båten stikker 1.80.  Er det noe håp om høy vannstand dersom det regner mye?  Kanskje finne på noe Reodor-Felgen-greie og løfte båten 20 cm opp vha hundrevis av brusflasker?  Neppe.  Vi kan gå innenlands til Peenemünde, men derfra til Kiel er det jo et stykke (vi har seilt Gdansk-Kiel før, men ikke uten mast og seil).

Fra Kiel bør vel resten av turen være grei; Kielkanalen, Elbe, Mittelkanal, Rhein, Rhein-Rhone, Rhone ... men hvor lang tid tar det, og hvor mye koster det?

Og er det vits i å spekulere på det i det hele tatt?  Fruen vil ta turen via Nordsjøen, og det er jo fort hun som bestemmer.  Jeg har estimert en ukes seilas til Cuxhaven, en uke fra Cuxhaven til Brest, en uke fra Brest til Porto, og enda en uke til Gibraltar.  Det er ren seiltid med varierende vindforhold - med alt for mye sur motvind (eller landligge mens man venter på bedre vær) kan det bli mer - og i tillegg blir det nok en god del stopp underveis - så det går vel raskt et par måneder bare å komme seg til Gibraltar.

Redigert av tobixen (see edit history)

tobixen skrev 19 minutter siden:

Jeg kjører nesten alltid rundt på norsk "avgiftsfri" diesel med fargestoffer ... kan det medføre sanksjoner i Danmark/Tyskland eller EU forøvrig?

(Kanhende det blir halvannet år før båten er tilbake i Norge, så blir nok minst en tankfylling i utlandet ... så må jeg antageligvis ha noe slags overganger til gassen etterhvert som gassflaskene blir tomme?)

Skal vel i utgangspunktet være problemfritt. Men Tyskene har vel noen ganger vært oppe i det røde over det.

Men nu tenkte jeg på Dansk Fiskeri diesel. Den annen farge enn den norske, og er ikke lov å bruke for fritidsbåter.

Den var uten farge i min ungdom. Å da gikk oljefyret hjemme i kjelleren jævla fint på denne hehe

Den er så pass billig at det kunne blitt veldig mye ekstra ankerdrammer å biffer om en kunne kjøre på den hele sommeren, frem for den dyre marina diesel.

PS: Det krever jo at en kjenner folk(fiskere) som vil selge den til en.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Førstefender skrev for 1 time siden:

Har vært alle stedene jeg listet opp, og kan vel anbefale dem alle! @Rookie_332 ;) 

Har en forkjærlighet for fiskehamn på Malmøen(mulig den egentlig heter noe annet), trangt å komme inn, og ligger rett på asfalt kanten, men er noe med stemning, badeplasser og atmosfære, med våre 50fot, var det vel litt i overkant å ligge der.

Marstrand er en høydare, Väderöarna i maks vær(bør være bra vær om du ikke kommer innenfor "molo")

Käringön er utrolig flott, første gang vi var der, fikk vi inntrykk av rolig, bedagelig plass, med koselige gater ala Lyngør, bare mye mer. Sist gang var det en veldig party preget i gjesthavn, ble kjørt på, fikk ripe i anker forut, mens han andre nesten fikk kondemnert båten..

Unger og far synes det er et artig avbrekk med Göteborg og Liseberg, noen fine øyer også på utsiden bla Rørø, som er vår favoritt.

Syd-Koster er også en perle :) 

Topp tilbakemelding takk ?

Ved overfarten til læsø tenkte vi å overnatte enten på Marstrand eller Kjerringø før vi går over som du nevner hvis du må velge hvilken anbefaler du ? ??

Rookie_332 skrev for 6 timer siden:

Topp tilbakemelding takk ?

Ved overfarten til læsø tenkte vi å overnatte enten på Marstrand eller Kjerringø før vi går over som du nevner hvis du må velge hvilken anbefaler du ? ??

Gjør som Tom sier, fra Vinga er det kort vei over. Lander dere i Vesterø på Læsø, ta kontakt så får dere litt ekstraservice?

Marstrand: by, sammenlignbar med Grimstad/Lillesand/Mandal i størrelse. 

Käringön: ferieøy i skjærgården, med stor gjestehavn. Og med et par veldig gode restauranter.

Smak og behag hva man foretrekker.

På Käringôn kan mange plasser forhåndsreserveres på Dockspot. Ingen forhåndsreservering i Marstrand (i hvert fall var det ikke i sept 21), men stor gjestehavn der også.

Fullt kommer det nok til å bli overalt hvis sommeren blir uten coronarestriksjoner. Kanskje greit å være klar over at i Danmark er det en annen kultur på å fylle opp havnene enn her hjemme og i Sverige. I DK fins ikke uthavner, og havner bak moloer er en knapphetsressurs som må deles på. Sarte sjeler med sarte båter som ikke vil ha noen utenpå vi kanskje ikke trives så godt. 

tobixen skrev for 9 timer siden:

Når det gjelder Danmark tror jeg bestemt at det ikke vil by på problemer. Diesel til fiskere kan man fylle mange steder og fargen er den samme som i Norge. Når det gjelder Tyskland vet nok Tom RøR her på forumet mer enn meg om dette. 

36 minutes ago, Indy said:

Marstrand: by, sammenlignbar med Grimstad/Lillesand/Mandal i størrelse. 

Det synes jeg er en litt dårlig beskrivelse av Marstrand :-) Jeg har i allefall aldri tenkt på den som "by, sammenlignbar med en norsk småby".  Men når jeg skal beskrive Marstrand, så ... kanskje du har et poeng faktisk.

