Jump to content

Nye seil til seilbåten hvilke seilduk?


Jan Øivind

Recommended Posts

Hei, jeg er i markedet for nye seil til en Hanse 400, primært for turseiling så ser for meg cruising laminat, har forhørt meg med hvilke seilduk som brukes av Boding. DCX UVM duk fra dimension polyant og CDX Pro duk fra contender sailcloth. Er det noe forskjell, fordelel på den ene vs den andre? Noen som vet hvilke seilduk i cruising laminat som brukes av Aker seil? Tilbudene på storseil og selvslående fokk ligger på rundt 80-90k.

Redigert av Jan Øivind (see edit history)
Link to post

Du må lese reglene for poste på dette Forumet og endre overskriften din slik at den er beskrivende og følger reglene. Du kan redigere i 2 timer etter posting.
Lurt å ta med i overskriften at dette er seilbåtrelatert. Tenk på søkbarhet og de som bare skummer gjennom overskriftene... 

Moderator stenger ofte tråder som bare er ett ord.

https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet

 

Forslag:  Hanse 400 turseil - hvilken seilduk brukes i cruising laminatene ?

Link to post

Alle seilmakere kan sy seil til din båt. De produsentene du nevner er mye brukt. Snakk med din lokale seilmaker så skjønner hen hva du er ute etter og så får du tilbud iht det. Noen er veeeldig opptatt av laveste pris, da får du det. Det er like mange arbeidstimer i å sy en billig og en dyr duk (omtrent), så lavere pris = billigere duk. Noen er opptatt av lang levetid, noen skal jorda rundt og opptatt av UV-motstand, noen seiler bare i bris og skal ikke / vil ikke reve, andre seiler stadig til Shetland og skal ha noe som fungerer i mye vind og mye sjø. Noen har rullestor, noen har slab reef. Og så velger seilmakeren en pakke som han mener vil svare på oppgaven, og som er så billig at han kan få jobben. Det er vel fire dukveverier på kloden (sa seilmakeren min sist vi hadde en slik diskusjon), så alle produsenter har tilsvarende produkter. Hanse 400 er ikke noe spesialoppdrag. Velg seilmaker i nærheten av der båten ligger, så er det hjelp å få om du skulle trenge det etter en uværsnatt...

Et kjapt søk så fant jeg en relevant tråd: (du kan jo legge et oppfølgings-spørsmål i den tråden, høre hva @bjorngb endte opp med).

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Som allerede nevnt, så kan alle kjente seilmakere sy nye seil til deg. Men prisforskjellen på støpte seil vs seil i laminatduk er blitt betraktelig mindre de siste årene.

Min Hanse 400 har fått ny genoa og storseil fra UK sails (ny fokk står på ønskeliste, men må få kontroll på restskatt først 😅) Er godt fornøyd med både service, pris og endelig resultat. At det står made in Norway på storseilet er heller ingen ulempe. 
https://www.uksailmakers.com/lofts-europe/oslo-norway

 

 

Men snakk med flere, og velg den som gir deg best magefølelse.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post

det jeg i utgangspunktet lurte på var om det var noen forskjell på de dukene jeg nevnte... siden det er primært turseiling hele året både med et og to rev så blir det crusing laminat fremfor super high tech...crusinglamanat tilbudene spriker litt selv med samme type seil, crusing laminat. Gran seil ha gitt et tilbud på 125k, noe som er fullstendig uaktuelt når de bruker samme duk som boding tilbyr for 86k inkl. moms. Er i dialog med Aker seil som har forespeilet en pris på 80-90k uten at jeg har fått et tilbud tilsent, venter det på mail de nærmeste dagene. Elvstrøm er uaktuelt uansett pris siden servicen de tilbydde når jeg kjøpte komplett seilpakke med rulle til forseilet var helt ræva for å si det rett ut. 

Link to post
Jan Øivind skrev 5 minutter siden:

forskjell på de dukene jeg nevnte

Du finner vel god dokumentasjon på respektive hjemmesider. Hver duk kommer vel i forskjellige ‘tykkelser’, så når vi ikke vet mer så blir det ‘hva er forskjellen på en båt levert med volvopenta, og en annen båt fra en annen båtprodusent levert med Yanmar…

Link to post
Code0 skrev for 7 timer siden:

