Jump to content

InReach eller PRB på tur?

Code0

Recommended Posts

Jeg skal seile endel i sommer, lokalt og i utlandet, noen dager til havs. Jeg har bestilt en PRB (GME MT610G PLB personlig nødpeilesender med GPS) i tillegg til den Mob1 jeg allerede har på vesten. Men nå har jeg blitt oppmerksom på Garmin InReach. PRB sender nødsignal via satelitt. Med Inreach kan jeg sende SMS, kan få værmelding også. Kanskje jeg ska bestille inreach i stedet? Hva bruker folket? I mobilområde har jeg jo 4g, og kart world wide har jeg nedlastet på diverse medier, så jeg tenker på nødsendinger og ‘hils hjem’ på crossing. Ser det er abonnement-kostnader på InReach, men det er akseptabelt.

Du kan jo vurdere Garmin gpsmap 86-serien. Da får du en bærbar marinekartplotter og inreach funksjonene. Inreach finnes som månedsabbonnement og årsabbonnement.

Garmin GPSMAP® 86i | Håndholdt maritim GPS 

Jeg har hatt Garmin 66i siden i sommer, og er veldig fornøyd med denne. Men tror ikke denne har mulighet for sjøkart. Kjøpte min nettopp pga inreach muligheten dersom jeg skulle dra på turer (både på sjø og fjell) utenfor mobildekning.

Kommer jo an på hva som er det primære behovet.  Dersom det er å ha en sjanse til å bli reddet dersom du ramler på sjøen under soloseilas utenfor mobildekning - kjøp PLB. Dersom behovet er korte beskjeder til omverdenen - kjøp InReach eller lignende.

Selv ville jeg sagt "ja takk, begge deler"

Ytterstad skrev 14 minutter siden:

Med inreach kan du sende posisjon til MarineTraffic

Takk for info, det visste jeg ikke. Jeg har ikke plukket det opp på Garmins side, men ser det ble omtalt i 2020. Båten min har AIS, men jeg seiler også andres båter. Kanskje ikke så vesentlig for meg, stort sett kona som er interessert, om hun ikke er med.

Vestkystseiler skrev 58 minutter siden:

Dersom det er å ha en sjanse til å bli reddet dersom du ramler på sjøen under soloseilas utenfor mobildekning - kjøp PLB.

Den ser jeg ikke helt. PLB må aktiveres manuelt, det må inreach også. InReach signalet går ikke direkte til en nasjonal / statlig redningssentral. Men jeg antar InReach-sentralen videresender ganske kjapt. Eller har du mer utfyllende info? Som mannoverbord bruker jeg MOB1, som sender på VHF og dukker opp på AISmottakere i nærheten. Jeg seiler ikke solo.

Trond123 skrev 26 minutter siden:

Det vil så være redningssentralen som koordinerer/ er ansvarlig for videre respons

Det er sånn jeg også oppfatter det. Og om jeg i tillegg sender en sms/ epost til noen kontakter på land kan de kjapt kontakte myndighetene og bekrefte situasjonen.

Benji skrev 11 minutter siden:

Inreach via en annen sentral = lengre varslingsvei.

Jeg forstår fra tidligere innlegg at du har innsidekjennskap til Kystradioen. Hvordan blir alarmer fra InReach-sentralen håndtert hos HRS? Jeg ville jo tro at med mulighet for toveis- kommunikasjon er det enklere å avklare situasjonen. Jeg liker tanken av toveis, at man får bekreftelse på at ting er mottatt og at det blir tatt action i andre enden. MOB er jo et scenario, da er det nok vanskelig å ‘chatte’ noe særlig, men masteknekk, medic og andre problemer må det være greit å kunne kommunisere om? Eller havner alle InReach- alarmer i spam-filteret hos HRS?

Code0 skrev 5 minutter siden:

Jeg forstår fra tidligere innlegg at du har innsidekjennskap til Kystradioen. Hvordan blir alarmer fra InReach-sentralen håndtert hos HRS? Jeg ville jo tro at med mulighet for toveis- kommunikasjon er det enklere å avklare situasjonen. Jeg liker tanken av toveis, at man får bekreftelse på at ting er mottatt og at det blir tatt action i andre enden. MOB er jo et scenario, da er det nok vanskelig å ‘chatte’ noe særlig, men masteknekk, medic og andre problemer må det være greit å kunne kommunisere om? Eller havner alle InReach- alarmer i spam-filteret hos HRS?

Hvordan sentralen som tar I mit fra Inreasch jobber videre har jeg ikke kjennskap til dessverre  

Men den blir ett ledd ekstra, og haster det inn i ..   Nød, så er PLB raskere varsling. 

I Norge havner PLB hos HRS på lik linje som en EPIRB ville.

HRS tar selvsagt ALLE henvendelser alvorlig, og sjekker de ut.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Benji skrev 9 minutter siden:

Men den blir ett ledd ekstra, og haster det inn i ..   Nød, så er PLB raskere varsling. 

