Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

 

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på det enkleste: Den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær. Er været fint, faller man ikke ut av cockpit. Det skal faktisk litt til.

Det er uansett forbudt å gå frem på dekk om man er alene på vakt.

Faller man over bord alene om natta, er man så godt som død uansett.

 

Bruk fornuft, så går det bra.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

 

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på det enkleste: Den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær. Er været fint, faller man ikke ut av cockpit.

Det er uansett forbudt å gå frem på dekk om man er alene på vakt.

Faller man over bord alene om natta, er man så godt som død uansett.

 

Bruk fornuft, så går det bra.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

 

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på det enkleste: Den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær. Er været fint, faller man ikke ut av cockpit.

Og det er uansett forbudt å gå frem på dekk om man er alene i cockpit.

Faller man over bord alene om natta, er man så godt som død uansett.

Bruk fornuft, så går det bra.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

 

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på det enkleste: Den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær, og det er forbudt å gå frem på dekk om man er alene i cockpit.

Faller man over bord alene om natta, er man så godt som død uansett.

Bruk fornuft, så går det bra.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

 

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på at den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær, og det er forbudt å gå frem på dekk om man er alene i cockpit.

Faller man over bord alene om natta, er man så godt som død uansett.

Bruk fornuft, så går det bra.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

 

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på at den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær, og det er forbudt å gå frem på dekk om man er alene i cockpit.

Faller man om bord alene om natta, er man så godt som død uansett.

Bruk fornuft, så går det bra.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

 

Før langtur vurderte jeg masse tekniske løsninger opp og ned i mente, men falt til slutt på at den som sitter vakt skal ha på sikkerhetsline dersom det er dårlig vær, og det er forbudt å gå frem på dekk om man er alene i cockpit. Unngår man å falle over bord i utgangspunktet, er mye gjort.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Problemet er at det kan være båter like i nærheten som ikke vet at alarmen går.

Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hva du trenger avhenger litt av hvem du ønsker å bli reddet av, og om du seiler solo eller har mannskap med.

 

Med et satellittbasert system er det HRS som koordinerer aksjonen og sender det som er tilgjengelig til lokasjonen. Om du heller ønsker å bli reddet av fritids- eller yrkesfartøy i nærheten, ville jeg vurdert noe slikt. Den sender DSC og AIS-alarm. Men da er du avhengig av at noen er nær nok til å plukke opp signalet, ellers er du ille ute. Fungerer kanskje best om det er flere om bord som kan våkne av DSC-alarmen om du faller over bord.

 

Jeg ville prioritert slik:

Soloseilas: Både AIS/VHF-alarm OG PLB på vesten.

Seilas med mannskap: AIS/VHF-alarm på vesten og EPIRB til skuta.

 

Eller aller best: Sikkerhetsline til deg selv og EPIRB til skuta.



×
×
  • Create New...