Jump to content

Nmea 0183 til Nmea 2000


pernille

Recommended Posts

Etter å ha lest en rekke tråder her inne på baatplassen så har jeg en forståelse av at @abbor kanskje kan ha en formening av hvordan dette bør kobles riktig. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

RS5345 tar signalene som kommer på Data in, buffrer de, og sender de ut på de 8 Data out utgangene.

 

Antar det er GPS data den brukes til, da må Tx fra AT10 kobles til RS5345 Data in (A til A og B til B). Kartplotter eller GPS mottager må være koblet til NMEA 2000.

 

 

Link to post

Takk for tilbakemelding, da forsøker jeg koble gul tx+ til A Data out og grønn tx- til B return hvis jeg forstod deg rett ? De gjenstående hvit/brun ledningene fra AT10 trenger jeg kanskje ikke tilkoble noen krets da jeg er kun er ute etter gps signalet for så å koble nmea 2000 til Volvo Easy Connect enheten..

E42E4A01-A5DC-4112-AF13-9A24341A31F7.jpeg

21CBEF79-ACB5-4B4E-9475-A204E27A43D5.jpeg

Link to post
  • 2 uker senere...

Synes det mangler litt informasjon her... 

Hva har du av NMEA2000 i dag og hva er tilkoblet?
Har du "basispakken" med terminatorer i endene og T-stykker for å koble inn NMEA2000-kompatibelt utstyr til?

Er GPS/plotter koblet til NMEA2000 eller ønsker du å hente GPS-data fra NMEA0183 inn på NMEA2000-bussen?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Har kjøpt inn «Basis» NMEA2000 pakken med terminatorer i endene, 3 stk t-koblinger, strømtilførsel og AT-10 for å hente GPS data fra NMEA0183 bufferen som er installert, Er kun ute etter GPS signalet for å benytte mot Volvo Penta sin Easy Connect (som har NMEA2000 plugg) for da igjen å få info på iPaden mtp forbruksmålinger pr n.mil etc… 

Mye styr og penger for å få dette i boks, men er morro å få det til da ?

Link to post
  • 1 år senere...

Hei #pernille

 

Hvordan løste du dette? er ute etter akkurat det samme som deg, å få gammle NMEA0183 GPS inn på NMEA2000 til easyconnect, har også vurdert å kjøpe en ny GPS for å etablere NMEA2000 nett klart til videre utskifting av instrumenter, alternativt å i tillegg montere multidisplay på NMEA2000 så eg får opp motordata der også :smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...

Hva du viser er hvordan det kan kobles hvis en av enhetene ikke har diferensiell NMEA 183. Pernille sine enheter har begge differensielle signaler så da skal disse kobles mot hverandre. Så lenge begge enheter powres fra samme batteri er det ikke noe problemer med common mode spenningsforskjeller for NMEA 183 signalene. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...