Jeg tenker båten har en EPIRB, jeg tenker å kjøpe noe for privat bruk langs kysten, nordsjøen og Biscaya / Middelhavet. Da er kommunikasjon med heimen et poeng, at kona kan følge med underveis. Jeg seiler ikke solo, så med MOB tenker jeg båten må kunne varsle land, og jeg kan gi detaljert info for å gjøre søket enklere. Da er jo Mob1 fin. Vil ta med InReach på charteroppdrag der båten er minimalt utstyrt. Skal jeg over Atlanteren vil jeg ta ny vurdering.

Code0 skrev 24 minutter siden:

Jeg tenker båten har en EPIRB, jeg tenker å kjøpe noe for privat bruk langs kysten, nordsjøen og Biscaya / Middelhavet. Da er kommunikasjon med heimen et poeng, at kona kan følge med underveis. Jeg seiler ikke solo, så med MOB tenker jeg båten må kunne varsle land, og jeg kan gi detaljert info for å gjøre søket enklere. Da er jo Mob1 fin. Vil ta med InReach på charteroppdrag der båten er minimalt utstyrt. Skal jeg over Atlanteren vil jeg ta ny vurdering.

Med EPIRB er du selvsagt veldig godt dekket - da hadde jeg nok vurdert Inreach.

MOB varsler ikke land - den lille runde til vesten du har? - men nærliggende fartøy som er innenfor dekningsområdet, og som har AIS mottaker ombord.

Med EPIRB som du har - du har selvsagt også VHF - da erd u godt dekket.

Inreach da som ett ekstra hjelpemiddel.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på det enkleste: Den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær. Er været fint, faller man ikke ut av cockpit. Det skal faktisk litt til.

Det er uansett forbudt å gå frem på dekk om man er alene på vakt.

Faller man over bord alene om natta, er man så godt som død uansett.

Bruk fornuft, så går det bra.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev 42 minutter siden:

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt.

Hei, da er vi enige. Jeg har en AIS / VHF nødsender, Mob1 heter min. InReach er en satelittbasert tjeneste, billigversjon av satelittkommunikasjon, ikke tale, men SMS. Sender nødmelding til en sentral, som så må videre til en nasjonal hovedredningssentral. Det jeg liker med InReach er muligheten for toveiskommunikasjon, og man kan sende 'hilsen hjem', og få SMS tilbake. Jeg har mer bruk for det, og den virker som en PLB, den må også betjenes manuelt når du ligger i vannet. Som sagt tidligere er jeg aldri alene om bord, da må jeg tenke meg om på nytt.

Har inreach i 86xx serien.
Opplever at den fungerer godt. Grunnen til at valget falt på den var muligheten for toveis kommunikasjon, bruksområder utenfor ren nød og at den både kunne brukes til sjøs og andre steder der mobilsignalene er dårlig.

For kun havseiling og kun alarm ville jeg valgt noe annet. Men en helhetsvurdering ble at den var grei nok til alt.
Kjøper du marineutgaven følger det med en stand så du kan montere den som en ekstra kartplotter, det synes jeg var en fin detalj.

Enzo skrev for 1 time siden:

snakkes det faktisk litt om hvordan håndteringen ble ved bruk av Inreach, han her mastet av midt i atlanteren 

Takk for at du deler denne, jeg får gå gjennom all podcastene hans. Nå synes jeg det definitivt er bedre med toveis kommunikasjon enn bare å aktivere en EPIRB. 
jeg har den kraftigste boltsaksen jeg fant på Claes ohlson, den klipper wire, man kan ta med saksa si til nærmeste rigger og prøve å kappe en bit.

Takk for tips @Enzo

Code0 skrev for 6 timer siden:

Takk for at du deler denne, jeg får gå gjennom all podcastene hans. Nå synes jeg det definitivt er bedre med toveis kommunikasjon enn bare å aktivere en EPIRB. 
jeg har den kraftigste boltsaksen jeg fant på Claes ohlson, den klipper wire, man kan ta med saksa si til nærmeste rigger og prøve å kappe en bit.

Enig. Ble enda mer fornøyd med å ha kjøpt denne nå. 

Code0 skrev for 15 timer siden:

Man må gjerne teste å kutte, jeg har prøvd med den store blå som vi kjøpte på Biltema for noen år siden, med 12mm vire på rigg så innbiller jeg meg at det er umenneskelig å kutte i harde forhold på dekk, jeg testet på 6mm og det var ikke akkurat som å klippe i smør for å si det mildt.
Vi har batteridrevet vinkelkutter med 2 batterier ombord som jeg tror skal gjøre susen om det som ikke skal skje skjer 

Redigert av Enzo (see edit history)
Enzo skrev 8 minutter siden:

Vi har batteridrevet vinkelkutter med 2 batterier ombord som jeg tror skal gjøre susen om det som ikke skal skje skjer 

Skal jeg over et hav igjen så hadde jeg nok kjøpt noe tilsvarende. Nå ligger saksen ombord pga sikkerhetskrav på regatta. Vært brukt til å klippe hengelåsen til jolla, det er det eneste. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...