Okkaby Startet 8.Februar.2022 Del på Facebook Startet 8.Februar.2022 (redigert) Når jeg tok opp båten tidligere i vinter. Så så propell sådan ut. Det har ikke skjedd før. Båten ellers var ren under, da den ligger i ferskvann. Det har vært montert R&D nylon flex kopling mellom gir å aksel. Så ingen stål forbindelse mellom motor/propell. Det var fremdeles mye igjen sv zink på akslingen samt de på ror. Dette var som små rust prikker, som måtte pusses bort. Kan dette være på grunn av dårlig strøm hos en nabo båt feks? Redigert 8.Februar.2022 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Vil anta at det er strøm involvert, der propellen er negativt ladet og som trekker plussladet ioner fra jern (Fe). En slik kobling vil også tenkes å kunne 'spare' anoder. Hvis båten ligger i ferskvann med anoder av sink (Zn), er disse nokså uvirksomme/passivert. Sjekk om koblingen har fått jordingslissen fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Dette har komt siden høsten. Har ikke vært sådan før. Å min strøm installasjon er ikke endret på 3 år. Å som nevnt, så er aksel isolert fra motor med flex kopling i nylon. Båten kjøres jo i saltvann, er kun når den ligger i båsen det er ferskvann, siden det er rett i elveutløpet. Zink tære, men var langt ifra opptært, noe de ikke har vært tidligere heller. Har jord i min el installasjon, samt jordfeilbryter både ombord å i stolpen på land. Ingen av disse har gått noen gang hos meg. Men vet andre på brygga ikke er like heldige. Så er nok andre som har dårlig installsjon. Systemet på bryggen er av nyere dato. Så dette er ikke gammel utdatert system heller. Litt rart at dette skjer det siste halve året, å ikke vært nope tidligere. Det som da bekymre meg, er at når ny båten komme rpå sjøen med nye motor om noen uker, så har jeg ikke denne nylon kobling mellom gir å aksel lengre. Vil det da gå utover motor om noen andre i havna har problemer? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dreamer Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Har du jording om bord via landtilkobling? Er motor og aksling / propell jordet? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Dreamer skrev 4 minutter siden: Har du jording om bord via landtilkobling? Er motor og aksling / propell jordet? Som nevnt over har jeg jord ombord ja. Og som nevnt har aksling/propell hele veien vært isolert fra motor med nylon kobling. Så vil ikke gå strøm fra motor til aksling. Aksling ligge i tillegg i 2 vanndmurte gummi cutlesslager. Har ikke jord fra landstrøm koblet til motor, noe det ikke blir heller. Har du Volvo, så bortfaller garanti om du gjør det. Samme forstod jeg skjer på nye motor jeg holder på å installere. Kompis som er elektriker, har målt/sjekket installasjon hos meg, å kunne ikke finne noen feil. Så mistenker at det er noe som kommer via sjøen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dreamer Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Dette er trolig galvanisk tæring, og problemet kan godt ligge i en annen båt i nærheten. Har elektrikeren målt 0 potensial mellom motor og sjø, og mellom aksling og sjø? Hvilket jordpotensial har du på motoren, og har du god forbindelse mellom motor og propell? Kan du for eksempel ha forbindelse mellom landjord og motor, eventuelt via en lader? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 (redigert) Ikke ekspert, men burde du ikke hatt anode av aluminium om du skal være både i salt og ferskvann? Redigert 8.Februar.2022 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Havelle skrev 17 minutter siden: Ikke ekspert, men burde du ikke hatt anode av aluminium om du skal være både i salt og ferskvann? Alle anoder tære stille å roligt. Så ser ikke at disse ikke fungere som de skal. Er det lite vann i elva om sommeren, så er det brakkvann å regne. Mye vann i elva å den er reneste ferskvann fra fjellet hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Dreamer skrev 28 minutter siden: Dette er trolig galvanisk tæring, og problemet kan godt ligge i en annen båt i nærheten. Har elektrikeren målt 0 potensial mellom motor og sjø, og mellom aksling og sjø? Hvilket jordpotensial har du på motoren, og har du god forbindelse mellom motor og propell? Kan du for eksempel ha forbindelse mellom landjord og motor, eventuelt via en lader? Tør ikke si hva han målte. Han sjekket nu opp i både ditt å datt hehe Å kunne ikke se annet enn at alt var ok. Dette var ikke i forbindelse med denne saken, men kun for å få en skikkelig sjekk av alt ombord tidligere i vinter, siden jeg jo har varme på i båten. Startbatteri er ikke koblet mot landstrøms lader. det lades kun av motor. Men sitter en DC/DC lader mellom start å forbruk, samt forbruk er koblet mot landstrømslader. Men DC/DC har jo kuttet ut når ikke motor lader. Å som nevnt, så er det ikke elektrisk forbindelse mellom motor å aksling, da det hele veien har vært en flex kobling i nylon mellom gir å akselflens. Så aksel er total isolert fra motor å alt elektrisk ombord. Derfor jeg er redd det er fra en annen båt. Å hva skjer da, nu som denne nylon kobling blir fjernet på nye installasjon. Vil da den tæring fra propell, gå videre til motor? Er jo fabrikks ny motor med garanti. så jævla surt om ting blir ødelagt grunnet feil hos andre. Ligger vel 2 båter ganske så nærme, som begge har pumper ombord, som går på landstrøm, sidden båtene ikke er i så goe stand, å tar inn litt vann, både her å der. