Jump to content

Bygge flytebrygge, trenger tips.

joergen84

Recommended Posts

Hei. Har planer om og bygge en flytebrygge på ca 6-8 meter lengd og trenger igrunnen noen tips. Ser for meg at rammen blir best i galvanisert stål mtp holdbarhet? Flyteelement lurte jeg på om noen som har tips om og bygge selv? Glassfiber?

Noen som har noen greie tips?

200L fat (blå/hvite tønner) i plast er fine til selvbygg. Men man får kjøpt mye fint idag, i PE. Koster kanskje litt mer, men tid spart og resultatet blir bedre. Tror også man kan få elementene ferdigsveist så du bare snekrer dekket selv, da sparer en jo noe. 

Timmeeh skrev 13 minutter siden:

200L fat (blå/hvite tønner) i plast er fine til selvbygg. Men man får kjøpt mye fint idag, i PE. Koster kanskje litt mer, men tid spart og resultatet blir bedre. Tror også man kan få elementene ferdigsveist så du bare snekrer dekket selv, da sparer en jo noe. 

200l fatene får man vel kanskje gratis enkelte plasser? Men vil ikke stabiliteten bli bedre med noe annet enn runde fat?

Når jeg tenker meg om så kan jo jeg egentlig bare finne en brygge her og bruke samme konstruksjon

Ja jeg har hentet på nærmeste circle K, de får vaskemiddel til vaskehallene på slike fat. Hender seg de ikke har lokk men, det er vel mulig å oppdrive. 

tja, det er vel matematikk det der. Oppdrift og vekt, bredde osv. firkantede elementer gir jo mer oppdrift, men de er jo ikke gratis :p de bruker ofte PE rør i nye brygger også, så runde rør er vel ok. 

Ramme: Rustfritt stål (lett å sveise, holder "evig" og koster mindre enn å kjøpe svartstål og betale for varmgalv. Lett å sveise fast kjettingfester og pullere.

Flyteelementer: Mange gode råd over, fokuser på et design hvor du har oppdrift helt ut i kanten/unngå overheng.

Tok et raskt søk på Finn og avhengig av hvor TS bor(ikke registrert på profilen) så er det mye brukanes til greie priser. Men dette er jo uaktuelt da han ønsker å bygge selv... Men gjenbruk har ihvertfall jeg sansen for, dog ikke når det gjelder matroser. Opptrening tar altfor lang tid, ihvertfall i min alder. Lykke til. 

Jeg har laget flere, og har nå endt opp med en rørkonstruksjon med tredekke. Isopor/styroform gir best oppdrift, men krever en innkledning i tre i vannet, som da blir spist opp av mark. Plastfat synes ikke jeg gir god nok bæring, vi er ofte en gjeng på bryggen under vannsport. Helsveise plastrør er et godt kompromiss.

mms_img1182004784.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...