Vel, jeg er ikke så kjent med Grimstad/Lillesand/Mandal ... men  Marstrand (øya) - er omtrent bilfri, har mye historie, mye vakker arkitektur, et gigantisk fort på toppen av øya (landemerke som vises på lang vei), men også mye fantastisk natur og et veloppbygget turveinett.  Marstrand er et sted man bør ha stoppet og sett på i allefall én gang dersom man ofte seiler forbi.  Innenfor sesong (og kanskje også i skuldersesongene) antar jeg at det er langt flere turister enn fastboende der.  Utenfor sesong er det problemfritt å stoppe der i noen timer, tror det koster noen tiere i havneavgift.

Selve Marstrand (øyen) har etterhvert fått en ganske enorm gjestehavn, jeg synes litt av sjarmen er blitt borte pga stadig utvidelser av gjestehavnen - man ser jo omtrent ikke annet enn gjestehavn når man seiler forbi.

På andre siden har man en øykjede som er koblet sammen med bilveinettet vha bruer.  Andre siden virker litt mer "bymessig", det er relativt mange nye bygninger, biler, allminnelig sivilisasjon, matbutikk, etc ... systembolag på "ombud", altså at man må bestille varer på forhånd.  På andre siden er det mest faste plasser, jeg antar at det må finnes noe slags form for gjestehavnstilbud også der, men har ikke lett etter det.  I nærheten av butikken er det en kai og en flytebrygge som er tydelig merket med at den ikke skal brukes av vanlige dødelige ... men jeg har (utenfor sesong) hatt stort hell med å legge båten der og springe til butikken mens mannskap har vært klar til å slippe fortøyningen på kort varsel dersom rettmessige brukere av plassen skulle finne på å dukke opp.

Jeg seilte en gang forbi sen kveld/natt på en helgedag og var forbauset over hvor mye liv og leven det var på selve Marstrand.  Jeg har aldri tenkt på Marstrand-øya som et fest- og utelivssted ... men det er visst dét også.

(Forøvrig ... en av de tingene jeg liker med "E6" nedover svenskekysten er at nesten alt på vestre side er nesten bilfritt.  Unntakene er kabelferge Hamburgsund, svingbru Soten, bru ved Kungshamn/Smögen, kabelferge Malmöen ... og deretter er det vel ikke mer før Göteborgsskjærgården?  Til øykjedene nordvest for Göteborg tror jeg det går gratis bilferger, der er det ekstremt høy biltetthet)

Anbefaler absolutt å besøke Marstrand, og også Käringön. Og titalls andre steder i Bohuslän.

Siden TS spurte konkret om disse to stedene, ville jeg, i stedet for å anbefale det ene foran det andre, illustrere forskjellen.

Gjestehavn i Marstrand fins kun på Marstrandsön, 275 plasser hvor faktisk 94 kan forhåndsbestilles. Det går ferge over sundet til fastlandsdelen av Marstrand. 

Marstrand har de gangene vi har vært innom i sommersesongen hatt en partyfaktor fullt på høyde med Smøgen. Så om man besøker Marstrand på grunn av festen, eller på tross av festen, blir opp til den enkelte. I juni pleier det å være god plass og rolige forhold, men støynivået tar seg raskt opp etter St.Hans.

Jeg vil i stedet anbefale vår favoritt, Kallö Knippla. Nydelig liten havn i havgapet for overnatting og opplevelser før dere går over til Vinga og videre over til @Flid på Vesterø. 

Uansett hvor dere kommer fra på svensk side, så er et tips å holde godt nord for Læsø hvis dere går rett til Vesterø. Det er  et stort gruntområde hele veien mellom Læsø og Nordre Rønner Fyr, og vi har i alle fall to ganger sett båter som har kommet for nærme i dette området og gått på. Planlegg derfor ruta og kursen fra svenskekysten og over til Læsø, slik at du tar høyde for en sikker kurs godt nord for Rønner Fyr.

image.png.9dbafa38ae4cbd47b4d459b382c9881e.png

Hvor turen til sommeren går er som vanlig ikke godt å vite, men vi skal sikkert innom Anholt, det Sydfynske Øhav, Middelfart, Samsø, ... tiden vil vise hvor vi havner.

Redigert av TideRace (see edit history)

Våre favoritter ved tur over til Læsø er Hönö- Klova (da ligger vi inne i Klova) eller Donsö. 

Skal vi til eks. Anholt, Grenå eller Sjælland (Gilleleje, Odden havn, etc.) går vi syd til Varberg på svenskesiden.

Det skal legges til at vi som regel seiler utenfor turistsesongen. Derfor blir plasser som Hönö-Klova mer levende enn Källö-Knippla, som vel kun kan skilte med en delvis åpen COOP, og dett var dett.

Men fra disse forskjellige plassene går det ferger inn til eks. Långedrag og vanlig trikk inn til Göteborg sentrum. Den brukte en gang fra Donsö da vi måtte hjelpe en bortkommen tysker med reservedeler som var tilgjengelig inne i Göteborg. Merk at eks. busser ofte kjøres av invandrere som knapt skjønner svensk, og verken norsk, tysk eller engelsk. Har kjørt feil ut ved et par anledninger.

4 hours ago, TideRace said:

Jeg vil i stedet anbefale vår favoritt, Kallö Knippla. Nydelig liten havn i havgapet for overnatting og opplevelser før dere går over til Vinga og videre over til @Flid på Vesterø. 

En av de øyene som jeg tror det går gratis bilferge til ... jeg har alltid syntes Kallö Knippla ser nydelig ut på vei forbi, men da jeg en gang gikk i land der ble jeg noe negativt imponert av tettheten av biler på øya.  Vel, vi hadde et fint opphold der på tross av at biltettheten var veldig mye større enn forventet :-)

Gullholmen er også et veldig fint sted - ser veldig idyllisk ut når man seiler forbi, og absolutt verd å stoppe der og (om ikke annet) strekke på bena ...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...