Alle seilmakere kan sy seil til din båt. De produsentene du nevner er mye brukt. Snakk med din lokale seilmaker så skjønner hen hva du er ute etter og så får du tilbud iht det. Noen er veeeldig opptatt av laveste pris, da får du det. Det er like mange arbeidstimer i å sy en billig og en dyr duk (omtrent), så lavere pris = billigere duk. Noen er opptatt av lang levetid, noen skal jorda rundt og opptatt av UV-motstand, noen seiler bare i bris og skal ikke / vil ikke reve, andre seiler stadig til Shetland og skal ha noe som fungerer i mye vind og mye sjø. Noen har rullestor, noen har slab reef. Og så velger seilmakeren en pakke som han mener vil svare på oppgaven, og som er så billig at han kan få jobben. Det er vel fire dukveverier på kloden (sa seilmakeren min sist vi hadde en slik diskusjon), så alle produsenter har tilsvarende produkter. Hanse 400 er ikke noe spesialoppdrag. Velg seilmaker i nærheten av der båten ligger, så er det hjelp å få om du skulle trenge det etter en uværsnatt...

@Code0 - ville bare si at det var et veldig lærerikt/instruktivt innlegg :thumbsup: (selv for en som er grønn på seil, men som setter veldig pris på en seiltur...)

Link to post

Det er en ganske krevende øvelse å gå 'dypt' ift valg av seilduk for å ta et kunnskaps-kvalifisert valg. Jeg gjorde et forsøk for et par år siden. Det finnes _noe_ publisert uavhengig informasjon/studier om ulike seilduker, men stort sett så blir man hensatt til de ulike produsentenes selvforherligende ord og egenrapporter på ymse forum. 

 

For min del så endte det opp med  Dimension Polyant sin Dacron 'All purpose' for turseileren (tykkelse tilpasset størrelse på båten) samt Dimension Polyant sin 'Flex' på regattabåten. UK Hovdan skar og sydde turseil, mens jeg fikk en spesialist på typen regattabåt hos Ullman Sails i det store utland til å sy regattaseilene. 'Flex' brukes også til turbåter, og har den fordelen at den ikke må skjæres tri-radialt for å oppnå samme egenskaper som man ofte må skjære tri-radialt for å oppnå samme egenskaper for mange andre laminat-duker. Altså billigere å produsere. 

 

Når det er sagt så tror jeg du gjør så mye som du kan ved å hente inn ulike tilbud og jobbe ut fra disse og ut fra seilmakeren sin forståelse av hva det er du trenger. Og chatte litt på ymse forum :-) 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Jeg ser at du er skeptisk til Elvstrøm. Selv handler jeg der først og fremst fordi jeg har god kontakt med folkene der og pga lokal servicemulighet. Når det gjelder problemer som kan oppstå kommer disse oftest av dårlig kommunikasjon mellom kunde og leverandør. Det er viktig å følge opp med spørsmål, sjekke alle mål, diskutere fasong, rev, spiler, slitestyrke/pris/vekt grundig hele veien. Da går det som regel ikke feil.

 

Størst mulighet for feil kommer hvis man bare plugger inn båttype i et skjema og velger det rimeligste tilbudet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
7 hours ago, Sun Flyer said:

Jeg ser at du er skeptisk til Elvstrøm. Selv handler jeg der først og fremst fordi jeg har god kontakt med folkene der og pga lokal servicemulighet. Når det gjelder problemer som kan oppstå kommer disse oftest av dårlig kommunikasjon mellom kunde og leverandør. Det er viktig å følge opp med spørsmål, sjekke alle mål, diskutere fasong, rev, spiler, slitestyrke/pris/vekt grundig hele veien. Da går det som regel ikke feil.

 

Størst mulighet for feil kommer hvis man bare plugger inn båttype i et skjema og velger det rimeligste tilbudet.

Problemet er vel at 50k ikke er nok for at Elvstrøm yter service på nivå med noen som bruker 200k. Jeg kjenner til saken, og den er reell. De var ikke villige til å hjelpe til med å ta mål, selv om båten lå 15 min kjøring unna Elvstrøm i Tønsberg. Hva er da vitsen med lokal servicemulighet? Aker seil, har jeg en helt annen erfaring med. Kjempehyggelig og serviceinnstilt, selv om jeg bare la igjen 1000-lapp. Moralen i saken med Elvstrøm er vel at dersom man behandler alle som om hver kunde var den siste, er sjansen for at man handler igjen lik 99%. I dette tilfellet er nok sjansen for gjensalg lik null. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Sun Flyer skrev for 6 timer siden:

Når det gjelder problemer som kan oppstå kommer disse oftest av dårlig kommunikasjon mellom kunde og leverandør. Det er viktig å følge opp med spørsmål, sjekke alle mål, diskutere fasong, rev, spiler, slitestyrke/pris/vekt grundig hele veien. Da går det som regel ikke feil.

