Jump to content

InReach eller PRB på tur?

Code0

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

nå har jeg hatt denne noen uker:    https://www.garmin.com/nb-NO/p/765374 

Var litt frem-og-tilbake med å få installert riktig app må mobilen for kommunisere via enheten. Denne (Mini2) er ny av året og Garmin info ikke oppdatert for en mnd siden. Den er bitteliten, veier litt over 100 g, klokke med lenke er tyngre, klokke med rem er lettere ifg kjøkkenvekta. størrelse eks antenne som en fyrstikkeske. Da er det knotete å sende SMS, som å pile fra bokstav til bokstav på de første mobilene. Sende via appen er enklere. Ser nå at ombord er ikke vekt og størrelse så marginal så skulle jeg kjøpt en i dag hadde jeg sett nærmere på inreach explorer (selv om jeg ikke trenger kart-delen). I sekken på fjellet eller på mountain - bike'n hvor vekt er essensielt så er den grei. Trenger nok litt trening i å bruke denne riktig med app og 'min side' etc. Tenkt bruk er å sende pos hjem regelmessig (fra hvert minutt til hver 4. time) når jeg er utenfor kysten / 4G. Fleksibelt abonnement, kan stoppes i måneder uten bruk. Ingen årsavgift som det er på EPIRB.

image.png

Code0 skrev 1 time siden:

Fleksibelt abonnement, kan stoppes i måneder uten bruk. Ingen årsavgift som det er på EPIRB.

Fin oppdatering.
Er det slik at det står en SIM-kort i denne eller melder man seg bare inn/ut på nett og ikke trenger noen store oppstartgebyrer osv slik det er på IridiumGO

Enzo skrev 33 minutter siden:

Fin oppdatering.
Er det slik at det står en SIM-kort i denne eller melder man seg bare inn/ut på nett og ikke trenger noen store oppstartgebyrer osv slik det er på IridiumGO

takker.

Står ikke noe SIM kort i denne. Apparatet har en unik identitet og du registrerer et abo hos Garmin. Det kan startes og stoppes, og det er tre pris-kategorier billig - dyrere - dyrest avhengig av hvor mange 'SMS'er' du vil sende. Trykker du på den røde knappen går det SOSmelding til Inreach sentralen i Canada, og de loser den videre til riktig geografisk område. da kan du kommunisere om hva som har skjedd, de kan varsle at skip er omdirigert og vil være der om seks timer osv. Men jeg tenker jeg mest  får bruk for å sende posisjonsoppdateringer til heimen. Så jeg tenker dette er en mer fleksibel toveis sak enn en personlig PLB som går kun en vei. Jeg har mnd abo med et antall meldinger og betaler vel under 200 kr/mnd. Går du over kvota fungerer det allikevel, men blir dyrere. Den regninga tar du gjerne om du sitter vest av Azorene uten mast...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...