Jump to content

Kan en 60 hk påhenger suge bensin fra to tanker samtidig?

Bisse

Recommended Posts

Bisse skrev 44 minutter siden:

Har en 60 hk. motor på en Sting 535 pro.  Der er det plass til to 24 liters tanker. Kan man lage en slange og få motoren til å suge fra to tanker samtidig? Eller må man flytte slangen fra en tank til neste når det går tomt?

Antar bensinen suges gjennom stigerør i topp av tankene. Når den ene tanken da blir tom så vil pumpa suge luft = dårlig ide. På to tanker med utløp i bunn går det nok fint da nivået i tankene tankene vil utjevne seg.

Det burde gå greit hvis du ikke åpner luftingen i den tanken som har utgang til motoren. Fra den andre tanken må luftingen være åpen og utgangen fra denne må gå til den andre tanken med lufttett innføring. F.eks. gjennom et nytt, modifisert påfyllingslokk. 

Lykke til! 

Bisse skrev for 15 timer siden:

Kan man lage en slange og få motoren til å suge fra to tanker samtidig? Eller må man flytte slangen fra en tank til neste når det går tomt?

Det kan kun gå en slange inn på motoren. På denne slangen kan du sette på et T-stykke og kople til to slanger (en fra hver tank). Sett stengeventil på hver av de to slangene, så suger motoren fra en tank ad gangen. Du må selv bytte over fra den ene til den andre tanken. På denne måten slipper du problematikk med å suge luft fra tom tank.

Jeg har noen venner som holder på med racing, de har katamaraner med en tank i hver pongtong og kun 1 motor. Da er de jo avhengig at det suges like mye fra begge tankene samtidigt, akuratt hvordan de gjør dette, er jeg usikker på. Jeg kan spørre hvis det er interessant ? 

Hydromotive skrev for 12 timer siden:

Jeg har noen venner som holder på med racing, de har katamaraner med en tank i hver pongtong og kun 1 motor. Da er de jo avhengig at det suges like mye fra begge tankene samtidigt, akuratt hvordan de gjør dette, er jeg usikker på. Jeg kan spørre hvis det er interessant ? 

Ja det hadde vært fint. 

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Bisse skrev for 16 timer siden:

Ja det hadde vært fint. 

Bensinslangen ut fra motor kobles på ett Y stykke, så kobles det 2 justerbare ventiler der som går videre til hver sin tank. Ventilene MÅTTE være justerbare sånn at det suges likt fra begge tankene 

Pedaltom skrev On 7.2.2022 at 6.06:

Det burde gå greit hvis du ikke åpner luftingen i den tanken som har utgang til motoren. Fra den andre tanken må luftingen være åpen og utgangen fra denne må gå til den andre tanken med lufttett innføring. F.eks. gjennom et nytt, modifisert påfyllingslokk. 

Lykke til! 

Jeg synes dette forslaget til Pedaltom virker som det det beste forslaget hitil. Det enkleste er ofte det beste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I teorien vil det suges like mye bensin fra begge tankene, dersom slangene er like lange, sammenkoblet i y kobling og tankene plassert i samme høyde. Systemet vil være selvjusterende, da det alltid vil være lettest å suge fra den tanken med høyest nivå.

I praksis kan du kjøre en test, og evt montere flottør på luftinga, slik at den stenger ved lavt nivå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...