 

Ja, jeg er helt enig i at det er kommunikasjonen som er utfordringen og løsningen.

 

Som amatør forventer jeg at det er seilmakeren som har kompetansen og er ansvarlig for å innhente nok informasjon til å kunne levere et seil som passer båten. Jeg bestilte for noen år siden nye seil, ikke de rimeligste, fra en av leverandørene nevnt i denne tråden. Han kjente båttypen, hadde standardmålene, men trengte et par kontrollmål, i tillegg til at vi hadde en samtale om under hvilke forhold jeg oftest seilte, og hva jeg skulle ha av rev, spiler, o.l. Da seilene omsider ble levert, et par måneder senere enn lovt, passet de ikke. Forseilet ble returnert og tilpasset hele fem ganger før det passet slik at de kunne trimmes sånn noenlunde, og hele sesongen gikk.

 

Så er spørsmålet, var det mitt ansvar å "følge opp med spørsmål, sjekke alle mål, diskutere fasong, rev, spiler, slitestyrke/pris/vekt grundig hele veien"? Vi hadde diskutert duk-alternativer, hvilke mål han trengte, hva slags type seiling seilene skulle brukes til (fasong), antall rev, o.s.v. Hvis noe fortsatt var uklart for seilmakeren, var det ikke hans ansvar å få avdekket det som var uklart? Det var han som satt på kompetansen, det var han som visste hva som var viktig å vite for å kunne produsere det.

 

Derfor er det viktig å finne en seilmaker som tar denne kommunikasjonen på alvor, og som tar, og følger opp, det ansvaret han tross alt har som profesjonell.

Link to post

La nå ikke dette blir en ren skitt kasting trå om hvem og hva som er best... Store navn som elvstrøm, north sails, UK sails ect. Har ofte egene proprietær seilduker, ogka se ut som de også tar seg saftig betalt for disse selv om mindre aktører som Aker seil, Peter Høeg seil ol. Leverer like bra seil til en mye mer spiselig pris. Har pratet litt med forskjellige og spurt om hva forskjellen er mellom de proprietære seildukene og contender sailcloth og dimension polyant er veldig liten og de har ganske lik oppbygging, og nå idag så er de vel så bra som de proprietære dukkene slik jeg har forstått det. Er nesten som med merkeklær at du betaler for logoen... Så langt så ligger North Sails i ledelsen der med et tilbud på ikke mindre enn 208k (CL duk NPL touring, ikke fancy 3Di) for storseil og selvslående fokk til hanse 400... Må ærlig innrømme at jeg ble paff... 

Link to post

Jeg har selv ny fokk i bestilling. Sjekket priser og materialer fra hhv Høeg, North, UK, Gran, Elvstrøm og Doyle. Høeg og North endte klart i hver sin ytterkant av prisrange, men jeg valgte Doyle denne gangen. Dette pga en kombinasjon av produktets egenskaper og respons fra seilmaker underveis i prosessen. Hadde pris ikke spilt noen rolle ville jeg helt klart valgt 3Di, men her var prisforlangende ca 150.000 for ei fokk... :eek:

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

I takt med utviklingen av nye typer seil og duk er det blitt stadig vanskeligere for "vanlige folk" å finne riktig seil for akkurat ditt bruk. Flere av de etablerte leverandørene har vel også utviklet en viss arroganse overfor kundene, noe som gir seg utslag i lang responstid på eposter, tendens til å pakke inn produktene i intetsigende, vanskelige navn på duk og generelt lite nærhet til kundens hverdag og behov. Jeg har selv god erfaring med Stavanger seilmaker. Ny, ambisiøs aktør som lytter til kunden og gir god info om kvalitet og alternativer. Det er bra for oss kunder at de etablerte får ny og frisk konkurranse. 

Redigert av W27 (see edit history)
Link to post
24 minutes ago, Framtia said:

Jeg har selv ny fokk i bestilling. Sjekket priser og materialer fra hhv Høeg, North, UK, Gran, Elvstrøm og Doyle. Høeg og North endte klart i hver sin ytterkant av prisrange, men jeg valgte Doyle denne gangen. Dette pga en kombinasjon av produktets egenskaper og respons fra seilmaker underveis i prosessen. Hadde pris ikke spilt noen rolle ville jeg helt klart valgt 3Di, men her var prisforlangende ca 150.000 for ei fokk... :eek:

Hvilken duk endte du opp med fra Doyle? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...