Hulda Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Ok, så da lar man altså propellen få lov til å tære i stykker akslingen. Smart. Lurer på hvor langt unna en martensittisk propellaksling ligger i spenningsrekka i forhold til en messingpropell. Men er det slik menigheten implisitt antar, går ikke akslingen mange sesongene. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Hulda skrev for 5 timer siden: Ok, så da lar man altså propellen få lov til å tære i stykker akslingen. Smart. Lurer på hvor langt unna en martensittisk propellaksling ligger i spenningsrekka i forhold til en messingpropell. Men er det slik menigheten implisitt antar, går ikke akslingen mange sesongene. Nu vil det bli oppdaga veldig fort om dette problemet fremdeles er der når båten kommer tilbake i båsen. Er kun å sjekke når en tar første badetur til en holme, eller evt hoppe i våtdrakt å dykke ned og sjekke. Vil da også finne ut om nabo båten har tilsvarende problem på hans propell når han skal på land for vårpuss. Aksel hos meg var i topp stand uten noen antydning til korrosjon. Den byttes kun, da jeg trenger lengre aksling. Det har hele tiden vært anode på aksling, å den ser ut som den fungere bra. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars Hansen Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Virker som at du har bestemt deg for at feilen ligger hos noen andre, og at alt er i orden hos deg...? Ser ikke for meg hvordan det skal skje, men forklar det gjerne. Skal du ligge permanent med landstrøm uten risiko for tæringsproblemer forårsaket av landstrømmen, kommer du nok ikke utenom noe slikt: https://www.sparelys.no/victron-isolation-transformer-3600w-115-230v Alternativt dra skjøteledningen ombord, og koble rett i den dobbelisolerte laderen din, om du har det... Gjør du dette i tillegg til det Hulda sier, skal du være rimelig trygg. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Okkaby skrev for 9 timer siden: Nu vil det bli oppdaga veldig fort om dette problemet fremdeles er der når båten kommer tilbake i båsen. Kan det være en idé å prøve dette; Når du sjøsetter, like før båten/propellene går i sjøen, koble til landstrømmen som vanlig, legg en god ledende kabel neddykket i sjøen, mål mellom propellene og "sjøkabelen" om du kan registrer noen form for spenning ac/dc eller strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Okkaby skrev for 11 timer siden: Nu vil det bli oppdaga veldig fort om dette problemet fremdeles er der når båten kommer tilbake i båsen. Er kun å sjekke når en tar første badetur til en holme, eller evt hoppe i våtdrakt å dykke ned og sjekke. Vil da også finne ut om nabo båten har tilsvarende problem på hans propell når han skal på land for vårpuss. Aksel hos meg var i topp stand uten noen antydning til korrosjon. Den byttes kun, da jeg trenger lengre aksling. Det har hele tiden vært anode på aksling, å den ser ut som den fungere bra. Forutsetter at nabobåten drar til samme holme. Bading i havna for å finne ut av hvor de elektriske feilene er ville ikke jeg gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Swingswong skrev for 9 timer siden: Forutsetter at nabobåten drar til samme holme. Bading i havna for å finne ut av hvor de elektriske feilene er ville ikke jeg gjort. Skrev da når han skulle på land for vårpus. Har ikke tenkt å dykke ned til nabo båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 navid skrev for 11 timer siden: Kan det være en idé å prøve dette; Når du sjøsetter, like før båten/propellene går i sjøen, koble til landstrømmen som vanlig, legg en god ledende kabel neddykket i sjøen, mål mellom propellene og "sjøkabelen" om du kan registrer noen form for spenning ac/dc eller strøm. Vet jeg faktisk ikke om går/fungere Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Men om propell og aksling ikke er koblet til jord i din båt må det vel komme av materialforskjeller? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Swingswong skrev 1 time siden: Men om propell og aksling ikke er koblet til jord i din båt må det vel komme av materialforskjeller? Da burde det vel ha komt tidligere. Er jo først siden i høst/slutten av sommeren dette har komt. ikke vært noe tidligere. Bronse å Rustfritt liggeer jo nærme i spennings rekka. Så de to ting bør gå greit sammen. Men blir sikkert montert en anode på propellmutter denne gang i tillegg til den på aksel. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
cmb Svart 11.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2022 Virker som ingen hører på gode råd. Hulda er helt på riktig svar. Bytt anoder til alu. Problemet løst. At det er jern topper på prop viser jo alt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2022 Uten at det hjelper trådstarter noe, men her er bilde av en propell hvor feilen lå i nabo-nabo-nabo båten… Den propellen er 3mnd gammel… mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.