Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Vet ikke hvem som sveiset tanker for NordWest båtene, eller hvilken materialkvalitet den tanken er laget av, men min erfaring og det fagmiljøet jeg har hatt rundt meg siste 40 år har erfart at det statistisk er krevende å sveise aluminium og aluminiumlegeringer som har stått i diesel eller olje i 38 år.... ja, du kan få det tett, men røntgenbildene ser ikke bra ut og når du har mye porer i sveisen så blir det fort 50/50 om du får en ny lekkasje etter kort tid.
Kan du ta kostnaden uten at det svir for mye ville jeg byttet til ny og følt meg trygg på sjøen med barn og gode venner ombord.

Det er noe eget ved å ha drivstoffsystemet i orden :thumbsup:

Aluminium er utsatt for korrosjon, ofte veldig lokalt. Sjekk godt under festeband og kontaktpunkter. Er det flat bunn bør du også sjekke sveisene i bunnen ekstra godt.

Uttapping i bunn er veldig kjekt, men det er også en risiko. For egen del er jeg tilhenger av V-bunn på tanken og stigerør i stedet for tapping i bunn på båter som skal gå i åpne farvann.

dieselfan

dieselfan

Vet ikke hvem som sveiset tanker for NordWest båtene, eller hvilken materialkvalitet den tanken er laget av, men min erfaring og det fagmiljøet jeg har hatt rundt meg siste 40 år så er det statistisk krevende å sveise aluminium og aluminiumlegeringer som har stått i diesel i 38 år.... ja, du kan få det tett, men røntgenbildene ser ikke bra ut og når du har porer i sveisen så blir det fort 50/50 om du får en ny lekkasje etter kort tid.
Kan du ta kostnaden uten at det svir for mye ville jeg byttet til ny og følt meg trygg på sjøen med barn og gode venner ombord.

Det er noe eget ved å ha drivstoffsystemet i orden :thumbsup:

Aluminium er utsatt for korrosjon, ofte veldig lokalt. Sjekk godt under festeband og kontaktpunkter. Er det flat bunn bør du også sjekke sveisene i bunnen ekstra godt.

Uttapping i bunn er veldig kjekt, men det er også en risiko. For egen del er jeg tilhenger av V-bunn på tanken og stigerør i stedet for tapping i bunn på båter som skal gå i åpne farvann.

• Create New...