Jump to content

Er denne korrosjon på propell fra strøm eller?


Okkaby

Recommended Posts

Ok, så da lar man altså propellen få lov til å tære i stykker akslingen. Smart. Lurer på hvor langt unna en martensittisk propellaksling ligger i spenningsrekka i forhold til en messingpropell. Men er det slik menigheten implisitt antar, går ikke akslingen mange sesongene.

Link to post
Hulda skrev for 5 timer siden:

Ok, så da lar man altså propellen få lov til å tære i stykker akslingen. Smart. Lurer på hvor langt unna en martensittisk propellaksling ligger i spenningsrekka i forhold til en messingpropell. Men er det slik menigheten implisitt antar, går ikke akslingen mange sesongene.

Nu vil det bli oppdaga veldig fort om dette problemet fremdeles er der når båten kommer tilbake i båsen. Er kun å sjekke når en tar første badetur til en holme, eller evt hoppe i våtdrakt å dykke ned og sjekke.

Vil da også finne ut om nabo båten har tilsvarende problem på hans propell når han skal på land for vårpuss.

 

Aksel hos meg var i topp stand uten noen antydning til korrosjon. Den byttes kun, da jeg trenger lengre aksling.

Det har hele tiden vært anode på aksling, å den ser ut som den fungere bra.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Virker som at du har bestemt deg for at feilen ligger hos noen andre, og at alt er i orden hos deg...? Ser ikke for meg hvordan det skal skje, men forklar det gjerne.

Skal du ligge permanent med landstrøm uten risiko for tæringsproblemer forårsaket av landstrømmen, kommer du nok ikke utenom noe slikt:

https://www.sparelys.no/victron-isolation-transformer-3600w-115-230v

Alternativt dra skjøteledningen ombord, og koble rett i den dobbelisolerte laderen din, om du har det...

Gjør du dette i tillegg til det Hulda sier, skal du være rimelig trygg.

Link to post
Okkaby skrev for 9 timer siden:

Nu vil det bli oppdaga veldig fort om dette problemet fremdeles er der når

båten kommer tilbake i båsen. 

Kan det være en idé å prøve dette; Når du sjøsetter, like før båten/propellene går i sjøen, koble til landstrømmen som vanlig, legg en god ledende kabel neddykket i sjøen, mål mellom propellene og "sjøkabelen" om du kan registrer noen form for spenning ac/dc eller strøm. :pray:

Link to post
Okkaby skrev for 11 timer siden:

Nu vil det bli oppdaga veldig fort om dette problemet fremdeles er der når båten kommer tilbake i båsen. Er kun å sjekke når en tar første badetur til en holme, eller evt hoppe i våtdrakt å dykke ned og sjekke.

Vil da også finne ut om nabo båten har tilsvarende problem på hans propell når han skal på land for vårpuss.

 

Aksel hos meg var i topp stand uten noen antydning til korrosjon. Den byttes kun, da jeg trenger lengre aksling.

Det har hele tiden vært anode på aksling, å den ser ut som den fungere bra.

 

 

Forutsetter at nabobåten drar til samme holme. Bading i havna for å finne ut av hvor de elektriske feilene er ville ikke jeg gjort. 

Link to post
Swingswong skrev for 9 timer siden:

Forutsetter at nabobåten drar til samme holme. Bading i havna for å finne ut av hvor de elektriske feilene er ville ikke jeg gjort. 

Skrev da når han skulle på land for vårpus. Har ikke tenkt å dykke ned til nabo båten.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
navid skrev for 11 timer siden:

Kan det være en idé å prøve dette; Når du sjøsetter, like før båten/propellene går i sjøen, koble til landstrømmen som vanlig, legg en god ledende kabel neddykket i sjøen, mål mellom propellene og "sjøkabelen" om du kan registrer noen form for spenning ac/dc eller strøm. :pray:

Vet jeg faktisk ikke om går/fungere

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Swingswong skrev 1 time siden:

Men om propell og aksling ikke er koblet til jord i din båt må det vel komme av materialforskjeller?

 

 

Da burde det vel ha komt tidligere. Er jo først siden i høst/slutten av sommeren dette har komt. ikke vært noe tidligere.

Bronse å Rustfritt liggeer jo nærme i spennings rekka. Så de to ting bør gå greit sammen.

Men blir sikkert montert en anode på propellmutter denne gang i tillegg til den på aksel.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...