Jump to content

Galvanisk korrosjon og koblinger på dieselslanger

espenhogbakk

Recommended Posts

Jeg tenkte å gjøre litt proaktivt vedlikehold og bytte ut dieselslangene som jeg mistenker er originale på min båt fra 1990. I samme slengen blir det installert nytt Racor filter/vannutskiller. Jeg har plukket ut slangene fra en av 2 tanker og hele veien frem til motor, totalt snakker vi ca 20m slanger tur/retur for begge tankene.

Jeg var en tur innom Hydroscand for å kjøpe nye slanger og få de til å presse på fine nye koblinger i endene, men da så jeg at det eneste de hadde å tilby var elforsinket stålkoblinger, mens de gamle ser ut til å være i messing eller liknende. Det fikk meg til å tenke at det sikkert er en grunn til det, som det ofte er på en båt. Elforsinket prøver jeg i hvertfall å unngå å putte inn i båten så langt det lar seg gjøre. Hydroscand kunne ikke tilby messing, men skulle undersøke prisen for syrefaste koblinger.

Det er banjkoblinger på tankene og "skrukoblinger" på kranene.

Spørsmålet er egentlig, hva er vanlig å bruke her? Tankene er laget i syrefast, hvilke materiale bør det være på koblingene, hvem selger eventuelt messing hvis det er å foretrekke?

Leste blant annet dette: "Do not use (internally) Galvanised pipes or fittings for diesel - acids in the fuel can disolve out microscopic particles of Zinc (galvanising) which can cause serious damage to injectors." Usikker på om de koblingene Hydroscand hadde var behandlet på innsiden så det bør jeg I hvertfall undersøke.

Er det andre ting jeg bør vurdere, f.eks bytte ut eanjokoblingene med noe annet?

IMG_7354.jpeg

IMG_7434.jpeg

IMG_7435.jpeg

Redigert av espenhogbakk (see edit history)
espenhogbakk skrev 25 minutter siden:

Greit nok, men jeg ønsker meg optimalt sett et system uten slangeklemmer.

Da er det bare å betale. Rustfrie koplinger, koster fort både 5 å 10 ganger mer enn vanlige stål.

Har de ikke hos hydroscand så hør med feks Tess.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Med små slange/rørdimensjoner som det her er snakk om, er det viktig å bruke rett type slangeklemme om det blir løsningen.

slangeklemmer.jpg.6f480cd59597c8e5113582efa8c5f9da.jpg

(Unnskyld møkkete slangeklemmer, var bare noe brukt jeg i farten fant i roteskuffen.)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ren diesel gir ikke korrosjon, uansett form. Utvendig vil rustfritt mot galv/stål kunne gi korrosjon. Jeg har 'problematikken' grunnet fravær av elektrolytt, derfor ingen korrosjon. Nedstrøms filtrene spiller galv ingen rolle. Oppstrøms ville jeg ikke valgt galv. Der bruker jeg rustfritt eller kobber.

Hulda skrev for 12 timer siden:

Ren diesel gir ikke korrosjon, uansett form. Utvendig vil rustfritt mot galv/stål kunne gi korrosjon. Jeg har 'problematikken' grunnet fravær av elektrolytt, derfor ingen korrosjon. Nedstrøms filtrene spiller galv ingen rolle. Oppstrøms ville jeg ikke valgt galv. Der bruker jeg rustfritt eller kobber.

Hadde håpet du kom på banen her @Hulda, men jeg skjønte ikke helt hva du mente. Hva er nedstrøms? Er det "retur" fra motor til tank? Eller er det alt før filterne og oppstrøms alt etter filterne?

Fravær av elektrolytt er jo greit nok helt til man er i et veldig fuktig tropisk klima osv, kondens på utsiden av tank kan vel også finne på å skje i kalde områder? Eller overtenker jeg dette? Det siste jeg vil skje er jo at jeg får en lekkasje fordi jeg valgte feil materiale på koblingene.

Oppstrøms/nedstrøms. Tenk deg en bekk som renner nedover. Bekken går gjennom filtrene dine. Ser at jeg har skrevet feil :-) Etter filtrene, lenger ned i bekken ligger motoren. Øverst ligger tanken. Så den dieselen som renner fra tanken (oppstrøms) til filtrene vil eventuelle partikler fra galv. bli fanget opp. Nedstrøms filtrene skal det være ren diesel, og der ville jeg ikke hatt galv. Går man til spec. for yrkesbåt, er det spesifisert stålrør hele veien. Den eneste gummislangen som er lov, er en kort bit for å ta opp motorvibrasjon. På lystbåt blir det som regel brukt slanger beregnet for 'marine fuel'. 

Så til kondens på utsiden av tanken. Kondens er i seg selv destillert vann. Ikke egnet for transport av ioner. Hvis overflatene er rene, så kan det kondensere så mye det bare orker, uten at det vil bidra til korrosjon. Hos meg forekommer ikke kondens. Jeg har en 140 liter dagtank i 2 mm AISI 316L som er plassert høyere enn motoren, ikke så mye som et eneste dugg. Tror ikke du skal problematisere dette. Uansett vil det ta årevis før det blir noen greie.

Merk at diesel heller ikke er noen elektrolytt. Det vil følgelig ikke bli innvendig korrosjon i systemet. Herunder banjokoblinger.

Se bildet under. Midt i bildet et firkantrør. Dette er 'sugebrønnen' fra Huldas hovedtank. Hele tanken er malt, med unntak av sugebrønnen. Her er det bart jern, null rust:

20170616_201303.jpg.83275ef59b8c59bd71a4d0571478113f.jpg

Tanken ble sveiset i 1998.

Jeg trives med slangeklemmer selv om presskoblinger ser mer stilig ut. For feilsøking, nødreparasjoner underveis og for å unngå metallisk kontakt mellom nippel og klemme er slangeklemmer bra. Kan også ettertrekkes om noen år hvis det begynner å svette litt i koblingen.

Gode klemmer som ikke trekkes for hardt holder evig. Pleier å trekke til slik at jeg såvidt ser at klemma presser seg inn i gummien. Skrur du for hardt kan slangen sprekke i kanten av klemma.

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...