pernille Startet 7.Februar.2022 Del på Facebook Startet 7.Februar.2022 Skal etablere Nmea 2000 nettverk i båten fra Nmea 0183 og har godt til innkjøp av omformer Simrad AT10 som skal gjøre jobben, men er veldig usikker på hvordan oppkoblingen gjøres i Nmea 0183 buffer ombord. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Etter å ha lest en rekke tråder her inne på baatplassen så har jeg en forståelse av at @abbor kanskje kan ha en formening av hvordan dette bør kobles riktig. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
abbor Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 RS5345 tar signalene som kommer på Data in, buffrer de, og sender de ut på de 8 Data out utgangene. Antar det er GPS data den brukes til, da må Tx fra AT10 kobles til RS5345 Data in (A til A og B til B). Kartplotter eller GPS mottager må være koblet til NMEA 2000. Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 9.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Takk for tilbakemelding, da forsøker jeg koble gul tx+ til A Data out og grønn tx- til B return hvis jeg forstod deg rett ? De gjenstående hvit/brun ledningene fra AT10 trenger jeg kanskje ikke tilkoble noen krets da jeg er kun er ute etter gps signalet for så å koble nmea 2000 til Volvo Easy Connect enheten.. Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 22.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 @abbor blir mitt «resonnement» riktig tror du ? 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Synes det mangler litt informasjon her... Hva har du av NMEA2000 i dag og hva er tilkoblet? Har du "basispakken" med terminatorer i endene og T-stykker for å koble inn NMEA2000-kompatibelt utstyr til? Er GPS/plotter koblet til NMEA2000 eller ønsker du å hente GPS-data fra NMEA0183 inn på NMEA2000-bussen? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
abbor Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 pernille skrev for 5 timer siden: @abbor blir mitt «resonnement» riktig tror du ? 🤔 Du har forstått det korrekt Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 22.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Har kjøpt inn «Basis» NMEA2000 pakken med terminatorer i endene, 3 stk t-koblinger, strømtilførsel og AT-10 for å hente GPS data fra NMEA0183 bufferen som er installert, Er kun ute etter GPS signalet for å benytte mot Volvo Penta sin Easy Connect (som har NMEA2000 plugg) for da igjen å få info på iPaden mtp forbruksmålinger pr n.mil etc… Mye styr og penger for å få dette i boks, men er morro å få det til da 😊 Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 22.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Sitér dette innlegget Link to post
Tosa87 Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Hei #pernille Hvordan løste du dette? er ute etter akkurat det samme som deg, å få gammle NMEA0183 GPS inn på NMEA2000 til easyconnect, har også vurdert å kjøpe en ny GPS for å etablere NMEA2000 nett klart til videre utskifting av instrumenter, alternativt å i tillegg montere multidisplay på NMEA2000 så eg får opp motordata der også Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Kan denne ikke klare opgaven? https://yachtdevicesus.com/collections/nmea-converters-adapters/products/nmea-0183-gateway Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 MajorAndy skrev for 8 timer siden: Kan denne ikke klare opgaven? Sikkert. Evt. tilsvarende fra Actisense. Men hvis en kun skal ha GPS data, så får en jo en NMEA2000 GPS for omtrent samme pris. https://www.maritim.no/kus-gps-mottaker-nmea-2000 Orca Core er også et godt alternativ. Da får en både GPS og kompass ++ Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 14.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2023 Fikk dessverre ikke noe opp på min Easy Connect som jeg trodde så mulig jeg må prøve alternativ oppkobling med tx/rx, noen forslag/tips jeg burde forsøke @abbor ? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 14.September.2023 Del på Facebook Svart 14.September.2023 Koblet du jord-leder mellom enhetene? Må minimum koble tx (fra GPS) og jord for at Nmea 0183 skal fungere (nmea 0183 bruker 0V (jordleder)som referanse for datasignalet). Eksempel fra Garmin: Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.September.2023 Del på Facebook Svart 15.September.2023 Hva du viser er hvordan det kan kobles hvis en av enhetene ikke har diferensiell NMEA 183. Pernille sine enheter har begge differensielle signaler så da skal disse kobles mot hverandre. Så lenge begge enheter powres fra samme batteri er det ikke noe problemer med common mode spenningsforskjeller for NMEA 183 signalene. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.September.2023 Del på Facebook Svart 15.September.2023 Ser ut til at jeg har misforstått hva du ønsker å gjøre. Stemmer det at du har kartplotter eller en annen GPS kilde tilkoblet Data in og ønsker å bruke AT10 for å få GPS data ut på NMEA 2000? I såfall skal hvit kobles til Data Out (a) og brun til Return (B). Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 15.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2023 Stemmer @abbor jeg tester det nye oppsettet i løpet av helga 👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 16.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2023 Takk @abbor fikk nå inn GPS signal som jeg ønsket 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.