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Swingswong skrev 13 minutter siden: Tror jeg stoler mer på anoder på aksling/flaps/ror, og mulig jeg hiver på en på propell mutter også. Men hadde lyst om det på enkel måte går å måle på brygga om et det er noe feil hos andre. Da ville det jo vært enkelt å fått vaktmester til å beordre fiks hos de som generere problemet. Er spritt nye aksel som nu kommer på, er også nye propell. Er jo 25k for et sådan sett. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
husky dane 85 Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Sjekk om du har forbindelse mellom Aksel ,ror,flaps,er enkelt å måla med eit multimeter Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 husky dane 85 skrev 4 minutter siden: Sjekk om du har forbindelse mellom Aksel ,ror,flaps,er enkelt å måla med eit multimeter Just nu er det garantert ikke forbindelse, siden aksel er ute og båt er på land. Men det har garantert ikke vært forbindelse mellom disse deler tidligere. aksel ligger i gummi lager å volvo kondom, og den var isolert med nylon kopling mot gir. Så derfor er jeg rimelig sikker på dette må være noe som kommer via vannet. Må snakke med naboen som har en viknes 880, så han sjekker hvordan hans ser ut. Er den like gale, så må det undersøkes hvem på brygga som har dårlig el ombord. Men tenker jeg kanskje hiver på en aksel anode for både sjø å ferskvann før båten går på sjøen. koster jo lite disse. Men kunne tenkt meg å vite om en kan måle om det går noe strøm i vannet rundt båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Nå sklir det ut for deg @Okkaby. Hvis du blander anoder med forskjellig drivende spenning, vil anoden med lavest potensiale ofre seg til den anoden med høyest potensiale. Så da er du ute å kjøre. En anode kan ikke ses på som en bryter, av eller på. Anoden kan gjøre alt fra en meget god- til en meget dårlig jobb. At en jordfeilbryter på 30 mA ikke kobler ut, betyr ikke at jordfeil kan være 29 mA. Nylonkoblingen din har originalt overbroing for å koble motor/gir elektrisk til propellaksling, det går an å fjerne denne. Om propellen din har knoller av jern på overflaten, er den del av en elektrisk krets, der propellen er katode og mottar ioner fra jern. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Hulda skrev 4 minutter siden: Nå sklir det ut for deg @Okkaby. Hvis du blander anoder med forskjellig drivende spenning, vil anoden med lavest potensiale ofre seg til den anoden med høyest potensiale. Så da er du ute å kjøre. En anode kan ikke ses på som en bryter, av eller på. Anoden kan gjøre alt fra en meget god- til en meget dårlig jobb. At en jordfeilbryter på 30 mA ikke kobler ut, betyr ikke at jordfeil kan være 29 mA. Nylonkoblingen din har originalt overbroing for å koble motor/gir elektrisk til propellaksling, det går an å fjerne denne. Om propellen din har knoller av jern på overflaten, er den del av en elektrisk krets, der propellen er katode og mottar ioner fra jern. Aksel anode var kanskje 20% spist. De på ror kanskje 50%, men de har sittet 2 sesonger. Flaps er vel ca 20% spist Så plenty igjen på alle. hvordan 2 forskjellige anoder vi fungere tør jeg ikke svare på, siden jeg ikke har peiling på det. Men der er så langt jeg kan se ikke noen metalisk forbindelse mellom aksel å gir, siden flex kobling benytter 2 set bolter. Et for gir å et for akselflens. så skal ikke kunne gå strøm gjennom denne. Som nevnt er det 2x jordfeilbryter. Å ingen av disse har noen gang slått ut(uten om under test) Så sjøl om det skulle gå en svak jordfeil på mitt anslegg, så vil ikke denne kunne komme frem til propell, når propell er isolert fra gir. Husk det ikke heller er landstrøms lader koblet til motor, å minus fra forbruk er ikke koblet til motor heller. Så derfor jeg føler meg nok så sikker på at feilen ligger hos noen andre på brygga. Har å ligget en svær gammel skøyte på den offentlige kaia rett på innsiden av meg(10m unna) Denne lå der fra sommeren til rundt desember. Å denne har nok litt ymse ombord, ute ifra hvordan den ser ut utvendig. Denne er nå flyttet lengre ut i havna. Men vil faktisk ikke bli sjokkert om den har kødda til noe. Var vanlige skøyte ledning med husmor kontakter som lå ombord til den. Får følge med når båten kommer på sjøen igjen, å se om problemet er borte, eller det blir samme på nye propell. