Jump to content

Raymarine. Kan Jeg få information fra kartplotter til st60 tridata via Seatalk?

Moas-ark

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte raymarine element7s i den tro at jeg kunne koble den opp mot Ipad. Det viser seg jo ikke å gå ? Fra før har jeg autopilot st 6002 som jeg håper jeg kan koble mot plotter med seatalk. Det jeg da lurer på, kan jeg koble en st60 tridata til autopilot og da få info fra plotteren på den? Dybde og hastighet?  Eller finnes det en annen bedre løsning for å få info ut til cockpit, uten å måtte legge opp to punkter til elementen? 

Hei,

Mulig du bør omformulere spørsmål.

Forstår jeg deg rett om du ønsker data fra plotter to steder og ser etter alternative måter å få det på?
Får plotteren dybde og hastighet fra ekkolodd og knopmåler?

Hvis den kun henter det fra kart og gps kan du vel bare bruke en iPad med passende app?

Hvis du ønsker alt inn på plotter så kjøper du en converter til seatalk (nmea0183 til nmea2000, husker ikke hva raymarine nettet heter). Så kan du etterpå kjøpe en yacht device sak (husker ikke navn) som sender fra nmea2000 ut på wifi. Derfra kan du installere app på iPad som viser info fra instrumentene via wifi. 

muligens enklere veier, men dette burde vel fungere. 

Hei og takk for svar! Det var nok dårlig formulert. Det jeg var ute etter var å få info om hastighet og dybde ut i cockpit på billigste måte, siden det ikke gikk å speile på ipad. Det viser seg å være vanskelig og dyrt og uansett bli en dårlig løsning. Element S er den plotteren til Raymarine som mangler de fleste finesser, motsatt av hva jeg fikk inntrykk av da jeg kjøpte den. Jeg endte med å bytte til Aixom, fikk en veldig god innbyttepris hos Tel-Rad i Fredrikstad 

Bitteliten skrev 46 minutter siden:

Du kan få infoen til ipad ved å koble en yact device inn i STng nettet. Om du har ST nett må du ha en st stng converter

https://seatronic.no/yacht-devices-ydwg-02r-nmea2000-wifi-gateway-seatalkng

men problemet er jo løst når du byttet plotter ?

Ja, problemet løst ?. Mellomlegget til ny plotter ble mindre enn hva jeg måtte ut med for for alle de andre dingsene og overgangene, for å ikke snakke om all knoting jeg ikke har greie på. ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...