Relasjonsbyggern Startet 14.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2022 Jeg kjøpte en båt til junior, den har langstammet motor, og jeg ser at plate over propell er ca 5-6 cm lavere enn laveste punkt på båten som er en glassfiberbåt. Hva fordeler eller ulemper har dette? Båten er laget for lang stamme, selv om den allerede er bygget opp med en tre klosse. Kan man bare heve motor mer for å få denne platen på motor i flukt med båt, eller er ikke det noe man trenger å tenke på? Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2022 En ulempe med for lavt montert motor er at du får en vannsprut rett i været bak motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2022 Det kommer litt an på skrogformen på båten. Blir en balansegang mellom tilstrekkelig kjøling av motor, minimal motstand i vannet, økt fart og grep for propellen. Har juniors båt planende skrog? I så fall bør «kavitasjonsplata» flukte med laveste punkt der akterspeil møter bunn/kjøl, som et utgangspunkt. I enkelte tilfeller kan motoren stå litt lavere, i andre tilfeller litt høyere, dette er noe du nesten må prøve ut selv for å finne ut hva som gir best fart og hva som fører til at propellen suger minst luft. Poenget er at motoren må få nok kjøling, undervannshuset gi minst mulig motstand og at propellen skal få tilstrekkelig tak i vannet under alle forhold. Så har poden planende skrog spørs det om ikke det hadde vært bedre med en annen motor, tilpasset den originale stammelengden som kreves. Kavitasjonsplata 5-6cm nedenfor alterspeilet fører til mye unødvendig motstand/friksjon og vannsprut for et planende skrog. Er båten av litt større type, rund i bunnen (svinger opp litt akter, gjerne med langsgående kjøl og ikke-planende skrog) kan fint kavitasjonsplata/motoren stå lavere. Da når propellen bedre ned i vannet, selv i bølger. Du kan til en viss grad øke høyden av akterspeilet med treklosser, men blir det for høyt uten tilstrekkelig avstiving blir motoren hengende ustabilt på akterspeilet, og veien til mistet motor er kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Relasjonsbyggern Svart 14.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2022 Her er bilder slik det er . Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2022 Les og lær av det @Hakkannenskriver Vil generelt si at det alltid er lurt å opplyse om hvilken båt og motor det gjelder... Det, for å få et best mulig svar, uten og gå veien om en mengde irrelevante kommentarer og råd. I ditt tilfelle, fordi bildene dine er meget gode, kan en gjenkjenne båt og motor. Ved heving av motor så husk at det også er et sikkerhetsspørsmål. Festeskruene må få skikkelig plass og du bør ha en egnet metall eller plastplate som gir godt feste for tallerkenskivene og gi høy friksjon alternativt ha en stoppekant over skivene. Fartsmessig kan du i beste fall tjene en knop om du gjør alt annet riktig. Slik motoren er montert nå kan du kjøre med folk i baugen uten at det suger luft, og du kan ha full fart i sving. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 (redigert) Relasjonsbyggern skrev for 12 timer siden: Jeg kjøpte en båt til junior, den har langstammet motor. Båten er laget for lang stamme. På bildene ser det ut som det du sier ikke stemmer. Sikker på at motoren har lang stamme, og ikke ekstra lang? Om du ikke er sikker kan du måle dette. På motoren skal du måle fra der du setter motoren nedpå til kavitasjonsplaten. (Den platen som er over propellen). Målene er circa: Kort: 38 cm Lang: 52 cm Ekstra lang: 64 cm Du kan også måle tilsvarende på båten, for å sjekke hvilken motorlengde den er beregnet for. Redigert 15.Februar.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Dette er vel en mindre Selva-motor, tror ikke man fikk disse i ekstra lang. Men de hadde litt andre standardmål enn andre merker.... Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 På jolla bør dette være akkurat som det er. Hensynet til 'godt grep i vannet' veier tyngre' enn å toppe topphastigheten med noen tiendedel av en knop, og risikere at motoren ruser ut om du tar en brå tørn. Do not fix what is not broken. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Utrolig hva dere vet ut i fra TS sine bilder. Jolle og Selva-motor. Kanskje greit at TS opplyser om merke og størrelse (HK) på motor, og merke og størrelse på båt, slik at de av oss som ikke er så synske kan få et bedre innblikk i oppsettet, og ut i fra det gi noen råd til TS. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Hvis ikke du har prøvd båten enda ville jeg begynt med det. Går den greit har du jo egentlig ikke noe problem. Jeg har sett båter der motoren en (9,9) var montert for lavt og båten gikk da ikke i plan, så det kan være en stor ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
Relasjonsbyggern Svart 16.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2022 Dette er en Hobby 345 med Suzuki DF9,9B motor. Dobbeltskroget båt som skal være ca 120 kg ifølge leverandør. Motor skal ha blitt justert på ytelse, men det vet jeg ikke. jeg ønsker en trygg båt og er ikke så opptatt av fart, men har også tilgang på en venn som kam lage ny akterspeil plage i syrefast med stopplist så motor da kommer i riktig høyde. Men er det det behov å verdt det, det lurer jeg på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2022 (redigert) Montasjen på din båt er ikke helt feil. Den kan brukes som den er, men siden jeg er glad i å kjøre tur med rattjolle so ville jeg har rigget om fordi det hadde tatt meg 2 timer og resultatet ville blitt enda bedre, ikke først og fremst fart, men målbart på forbruk i nesten toppfart alene i båten.. og da varer tanken enda en time.... Kan du dele bilde av hvordan motoren sitter på skroget sett fra brønnen på båten? Utifra bildene ville jeg tippet at undersiden av antikavitasjonsplaten er ca 35mm under kjøllinjen på båten. Du oppgir 5-6 cm, har du målt det med en 2m lang planke eller rettholt ? Redigert 16.Februar.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2022 Som du ser på bildet så er du ikke alene om å ligge litt dypt.... Sitér dette innlegget Link to post
Relasjonsbyggern Svart 16.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2022 dieselfan skrev for 2 timer siden: Montasjen på din båt er ikke helt feil. Den kan brukes som den er, men siden jeg er glad i å kjøre tur med rattjolle so ville jeg har rigget om fordi det hadde tatt meg 2 timer og resultatet ville blitt enda bedre, ikke først og fremst fart, men målbart på forbruk i nesten toppfart alene i båten.. og da varer tanken enda en time.... Kan du dele bilde av hvordan motoren sitter på skroget sett fra brønnen på båten? Utifra bildene ville jeg tippet at undersiden av antikavitasjonsplaten er ca 35mm under kjøllinjen på båten. Du oppgir 5-6 cm, har du målt det med en 2m lang planke eller rettholt ? Jeg ser at min motor er 57 cm fra platen og til topp feste som ligger på akterspeilet. Mål fra tipp til bunn på akterspeil er 52 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Har hatt en slik Hobby 345 sprint for mange år siden. Den båten skal ha langstammet motor. Jeg hadde en Tohatsu 9.9/15 to-takt og den var ikke hevet på akterspeilet. Sprutet noe fra motor men gikk godt, 22knop maksfart. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Vi har en lang kyst og noen innsjøer.... Noen bruker båten i dype fjorder og har knapt sett et skalpeskjær, andre bor i et virrvarr av øyer og uregistrerte skjær.... Til mitt bruk er det verdifullt om båten stikker 10cm grunnere. Det vrimmler av steder jeg kan gå inn om jeg stikker 30cm kontra 42 cm... Nå er jeg heldig som har utstyr til å sveise propeller og girhus selv... men jeg sparer både tid og penger, tross alt. At de 5" i dybde ikke er like relevant for alle er opplagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.