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dreamer Svart 8.Februar.2022 Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Det er ikke godt å vite når denne tæringen startet, men jeg antar det var i tiden mellom forrige og siste oppsetting. Tenk over om du gjorde noen forandringer eller nyinstallasjoner i den perioden. Hvis ikke, bør anlegget i havnen sjekkes, både med og uten båter tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Dreamer skrev 15 minutter siden: Det er ikke godt å vite når denne tæringen startet, men jeg antar det var i tiden mellom forrige og siste oppsetting. Tenk over om du gjorde noen forandringer eller nyinstallasjoner i den perioden. Hvis ikke, bør anlegget i havnen sjekkes, både med og uten båter tilkoblet. Ikke noe nytt ombord som kan generere dette. Propell var fine uten dette senest i august hvor jeg så på den under vann når vi bar å bade. Får høre om elektro kompis kommer nedom en tur å måler litt når båten er tilbake på sjøen neste måned. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kjellg Svart 9.Februar.2022 Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 (redigert) Leste litt ned gjennom tråden. Er du sikker på at du nå ikke har gjort for mye? Er gjennomføringene dine bonet og er undervannshuset på thruster isolert fra motor? Når man prøver å isolere alt så har krypstrømmer en lei tendens til å finne seg en annen veg. Hust at sjø er en katalysator og krypstrømmer kan veldig godt ta seg fra en motor med kullbørster så som thruster, og bak til aksling, eller fra bondede gjennomføringer eller flaps. Krypstrøm er ikke barebare og man må tenke litt annerledes en det man er vant med. Redigert 9.Februar.2022 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 9.Februar.2022 Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Monter ein innvendig forbindelse (utgjevnings forbindelse) mellom motor,aksel, ror, flaps,(bonding),dersom du ikkje har forbindelse mellom dese, så kan du få ein del uønska kryp strømmar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2022 Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Bruk anoder av aluminium. Sett opp et bondingsystem koblet til utvendig anode. Jeg har akkurat fortalt hvordan to anoder av forskjellig materiale vil fungere. Jeg har peiling. Det er ingen katastrofe å blande anodematerialer, det er bortkastet. Om du har 1 eller 500 jordfeilbrytere, så spiller det ingen rolle. Jordfeibryter er koblet mellom fasene, ikke til jordlederen. God idé med elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Hulda skrev for 7 timer siden: Bruk anoder av aluminium. Sett opp et bondingsystem koblet til utvendig anode. Jeg har akkurat fortalt hvordan to anoder av forskjellig materiale vil fungere. Jeg har peiling. Det er ingen katastrofe å blande anodematerialer, det er bortkastet. Om du har 1 eller 500 jordfeilbrytere, så spiller det ingen rolle. Jordfeibryter er koblet mellom fasene, ikke til jordlederen. God idé med elektriker. Du leste jeg skrev at elektriker for ikke lenge siden gikk over anlegget mitt?? Så ser ikke grunn for å gjøre det på nytt, når intet har blitt endret siden da. Så jeg lure fremdeles på om det kan måles i sjøen om det er noe strøm ute å går. Da vil en enkelt være sikker på at noen har feil på systemet sitt. Men blir ikke sjokkert om det var den gamle skøyte som tidligere lå på siden som har problemer. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ove T Svart 9.Februar.2022 Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Hej Om du har isolering mellan propelleraxel och motor som fungerar så finns det inget i din båt eller andra båtar omkring som kan skada din propeller. Det som sker är att det är galvanisk korrosion mellan din propelleraxel och propeller om det inte finns en anod som skyddar detta. Jag ser samma utfällning på min propeller, jag har också isolering men ingen anod för då får jag beväxning på propeller, så detta får jag leva med. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2022 Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Hør nu her gutta: Om propellen er av messing eller bronse, skal det ikke være jern (Fe) i propellen. Så fortell meg da hvorfra- og hvordan jernoksid (Fe2O3) kan felles ut på propellen. Spent på svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Februar.2022 Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Ove T skrev 14 minutter siden: Hej Om du har isolering mellan propelleraxel och motor som fungerar så finns det inget i din båt eller andra båtar omkring som kan skada din propeller. Dette er feil. Har du to forskjellige metaller i en elektrolytt, kan du få tæring uansett om de er isolert eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Februar.2022 Del på Facebook Svart 9.Februar.2022 Ove T skrev 25 minutter siden: Det som sker är att det är galvanisk korrosion mellan din propelleraxel och propeller om det inte finns en anod som skyddar detta. Hej Det var väl precis det jag skrev. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.