Bisse Startet 6.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2022 Har en 60 hk. motor på en Sting 535 pro. Der er det plass til to 24 liters tanker. Kan man lage en slange og få motoren til å suge fra to tanker samtidig? Eller må man flytte slangen fra en tank til neste når det går tomt? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Fantino Svart 6.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2022 Bisse skrev 44 minutter siden: Har en 60 hk. motor på en Sting 535 pro. Der er det plass til to 24 liters tanker. Kan man lage en slange og få motoren til å suge fra to tanker samtidig? Eller må man flytte slangen fra en tank til neste når det går tomt? Antar bensinen suges gjennom stigerør i topp av tankene. Når den ene tanken da blir tom så vil pumpa suge luft = dårlig ide. På to tanker med utløp i bunn går det nok fint da nivået i tankene tankene vil utjevne seg. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2022 Hadde vurdert en billig elektrisk drivstoffpumpe med enkleste drivstoffilter mellom tankene, hvis det ikke er bunnavsug på tankene som Fantino nevner. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Pedaltom Svart 6.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2022 Det burde gå greit hvis du ikke åpner luftingen i den tanken som har utgang til motoren. Fra den andre tanken må luftingen være åpen og utgangen fra denne må gå til den andre tanken med lufttett innføring. F.eks. gjennom et nytt, modifisert påfyllingslokk. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 Bisse skrev for 15 timer siden: Kan man lage en slange og få motoren til å suge fra to tanker samtidig? Eller må man flytte slangen fra en tank til neste når det går tomt? Det kan kun gå en slange inn på motoren. På denne slangen kan du sette på et T-stykke og kople til to slanger (en fra hver tank). Sett stengeventil på hver av de to slangene, så suger motoren fra en tank ad gangen. Du må selv bytte over fra den ene til den andre tanken. På denne måten slipper du problematikk med å suge luft fra tom tank. Sitér dette innlegget Link to post
Hydromotive Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 Jeg har noen venner som holder på med racing, de har katamaraner med en tank i hver pongtong og kun 1 motor. Da er de jo avhengig at det suges like mye fra begge tankene samtidigt, akuratt hvordan de gjør dette, er jeg usikker på. Jeg kan spørre hvis det er interessant ? Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2022 Hydromotive skrev for 12 timer siden: Jeg har noen venner som holder på med racing, de har katamaraner med en tank i hver pongtong og kun 1 motor. Da er de jo avhengig at det suges like mye fra begge tankene samtidigt, akuratt hvordan de gjør dette, er jeg usikker på. Jeg kan spørre hvis det er interessant ? Ja det hadde vært fint. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hydromotive Svart 8.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2022 Bisse skrev for 16 timer siden: Ja det hadde vært fint. Bensinslangen ut fra motor kobles på ett Y stykke, så kobles det 2 justerbare ventiler der som går videre til hver sin tank. Ventilene MÅTTE være justerbare sånn at det suges likt fra begge tankene Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Pedaltom skrev On 7.2.2022 at 6.06: Det burde gå greit hvis du ikke åpner luftingen i den tanken som har utgang til motoren. Fra den andre tanken må luftingen være åpen og utgangen fra denne må gå til den andre tanken med lufttett innføring. F.eks. gjennom et nytt, modifisert påfyllingslokk. Lykke til! Jeg synes dette forslaget til Pedaltom virker som det det beste forslaget hitil. Det enkleste er ofte det beste. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Selco Racing Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 I teorien vil det suges like mye bensin fra begge tankene, dersom slangene er like lange, sammenkoblet i y kobling og tankene plassert i samme høyde. Systemet vil være selvjusterende, da det alltid vil være lettest å suge fra den tanken med høyest nivå. I praksis kan du kjøre en test, og evt montere flottør på luftinga, slik at den stenger ved lavt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.